Åttitallskameratene

b
a

Om man har sansen for improvisert musikk, føles 1982 som enslags supergruppe. Trommeslager Øyvind Skarbø dukker stadig opp i spennendekonstellasjoner, enten det er afrobeat-kollektivet Hordaland 80 eller mer jazzeteBMX. Sigbjørn Apeland er kirkeorganist, Orgeltårn-arkitekt og vikarierendemedlem i Alog. Tredjemann i trioen, Nils Økland, er hardingfelemusikkensførsteforvalter og dessuten mannen bak et av årets aller beste album, denvirkelig hardcore spellemannsplata Monograph.Sammen pludrer de tre mennene ut en slags romantisk, men oppstykket samtidsmusikk.Dagsavisen kalte 1982s ferske debutalbum for “heimstadjazz”, mens vi altså velgerå kalle trioen for “en slags supergruppe”. Denne måneden kan du også oppleve1982 live i Bergen, men hva gjør de egentlig som en del av programmet på Bergeninternasjonale musikkfestival?

Sigbjørn Apeland:Instrumenteringen vår er ganske uvanlig. Så vidt vi vet er det ingen andre somspiller improvisert musikk med trøorgel, trommer og hardingfele. Det gir oss etklanglig særpreg.

Øyvind Skarbø: Itillegg har vi flere melodiske elementer enn det som er vanlig i enimpro-setting. Vi er ikke redde for å bevege oss over i et sårt, harmonisk ogmelankolsk terreng. Det rommet er ikke stengt for oss.

Apeland: Det måikke nødvendigvis være strengt og vanskelig og stygt, selv om det erimprovisert musikk. Det er en masse knirking og skraping når vi spiller, mye pågrunn av de skrøpelige instrumentene, men det skaper kanskje noe gjenkjenneligpå et vis?

Nils Økland: Ogsåer det masse humoristiske ting i Øyvinds tromming og i måten han fungerer somen slags toastmaster under konsertene.

Under Bergeninternasjonale musikkfestival deler dere plakat med artister fra Karibia, Indiaog Balkan. Hva blir den hordalandske signaturen oppi det hele?

Skarbø:Arrangøren har kanskje tenkt at norsk impro-musikk har en høy stjerne i ute iverden. Også har jo 1982 et skjær av folkemusikk over seg. Men det blir ingenbatikkskjorter på oss, altså.

Økland: Samtidighar jo jeg spilt mye balkanmusikk, mens Øyvind og Sigbjørn også har reist rundtog jobbet med musikk og musikere fra hele verden. Så vi har en nysgjerrighet ogåpenhet som kanskje ligger som et bakteppe når vi spiller.

Skarbø: Ja,afrikansk rytmikk har jo inspirert måten jeg spiller trommer på.

Apeland: Tenkerdu på det mens du spiller, da?

Skarbø: Dethender.

Økland: Jegspiller jo mer fiolin enn vanlig med 1982. Det kan vi kanskje nevne?

Apeland: Ja, sådet kan jo folk glede seg til. Mer fiolin.

Hva var det som varså viktig som skjedde i 1982?

Skarbø: Det varda jeg ble født! Den viktigste hendelsen i 1982. I alle fall for meg rentpersonlig.

Apeland: Men deter altså verken Nils eller jeg som er faren, selv om vi teknisk sett kunne ha værtdet.

Alle: Hihihi.

1982 spiller 26.oktober på BIKS/Fensal som en del av Bergen internasjonale musikkfestival. Trioenga nylig gitt ut albumet 1982 på vinyl og digitalt.