Nasjonalpornografi

b
a

Natt&Dag har møtt byens hyggeligstedj-kollektiv og lært at klubbing er mest stimulerende når man gjør det med etsmil om munnen.

Påen tirsdag i november møter jeg fire hyggelige gutter over en dobbel cortado.Som de fleste, aner jeg lite hva de holder på med, bortsett fra å spre hyggeligmusikk

Amin:Konseptet National Pornographic er på en måte en spøk, det har noe komisk medseg med tanke på National Geographic. Det er veldig mange som prøver å skape enby i byen, noe jeg synes er unødvendig. Jeg liker Trondheim akkurat som det er,det er allerede en interessant by og her har du sidetracken min når det gjelderfashion og musikk. Moten i Oxford Street kommer fra East End i London hvorhouse og den elektroniske klubbscenen er. Jeg liker at musikk ogfashion er kunst og at alle har sin egen individualitet. Jeg synes forresten folki Trondheim kler seg flott.

Prøver du å si at du lager musikk fordeilige folk?

Amin:Jeg vil at kveldene våre skal være noe mer enn bare musikken. Det skal værekunst og opplevelse også. Hovedvibben på kveldene våre skal være vennlig ogfritt – det skal være inkluderende.

Sier du det ja. Hvor urettferdig har detikke vært å ha vært litt ekskludert fra klubbscenen i Trondheim, enda dere allehar holdt på i veldig mange år?

Espen:For min del har det alltid bare vært en hobbygreie. Jeg har aldri hatt noenvoldsomme ambisjoner i forhold til det, bare på et lavt nivå og for å ha detartig. Og hvis det er en veldig bra uteplass som Trondheim har trengt lenge somdrar på med tøffe bookinger og gjør nisje-ting og prøver å misjonere og de vilvi skal spille hos de, så er det en fantastisk tillitserklæring. Jeg har alltidbare vært en bedroom dj som spilte for å ha det gøy. Men jeg tror nok det erannerledes med Amin og Alex# sistnevnte driver jo og utdanner seg innen musikkog fått spillejobber i Oslo og platekontrakt på flere låter mens Amin har endel plasser i England. Det blir et helt annet nivå med de. For meg er det toppå bare gjøre noen gigs i Trondheim.

Alex:Jeg ønsker å leve av det. Jeg møtte Joakim som jeg spiller i White Shade bleinspirert av andre uavhengige som la ut låter på Youtube, og vi bestemte ossfor å begynne å produsere musikk. Etter hvert ble vi plukka opp av BeatFoundation (Dj-kollektiv startet opp avMare Mike, Solaris og Rolfsen – red. anm) og de ga oss et puff i riktigretning. Vi gjorde en del utgivelser, og jeg startet i tillegg på Musikkdesignpå Norges Kreative Fagskole, og der studerer jeg nå. Jeg bruker alle pengene påvinyl og satser alt jeg har. Første labelet vi ble signa på var et label iNewcastle# City West Records, og det har hjulpet oss mye. Blant annet gjorde vien større remix på 8Bit, og det var etter denne vi fikk mer internasjonaloppmerksomhet., og etter denne poppet det opp en masse notifications og friendrequests på facebook, og folk som ønsket oss på andre labels. Det ga oss masseguts til å satse videre. Vi har også gitt ut på Troll – labelet til Nils Noa,der kommer det også ut noe nytt fra januar. Og gjennom dette spilte vi også påFugazi og Dattera til Hagen sammen med Charlotte Thorstvedt, Olle Obstract,Rune Lindbæk, G-Ha, Orlanski og Nils Noa.

Knut:Jeg var jo også med og trakk vi fulle hus også tidligere i sommer med Det GodeSelskab – et suksessfullt konsept startet av Chris Solaris og Terje Dybdahl. Ogda var det Rune Lindbæk som varma opp for meg, hehe.

Amin:Vi er jo ikke på Facebook eller MySpace eller noe, men vi har klart å connectemed folk likevel, og vi skal nedover til England og spille hver sjette uke sammenet UK label kalt Big Chill, hvor også Alex Barck fra Jazzanova som spilte påDiskoteket forleden har gjestet, så verden er ikke så stor. Jeg spilte iManchester forrige måned, og nå tenker vi å dra på med National Pornographictil både London og Asia, det er quite exciting altså – det blir jeg og Alex somstikker nedover. Det blir et reisende konsept som vi akkurat nå holder hovedhuspå Vivaldi. Diskoteket har vi også spilt en mandag.

Espen:Alle vi har faktisk vært residents på Bari.

Amin:BrukBar og Diskoteket er uten tvil de som har bygd en platform forklubbsjangeren i Trondheim og gjort den til dels stueren for hverdagsfolk. Ogdet er viktig at mannen i gata er komfortabel med det vi driver med. Jeg likerTrondheim veldig godt om dagen nettopp på grunn av dette.

Knut:Ja, både jeg og WhiteShade har jo fått spilt en del på BrukBar og SUPA i detsiste. Oppe har jeg sett an publikummet ganske godt og startet medcocktail/rødvinshouse og kjørt det litt up tempo når det har passet seg.

Porno-musikk?

Knut:Ja, ganske porno stemning. Det blir lounge stemning, og folk var fornøyde.

Amin:Det som er fint med oss er at vi alle spiller en del av det samme. Det kan tilog med være tech house noen ganger, you’ll be surprised.

Alex:Det som også er ganske viktig på National Pornographic-kveldene, er at folkikke vet hva de får – vi overrasker stadig med noe nytt hver eneste gang.

Amin: Det er hyggelig at trøndere liker å gåpå sub-klubber, og det har også gjort at musikksmaken til gjestene harekspandert. I januar tar jeg og Alex med oss National Pornographic til Londonog Big Chill.

Knut:Det er viktig å bare se an publikumet og teste musikken utifra derestilbakemeldinger.

Har de ikke vært vant tilmotorsagmassakre de siste årene? Nå må de jo tåle det meste?

Rolfsen:Jeg synes det er veldig viktig å gjenspeile konseptnavnet vår i musikken vår,og dra inn en del gøye samples og få folk til å le litt. For min del er detviktig at at det blir så lite høytidelig som mulig. M. In med Japanese DiscoStuff, for eksempel er en japansk jente med en utrolig vokalsample du barebegynner å le av med det samme. Sånt er viktig for meg å få med i et sett.

Alex:Vi er uten tvil et konsept med en god hel humor.

Knut:Det må være litt humoristisk og uhøytydelig. Jeg har jo selv prøvd beinseriøse”Ta Berlin til Trondheim”-konsept, og det funker jo ikke i det hele tatt. Deter en helt annen klubb-mentalitet her, så når jeg ser tilbake på det, må jeg lelitt av meg selv og hva jeg tenkte på.

Er det litt enklere nå når man har våknetog erkjent at man bor i bartebyen, å skape noe nå? Alle har jo hatt sinevisjoner.

Knut:Jeg har lært veldig på det.Jeg har vært omringet av flere som mente at det åskape klubbmusikk var det mest seriøse i hele verden og dette skulle man leveav, men etter jeg hoppet av den tanken, og begynte å leke meg litt for moroskyld igjen, ble det gøy igjen.

Enn at de store monsterklubbene sakte mensikkert dør litt i byen vår og det popper opp masse små lounger?

Rolfsen:Det er topp. Jo mer intimt det er, jo bedre. Og da er det kanskje enklere å gifolk en smak av urban klubbmusikk også.

Etter denne praten var vi så heldige åovervære National Pornographic på en Blåmandag på Diskoteket, noe som lysnetmandagen betraktelig og stimulerte selv det kaldeste hjerte. En eim av cava,lyse drinker og svette trønderehjerter som smeltet sammen som diskodrops.

National Pornographicbestår av Amin Cadie, Espen Rolfsen, Alexander Skancke og Knut Norheim og kanglede deg i desember alle lørdager på Vivaldi, samt søndag 11. Desember på KOS.

For lytting, sjekk utsoundcloud.com/national-pornographic-1

Amin

NuFrequency Fallen Hero(Motor City Drum Ensemble Remix).

Energy52 Cafe Del Mar» (RicardoVillalobos Dub)

LittleDragon Ritual Union(Maya Jane Coles Remix)

Alex

MarkusAnthony – How we do.Tannerross – B sideNhansolo and daniel dexter – Liz Taylor(Sasse Remix)

EspenM.in- Japanese Disco Stuff

FleetwoodMac – Rhiannon (Flying White DotsDiskomiks)

Jimpster – Change In You

Knut

Andide Luxe – BoobsieCollins (Dikso Records)

Ribn – No Place (Mild Pitch

LeeVan Dowski – On (Rekids)

National Pornographic spiller på Diskoteket fredag 20. januar