Solitær provokatør

b
a

Den tilbaketrukne primus musikkmotoren, Conor Patrick tar steget inn i blitzens duskregn med trynet først.

Hør på dette: Conor Patrick satser på den uforgjengelige musikken og hevder at han kun trenger to tangenter. Han ville aldri rørt oljepenger, og sammenligner autotune og shoegaze med en ny sportsbil. Har Trondheim fått en Zlatanist i musikkmiljøet?

Hei, Conor! Nå har du vært primus motor og bistand på ganske mange prosjekt som har funnet veien til spotlighten? Har du kjent på sjalusien i det å stå i mørket når andre kjenner varmen fra blitzregnet?

Jeg har aldri følt meg som en bakmann, da jeg alltid har hatt egne prosjekter på si. Men på grå dager er det småkjipt at de primære suksessene mine ikke har noe med Trondheim å gjøre, for da får jeg jo heller ingen oppmerksomhet for det. Jeg fikk spille på Rådhusplassen, men ikke på Blæst. I Trondheim finnes det ingenting i den øverste ligaen, og det er der jeg vil være. Jeg vil lage kunst, ikke opprette urørtprofiler. Egentlig så driter jeg litt i Trondheim, og den trønderske musikkulturen er totalt irrelevant for det jeg har på hjertet som kunstner. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva som kommer herfra, jeg har aldri hørt på det uansett. Verden er stor og Trondheim er som en engelsk journalist sa: “a small fishing village up the coast of Norway”.

Oi, din arrogante lille frekkas. Så du støtter heller ikke opp ved å sjekke ut konsertene?

Nei, jeg møter ikke opp på konsert for å støtte artister. Det er artistens oppgave å være interessante nok.

Men du forventer at det trønderske publikummet skal komme og sjekke ut deg?

Måler man suksess i antall publikummere? Det var større for meg å synge i bryllupet til en kompis enn å spille for seksti tusen stykk med hiphopbandet mitt. Alle forventer at man skal lykkes med en gang, “slå gjennom” liksom, men jeg har skrevet tekster siden jeg begynte på barneskolen og kommer til å fortsette så lenge hjertet banker. Jeg har et genuint forhold til kunsten, og jeg uttrykker meg gjennom tekst og musikk.

Det ryktes at du har gjort noe så landsforrædersk og fordømmende som å lage en jingle? Can it be true? Hvordan er det å leve med seg selv etter noe sånt?

Det tar litt tid for et ja-menneske å lære seg den korrekte uttalen av ordet nei.

Du sier selv at du ikke har gått på Musikkonform … unnskyld, Musikkkonservatoriet, har du noen form for utdannelse innen musikk før det? Hvis ikke, mener du at barn ikke trenger skole for å lære språk heller? Hehe.

Skole er topp det, men man lærer mer fremmedspråk av to måneder i utlandet enn av ni år i skolen.

Hvor mye betyr arv i forhold til det å være miljøformet, eventuelt skadet, i musikksammenheng?

For meg har det vært viktig å bryte med miljøene i Trondheim for å finne meg selv. Det lages mange kunstige regler i lukkede miljø og det passer meg dårlig. Et sunt miljø er selvsagt konstruktivt, noen finner det i band og andre finner det i skole. Jeg passer ikke så bra i hverken band eller skole, men det tok litt tid før jeg skjønte at sånne ting var dårlig for meg.

Føler du deg fri, som ikke kaster deg på en bølge som allerede er skapt?

Jeg føler meg veldig fri. Jeg har noe på hjertet og gleder meg til å dele det med de som vil høre.

Hvordan er det å stå utenfor tidsånden? Musikken din sies å være evinnelig og kan treffe og bomme skikkelig på en gang. Er det nødvendig å bli hjælpromotert for å slå gjennom i tidsåndens øyeblikk?? Hva skal du gjøre, selge CD-er på bensinstasjoner?

Hehe, gjerne det. Musikk er ofte urettferdig forbundet med overfladisk suksess. Mens andre kunstnere får være fattige i fred, må låtskrivere finne seg i bli kalt mislykkede om de ikke tjener stort. Jeg hørte Universalsjef Pelle Lidell si på Trondheim Calling at en seriøs låtskriver i 2012 må fokusere på Asia, fordi det er der pengene er. Pelle Lidell vet ingenting om musikk.

Er du en mann av de hvite tangenter?

Jeg trenger ikke mange tangenter for å vise hva jeg kan. To kanskje?

Men pop er jo da populært, og pop akkurat nå er jo nettopp det du kritiserer

Hva er pop? I Trondheim er ikke pop pop, for å si det sånn. I Trondheim er støyrock pop for tida. Jeg har ikke tenkt å kritisere indiebevegelsen i Trondheim, de har det garantert gøy med å låne hverandres fuzzpedaler og store tunge blåseinstrument, hehe. Jeg synes det er fett at bartebyen gror de villeste hipsterbartene i Norge for tida.

Hvordan lager man sexy låter om global oppvarming?

Jeg er genuint engasjert i verdenssituasjonen og vår tids utfordringer, samtidig som jeg skriver sentrallyrisk: kjærlighet, sex, frykt for det ukjente. Om det høres sexy ut? Det finner du ut på konsert.

På låten Crocodile med Amish 82 sier du “When I was a boy, I would pretend that I was good inside”. Er du en drittsekk?

Jeg glemmer aldri første gang jeg leste Dr. Jekyll and Mr. Hyde, hjemme alene i mine foreldres seng – åtte år gammel, livredd og utrolig fascinert. Yin og Yang, du kan ikke invitere bare én av dem.

Å bli nominert til Kappverdisk Spellemann, er det litt som å være stor i Japan?

Ja, men det er forskjell på grovbrød og chupa chups. Vi laget et sykt bra og unikt album.

Du sier det er ingen som bryr seg om bandprosjektet ditt Jay & Bandidos i Norge – Honestly, can you blame us? Sutrer du ikke litt nå?

Nei, det er bare slik det skal være. Vi synger på fremmede språk for nordmenn flest, og foreløpig er det mer enn nok for oss å spille i Portugal og Kapp Verde.

Jeg ser at du og Christoffer Øien hjelper hverandre ved å spille i hverandres band. Hvem av dere er best, da? Si det, si det!

Haha, han synger bedre enn meg og jeg skriver bedre enn ham. Nei, vi har funnet hverandre fordi vi deler de samme verdiene og fordi vi ikke trenger å krangle og diskutere for å skape fantastisk musikk sammen. Folk skal uansett få gode sjanser gjøre seg opp en mening om det i årene framover, siden vi begge er kommet for å bli.

Om du hadde blitt nominert til Statoil-stipendet en gang i framtida, og vunnet, hadde du tatt i mot? Hva synes du om Synne Ø. Knudsens avskjed med Team Me på grunn av nevnte sak?

Jeg ble veldig imponert over Synne Knudsen og ville fulgt hennes eksempel. Statoil har svin på skogen som alle multinasjonale selskap, i tillegg til å være et oljeselskap – og det er ikke ok å tjene penger på verdens undergang. Alle skjønner jo egentlig at ting ikke kan fortsette som de gjør, at festen er over. Musikken som lages speiler også samfunnet vårt, så det er bekymringsfullt at det er så mye musikk som ikke bryr seg om innhold. Men jeg tror det vil snu snart, og jeg vil være med og snu det.

Men kan du også forstå hvordan det er for en musiker som har utøvd kunsten sin i et tiår, er konstant blakk, kanskje også endt opp med gjeld på grunn av promojobben som er gjort rundt ham/henne, at det kunne vært greit med litt økonomisk støtte?

Desperate mennesker har solgt sjela si siden tidenes morgen for penger og status. Det er altfor få norske artister som tar standpunkt. Det vises også på musikken som spilles rundt omkring – mye fancy lydbilder med distanserte og dehumaniserte uttrykk og lite fokus på tekst og innhold. Du har autotune på den ene siden og shoegaze på den andre, begge er der for å dekke til at man ikke har noe viktig å si. Men det er veldig stilig da, som en ny sportsbil.

Men hvordan skal man da lykkes? Har dere musikere noe som helst integritet?

Ikke for å bli helt Morten Harket her, men det å lykkes er jo ikke ytre målbart. Jeg har ingen drøm om berømmelse eller penger. Hvis jeg skal være en stjerne vil jeg være en ledestjerne som inspirerer andre, ikke en cheesy popstjerne.

Conor Patrick slipper den akustiske versjonen av Amish 82-samarbeidet “Crocodile” 1. mars med video, deretter en ny musikkvideo hver måned. Conor er nominert i tre kategorier på CVMA (Cape Verdiean Music Awards), deriblant beste album. Spiller ellers med Christoffer Øien og mikser Departures debutalbum. www.conorpatrick.no // facebook.com/conorpatrickartist