Festevangelisten

Publisert 9. Mai 2012

Etter at han ble hengt ut som reaksjonær kvinnehater i Aftenposten som 18-åring, er komiker Magnus Devold nå på vei opp igjen. Underveis skal han finne Norges beste fest.

8. mars 2005 var det nokmange nordmenn som satte kaffen i halsen. Under tittelen “Kvinnedagen, hæh?” kunneman nemlig lese følgende sitat fra Magnus Devold (18): “Jeg er ikke opptatt avkvinnedagen – visste ikke engang at det var kvinnedag.”

- Det var surt å blifeilsitert husker jeg. Farmor ringte meg og sa “Så dum erru’ ikke”. Jeg blevalgt ut av rektor – antagelig fordi jeg var med i revyen – og ble intervjuetsammen med en annen på skolen. Han kunne selvfølgelig alt om kvinnedagen. Intervjuetble gjort dagen før også, og jeg hadde egentlig ikke tenkt over at det varkvinnedag dagen etter.

Nå om dagen holder Devold tili minimalistiske lokaler ved Akerselva. Hos Bård og Haralds Funkenhauserproductions. Vi ser ikke noe tegn til noe ballrom – bedriftens kreativeepisenter som ble karikert av Bård og Harald i programmet Åpen Post. Likevel er det ikke til å stikke under stol at noen av Norgesskarpeste humorister klekker ut nye programkonsepter i nettopp dette bygget.

- Her sitter Raske menn, hersitter Ylvis, forteller Devold, før Tore Sagen haster forbi med Bård TufteJohansen i prat om kommende episode av programmet Brille.

Livet er kort

Vi entrer kontoret hvor VGTVsneste seersuksess er i planleggingsfasen. Devolds kalender er merket”Funkenhauser ung”.

- Hehe, det er en intern spøksom stammer fra folk som har jobbet med NRK Ung, P3 og de greiene der og som nåjobber her. Folk her synes det var ganske morsomt.

Før Devold rekker å forklarenærmere, plasserer en passerende kollega demonstrativt en Post-it lapp hardt påglassruten ved døren – og titter uttrykksløst inn i rommet. På lappen står det”Livet er kort”. Devold forklarer at dette er nok en intern spøk – og sier hanhåper lappen var rettet mot han. Noe annet mener han ville vært svært trist forNATT&DAGs utsendte.

Devold har tidligere ragethøyt i Oslos skolerevymiljø, før han etter Westerdals-utdannelsen har vært medpå et utall radioproduksjoner, reklamer og filmer. Ikke minst seersuksessene Svensker er mennesker på NRK, @Home og TV-Ekstra på VGTV, samt talkshowet I kveld med Ylvis på TVNorge.

Som praksiselev hosFunkenhauser utsendt fra høgskolen Westerdals fikk Devold virkelig vist segfram under innspillingen av TV-programmet Ikveld med Ylvis.

- Praksisen min startetsamtidig som redaksjonen tok til med arbeidet, så jeg fikk være med helt fraperioden hvor de “skulle lage et program for TV Norge”. Jeg tror ikke jeg haddesett noe som helst av Ylvis før jeg begynte her. De er utrolig produktive,flinke og kreative. Ofte ga man dem bare en idé, og de gikk ut og gjorde detdritbra. Det var nok praksisperioden jeg lærte mest av under hele tiden hosWesterdals.

Korrespondent på MTV-awards

Et bemerkelsesverdig innslagfra tiden medYlvis, er Devolds besøk på MTV-awards. Dit var egentlig Ylvisbrødreneselv invitert, men i stedet dro Devold og en regissør for å lage TV.

- I utgangspunktet hadde viegentlig ikke noen klar ide på hvordan reportasjen skulle bli, og det erkanskje det som ble så morsomt med det. Behandlingen av kjendiser er heltannerledes i utlandet. Det var vanskelig å få tak i folk og det hele ble ganskekaotisk. Vi gjorde masse rare greier i tilfelle vi ikke fikk nok stoff, foreksempel satte vi opp at jeg ble betatt av journalisten ved siden av meg.

- Jeg ble også veldig glad ide premiepresentasjonene vi hadde, fortsetter Devold.

- Det var noe som oppstodkjempefort. I et program hadde Ylvis spontant sagt at noen skulle sende inn etbilde og det beste skulle få en premie. Fordi det ikke stod i manus hadde detgått i glemmeboken, så redaktøren ringte meg sent en kveld, og vi ble enige omet innslag hvor jeg skulle presenterer premien.Jeg skrev det på kanskje en halvtime, og vi dro ut spilte det inn dagen etter. Vifikk ingen begrensinger, og selv om det tilsynelatende kan framstå som et merkeligopplegg synes jeg det ble veldig bra.

Drømmejobben

En av de størstekontroversene under innspillingen av den samme serien oppstod da Devold stilteopp på jobbintervju hos en av Funkenhausers konkurrenter: ProduksjonsselskapetMonster, som blant annet produserer Senkveld for TV2. Der skulle han lære av Norgesstørste talkshow, samt forsøke å skape et morsomt klipp til I kveld med Ylvis.

- I USA er det myevennskapelig kriging mellom talkshow-vertene Letterman, Leno og O’Brien. Jegtenkte det var gøy og morsomt, og så kunne jo de ta oss på noe senere, sierDevold.

Med mål om å plante en dårligidé – en IT-administrator som hacket seg inn på skjermen under programmet (ikkeulikt Trond Viggos vaktmester) – skulle Devold lure Senkveld-redaksjonen.Dessverre gikk det ikke etter planen. Devold fikk jobben hos Monster, men måttetakke høflig nei. Devold er ganske sikker på at Senkveld-broen nå er brent.

- Vi varslet ikke før ukenfør sending at det hadde vært skjult kamera under intervjuet, og da produsentenringte, ble de ble ganske overraska. Vi viste dem klippet, de ble ganske spakeog sa vi ikke kunne sende det. Det ble jo en sluttsak i VG og masse greier, mender ble jeg ikke nevnt ved navn.

Revydrømmen

I yngre år var Devold tungt innei Oslos skolerevyscene.

- Jeg var skuespiller iGrefsen-revyen i 2004. Det var det første møtet med scenen og humor for andreenn nære venner. Jeg synes det var dritkult. Grefsen har en lang og bra revytradisjon.De fleste humoristene fra Oslo kommer nok fra revy-miljøet, det er god rekruttering.Westerdals-studenter er ofte aktive i revyene, og det ligger en god delprestisje i det. Det har mange fellestrekk med TV-produksjoner. Rent bortsettfra at ingen kan noen ting selvsagt, men man fikser det jo til slutt. Vi vartre stykker som hadde spilt sammen i revyen da vi gikk på Grefsen, og vi haddeen avtale om at vi ville forsøke å sette opp revyen senere.

To år etterpå kunne Devold,nå revyinstruktør, fornøyd notere en femmer på terningen hos Aftenposten – denførste på ni år. Men det var ikke slutten. Han tar oss med tilbake til 2010 dahan, sammen med medstudentene Hasse Hope og Christian Valeur fra Westerdals,satte opp Lambertseter-revyen.

- Vi ville få til noe bra. Davar det veldig kult at Lambertseterrevyen det året fikk ensekser påterningen og vant Aftenpostens revypris for første gang på ti år. Manfårmasse erfaring når man skal ha 12-13 forestillinger og ha et budsjettpå flere hundretusen kroner.

Ny serie

Nå er det derimot Nett-TV somigjen er på tapetet hos Devold. Første episode av serien Norgesbeste fest hadde over hundre tusen visninger på 24 timer.

- Jeg ble spurt om å lage ennettserie her hos Funkenhauser. Vi snakket om det på slutten av praksisperioden,og jeg fikk med en annen som også hadde jobbet med Ylvis. Vi hadde beggeerfaring med Nett-TV fra før, og Funkenhauser ville lage noe nytt, uten at de heltvisste hva. Vi hadde tenkt på å dra rundt i Norge og møte forskjellige miljøerog unge folk som bor alle mulige steder. Tanken på å reise rundt og feste vartiltalende.

Resultatet er en utegåendereporter som kan null og niks om festing og som ikke har festet noe særligsiden barneskolen. Han skal nå reise gjennom Norge, for å finne oppskriften påden perfekte fest. Slik kan han igjen bli midtpunktet.

- Jeg skal være en forsiktigtype, så jeg må passe meg for ikke å bli Oslo-kjekk. Det er lett å gå i fellamed “Hva drikker dere her da?” og “Hvorfor gjør dere det her da?”-spørsmålene.Underholdningsverdien er viktig, men det fordrer også et press – noe må jo skje i episodene.