Dong dong dong-dong!

b
a

RYKTENE OM AT Dongery har arbeidet med å sette sammen ensamlebok har versert nesten like lenge som utgivelsen av Sigbjørn Lilleengs Generator har vært beskrevet som “nærtforestående”. Men nå er den altså ute, og selv om man var forberedt på etviktig stykke norsk kulturhistorie, kunne man vanskelig forestille seg et så stort og flott og fargerikt stykkenorsk kulturhistorie. Faksimilene av de mange svart/hvitt-fanzinene har blittsupplert med fargebilder, intervjuer, historikk og kommentarspor, og selv omdet tidvis tipper over i en uventet oppriktig tone, er det for det mesteDongery slik man kjenner det.

Bokutgivelserav fanziner har med årene blitt en egen sjanger, men på stående fot kan jegikke komme på noe som kan måle seg med dette hva kommer til innpakning ogformat – verken Harmony Korine eller Pontus Lundkvists fanzinebøker kommer inærheten av Dongery-boksen. Innholdsmessig vet vel de fleste aktuelle kjøpere omtrenthva det dreier seg om: Tant og fjas fra ende til annen, men tant og fjas avbeste merke. Det nye materialet er tantete og fjasete det også, så “merverdi”er vel ordet som burde stå med størst bokstaver på reklameplakatene. Sensitive leserebør dog være oppmerksomme på at bøkene inneholder minst to sylspisse utfall motherværende gratisavis, og om ønskelig kan NATT&DAGs tegneserieavdeling bistå med åsensurere de aktuelle sidene.

Påtale om samlinger bestående av dårlig tilgjengelig materiale, har Fantagraphicsnylig sluppet Josh Simmons’ The FurryTrap. Simmons er kanskje best kjent for den uendelig ubehageligepornoskrekkfortellingen Cockbone samten merkelig liten uautorisert Batman-serie som går utenpå det meste DC harpublisert de siste par tiårene. Begge finnes samlet i The Furry Trap, sammen med både nytt og gammelt materiale. Hvis manskal kjøpe én amerikansk tegneseriebok for å bli redd i år, skal de neste seksmånedene by på mye rart hvis ikke dette skal bli stående som det innlysendevalget.

Toall y’all who be sayin’ I done lost my damn mind, I’d like to quote my main manSherlock Holmes: “So fucking what, son?!?”
­– Johan Galtung

TRE AV AMERIKAS beste tegneseriekritikere – Matt Seneca, Tucker Stoneog Joe McCullough – har gått sammen om å lage en podcast ved navn Comic Books Are Burning In Hell. Førsteepisode hadde forferdelig lyd, og var kun tilgjengelig via en ubrukeligstreamingfunksjon på The Factual Opinion. Man kan bare håpe at det blir veldigmye mer av det. Ellers har tegneserieavdelingen vært i Paris bekreftet atryktene om at franskmennene er veldig glade i tegneserier stemmer ganske bra.Ingen i avdelingen leser imidlertid fransk, og med de sedvanligelikviditetsproblemene fikk man ikke med seg så mye annet enn en gammel franskutgave av en av de få Guido Crepax-bøkene som ikke handler om puling,PictureBox’ faksimileutgave av Rory Hayes’ barndomsserier om lekene sine og Le Royaume av Ruppert & Mulot, somer kjempestor og ser ut som en mindre konseptuell versjon av Blaise Larmees 2001. Jodorowsky og Moebius’ Les yeux du chat er like dyr der somalle andre steder, men samtidig må man ta av seg hatten for en by som kan by påstore utstillinger med Art Spiegelman og Robert Crumb samtidig.

Ellers er Michael DeForge mer produktiv enn noensinne, og på nettsiden hanskingtrash.com kan man lese om alle heftene, fanzinene og antologiene hans manikke får tak i ettersom opplagene er for lave og portoen for høy# Marvels Fury MAX er en god påminnelse om atGarth Ennis egentlig er en veldigflink tegneserieforfatter# skriverier om at BeforeWatchmen er et ugjendrivelig bevis på den amerikanske tegneserieindustriensmoralske bedervelse, er i skrivende stund en av de mest vitale og interessanteprosasjangrene på internett, og i det øyeblikket denne spalten er å finne pågaten finnes det etter all sannsynlighet norske versjoner av både Jasons Athos in America og Joost Swartes Is That All There Is rundt omkring ikiosker og bokhandler. Dessuten har No Comprendo Press trykket opp et litefargehefte av Christopher Nielsen som fungerer som en bruksanvisning tilSuperstar Pinball-installasjonen hans på Popsenteret. Merverdi der også.