En analyse av norske moteblader

b
a

Moteverden er full av uforsonlige fakta. For eksempel: catwalkmodellerser ut som underernært innavl og erutrolig vakre. Et annet eksempel: moteverden er like betryggende som foruroligende.Betryggende fordi alle trender gjentar seg i et uironisk mønster av behageligforutsigbarhet, f.eks. blomstrede kjoler vil alltid være en “trend” om våren. Foruroligendefordi dette gir deg følelsen av å sitte fast i et Truman-Show, der damen på rødsykkel alltid vil bli etterfulgt av mannen med blomster, og hun har sykletforbi flere ganger enn du kan telle, iført akkurat det samme hver gang, men duer tilsynelatende den eneste som skriker innvendig at du “har da sett den damenfør?!?!”, likevel smiler alle, så da smiler du også, og når hun vinker, vinkerdu tilbake fordi det kan hende at sykkelen ikke er rød men burgunder ellercerise, og at det derfor er en annen dame en sist. Evt. en David Lynch-film derdvergen sier de samme tingene igjen og igjen.

Dette er altså de 10 momentene du alltid vil finne i etnorsk moteblad:

1. VanessaRudjord vil alltid være på jakt etter de eller den perfekte skinnjakken/blondekjolen//lille sorte/pumpsene. Hun vilalltid finne det i Paris eller på eBay.

2. Ordene”minimalistisk”, “feminin”, “råere preg” og “mer rocka uttrykk” vil alltidforekomme. Hver gang skinn er inn (dvs. hver høst) vil redaksjonen anbefale åbruke det til “høstens sarte bluser”.

3. Blantinnskriverne vil det alltid være en fattig student/jente på landet som A. ersyk B. ikke har tilgang til it-merker og derfor 1. drømmer seg bort og henterinspirasjon 2. elsker at redaksjonen viser både rimelige og dyre motefunn.

4. Duvil alltid kunne finne skjønnhetsproduktene/årets trender som passer ditt budsjett(dette vil glede en fattig student/jente på landet som A. er syk B. ikke hartilgang til it-merker og derfor 1. drømmer seg bort og henter inspirasjon 2.elsker at redaksjonen viser både rimelige og dyre motefunn. Som en moteriktig humancentipede).

5. Hversesong vil du kunne fornye “klassikerne” ved hjelp av den sesongens tilbehør.

6. JennySkavlan vil være på forsiden i hvert fall tre ganger i løpet av året. Dettepleide å være Pia Tjelta.

7. Forsidenvil alltid minne deg på hvilken årstid det er, gjerne ved bruk av alliterasjon,f.eks. “vintervakker” “sexy sommermote,” “vakre vårlooks”. I desember erårstiden byttet ut med ordet “fest” (”party” hvis Signy Fardal føler seg sprek).

8. Spørsmålet”Hva er det beste med…?” vil alltid komme i kombinasjon med å være modell/bo iNew York (svaret er all reisingen/alle mulighetene). Deres beste shoppingtipser alltid: “Kjøp gode basisplagg som holder lenge, kombiner med iøynefallendevesker og sko”. Ingen anbefaler å investere i flyktige trender.

9. Uliktresten av verden vil moteblader ikke automatisk regne med at kjendiser har godstil. De vil derimot ukritisk fremme den “personlige stilen” til “stilikonene” A.Alexa Chung B. Kate Moss C. Jane Birkin (anno Gainsbourg) D. Døtre av aldrenderocke-stjerner E. Franske Vogue-redaktører.

10. Duvil alltid føle et tomt konsumer-vakuum når du kommer til forhandlerlisten,likevel vil du alltid kjøpe bladet igjen. Personlige idealer og kommersielle markedskrefterer en av moteverdens uforsonlige faktorer.