Si hei til VINE!

b
a

Facebook har monopolet om å skreddersy både lokale og verdensomfattende nyheter til over en milliard mennesker. Det er kanalen hvor unike IP-adresser får vite om at fetteren har likt et bilde av bestemors venninne, men også det eneste stedet en sørkoreansk pstjerne kan woop-woop-woop’e hundremillionervis av ganger til å bli verdens mest sette. Applikasjonene Twitter, Instagram og Vine har derimot gitt folket muligheten til å skape noen av disse nyhetene selv.

Instagram tråkket over Twitter med et enkelt prinsipp: et bilde sier mer enn 140 tegn, og plutselig måtte de løse leddsetningene på Twitter dele oppmerksomheten med en egen feed for bilder. Vakre bilder, faktisk. Men i stil med samtiden kom Instagram kun på mobil. Det tok ikke mange månedene før Facebook kom inn for å kjøpe opp bildedelingstjenesten for en milliard dollar.

For seks måneder siden kom videofeeden Vine. Akkurat som på Instagram scroller man seg nedover i en unik feed basert på hvem du ønsker å følge med på. Den ene store forskjellen som gjelder er at man på Vine legger ut videoer, og ikke bilder. Etter noen måneder i App Store kom Twitter inn i bildet# de kjøpte opp Vine. Dette ble Twitters søte hevn til konkurrenten Facebook-Instagram. I dag er Vine nemlig den mest populære appen i App Store.

Videomekkingsverktøyet deler enda mer opp i kakestykket, og nå føles Twitter og Instagram så ubefriende. Seks sekunder (tilsvarende ca. 900 stillbilder) sier mer enn et bilde og mye mer enn 140 tegn igjen, og opptaksverktøyet gir rom for å filme forskjellige scener i forskjellige klipp, som resulterer i en snutt mellom fire og seks sekunder. Det skaper unike snutter i feeden da det finnes så mange måter å løse oppgaven på. Det hele samles i egne feeds hvor man får følge de personene man selv ønsker, og autofunksjonene gjør scrollingen verdig.

Per dags dato merkes det likevel at Vine er i en oppstartsfase. De ukjente error-meldingene som stadig dukker opp kan være temmelig irriterende når man har jobbet hardt for å presisere sine seks sekunder med oppmerksomhet. “Thumbnail can not be created” er en kjent feil som oppstår når man har appen er hetet opp for mye ved å bli brukt til filming for lenge. Hvis man endelig skulle tro at man hadde resultatet klart så kan du da tenke om igjen.

Og hva er sosiale medier uten oss, egentlig? Nordmenn er tidlig ute med å bruke Vine. Jeg har sagt det før, og det gjelder kanskje tid, penger og ønsket om å være først ute. Norske vinere er nevnt på nett- og Facebooksider som “Best Vines”, og ikke minst følger unike brukernavn som @Anna, @Marie, og @Julie meg sjøl. Men dette har sine ulemper. Det betyr jo bare at det foreløpig er svært få på den sosiale plattformen, og om dette ikke utvikler seg raskt er det nok mange som kan falle av.

Vine har ingen korrigerings-/farge-/tone-filter som gjør filmene noe mer behagelig å se på, som på Instagram. Filmene resulterer kvadratisk og finnes kun igjen på mobil, om du ikke får tilsendt eller sender deg selv en link via SMS eller epost. På Vine.co finner du ingen brukere eller vines. Men kanskje på Youtube.