Her er årets scenekunst i Trondheim

Hvem fortjener prisen for årets scenekunst?

b
a

Jeanne D’Arc

jeannedarc

Trøndelag Teater
Regi: Kjersti Haugen

Trøndelag Teater satte i høst opp Jean Anhuils Lerken, men da under navnet til dets hovedperson og heltinne, hærføreren Jeanne D’Arc. Begrunnelsen var helt enkelt populistisk orientert; tittelen Jeanne D’Arc trekker flere folk fordi folk vet hvem dama er. (Fun fact: Forestillingen ble spilt i et tidligere tukthus, som så ble kirke, som så ble lagmannsrett, som så ble teater). Der Nationaltheatrets forsøk på å aktualisere Jeanne D’Arc post 22/7 var et overveldende mislykket sammensurium av tematikker og «innovative» sceniske virkemidler, er Trøndelag Teaters Jeanne D’Arc et bevis på at det enkle noen ganger er det beste. Jeane D’Arc nomineres fordi det var en velspilt farse over Jeannes liv og levner, som brøt med den berømte fjerde veggen og lot revyhumoren infisere kroppene til intetanende tilskuere.

De Nære Ting

ting

Trøndelag Teater
Manus: Tor Gunnar Heggem og ensemblet. Regi: Kristian Seltun

Også Trøndelag Teaters De Nære Ting nomineres fordi denne står som eksempel på at Trøndelagsregionen stadig arbeider mot å perfeksjonere folkelig teater. Jon Selthun, som nå er sjef for Trøndelag teater, men som tidligere var sjef for «alternativ scenen» Black Box, har endelig realisert drømmen om å lage musikalsk teater basert på duoen Kurt Forss og Reidar Bøe, bedre kjent som Radiofantomene. Det å ta utgangspunkt i to fyrer hvis musikk alle elsker er vågalt. Synes du slikt mot fortjener en pris, stem på De Nære Ting.

Bastardfestival

bastardfestivalen
Teaterhuset Avant Garde

Festivaler er i vinden. Ikke bare fordi det er en grei måte å få penger fra staten, men fordi det er praktisk og gøy å se masse kunst sammen med masse folk i en avgrenset periode. Også er det alltids en mulighet for at festivalstemningen gjør at publikummere og kunstnere bryter ut i litt festivitas. Bastardfestivalen har vært nominert før, av den enkle grunn at festivalen samler et kaleidoskop av minneverdige teaterforestillinger. NATT&DAG ser ingen grunn til at nominasjonen ikke bør gjentas i 2013. Særlig fordi årets festival hadde mye bra på programmet, blant annet Manah Depauws «King Dom» og WORK IN PROGRESS av Morten Traavik. Så stem på Teaterhuset Avant Gardens Bastardfestival dersom du liker god scenekunst og festing.