– Den nye generasjonen er veldig klar for digital kunst

Det sier Daniela Arriado, kurator for Screen City Festival. Screen City er nominert til Stavangerprisen for både Årets Kunst og Årets Lokale arrangør 2013. Les intervju og stem:

b
a

*Stem nederst i saken*

Screen City er nominert til prisen for Årets Kunst og Årets Lokale arrangør 2013. Her er juryens begrunnelse:

«Videokunst blir ofte borte i mylderet, eller henvist til perifere visningsrom med marginale besøkstall. Med Screen City-festivalen tok Daniela Arriado grep og satte sammen et tettpakket program som viste videoverk av høy klasse over en periode på flere dager i høst. Videomapping-prosjektet på Domkirken fikk mye oppmerksomhet, og klarte å trekke publikum som ellers aldri går på kunstutstilling. Stavanger kuleste gate, Pedersgata, ble også aktivert med flere visninger du ikke kunne unngå om du gikk fra sentrum og mot østre bydel. Festivalen bød også på kveldsarrangement på Tou Scene, og et ypperlig program på KinoKino i Sandnes hvor du kunne høre noen veldig smarte mennesker presentere og diskutere både videokunst gjennom historien og måten offentlig kunst kan påvirke et nærområde. Om du var mer interessert i å se videokunst i en tradisjonell setting, kunne du få med deg et spesialkuratert program som ble vist på kinoen. Og kanskje mest imponerende av alt: Alt dette kunne du få med deg helt gratis.»

Hva er det beste med Stavanger?

– Landskapet.

Hva er det kjipeste?

– Boligprisene.

Hva er det rareste noen har sagt om kunsten din?

– Hvorfor vises det i uterom når man kan se det på kino eller galleri?

Hvis det en gang skulle finnes en kunstterrorist, hva tror du han eller hun hadde angrepet?

– Kanskje en statisk bronsestatue i en park eller et abstrakt og minimalistisk verk?

Hva er bra med ved kunstscenen i Stavanger?

– I og med at scenen ikke er ordentlig etablert, finnes det rom for eksperimentering. Det gir rom for flere av oss kuratorer og kunstnere å være med å forme et felt og et publikum. Vi begynner å få oppmerksomhet for kunst i det offentlige rom, ikke bare nasjonalt men også internasjonalt. Festivaler som f eks Nuart, Article Biennalen, ScreenCity og andre temporære intervensjoner, viser at kunst har et sterkt potensiale til dialog og engasjement i et felles rom. Stavanger viser også til flere dyktige kunstnere som heldigvis ikke har forlatt byen…dette må vi ta vare på.

Og hva mangler?

– Et kunstakademi og et universitet som satser på kunst og kultur… kun da kan vi oppnå en større og engasjerende publikumsmasse.

Hvem er verdens mest overvurderte kunstner?

– Jeff Koons og Damien Hirst.

Hvem er mest undervurdert?

– Vanskelig å peke på én kunstner her, for til syvende og sist så handler det jo om smak og tidsånden som hipsterne definerer. Men jeg vil nå si at Videokunstnere generelt er blitt undervurdert over lang tid, samtidig som vi nå ser en endring hos publikum, den nye generasjonen er veldig klar for digital kunst, sannsynligvis siden det nå så nær deres egen teknologiske hverdag.

 Hva er det teiteste kunstverket du har sett?

– Å shit det er mange det… vil helst unngå å nevne navn, jeg ønsker å overleve i feltet:)

Hvilket forhold har du til kunstnerens beste venn, Gaffateipen?

– Når man jobber med kunst og teknologi møter man et hav av kabler… og da er gaffateipen vår beste venn!

Hva kommer du til å huske 2013 for?

– Året vi har fått belyse konsekvensene av vår teknologiske hverdag, som overvåking og mennesker som baner vei for endring, som Edward Snowden… Jeg vil også selvsagt huske 2013 som året vi fikk lansert den første utgaven av ScreenCity festivalen:)

Les mer om Screen City og de andre nominerte til Årets Kunst her!

Meld deg på Stavangerprisen her!