Sexsafari i Gambia

NATT&DAG reiste dit alt kan kjøpes for penger.

b
a

Denne saken ble først publisert i NATT&DAG februar 2013.

– Den gambiske penis er ikke som andre peniser.

Tjue år gamle «Tiger» lar en hånd gli over skrittet. «Soul», den fem år eldre kompisen, står bredbeint og smiler skjevt ved siden avham på stranden. Idet et par hvite eldre damer i rastafargede sarongerpasserer, legger de seg rolig ned på magen og begynner å ta raske armhevinger. Blikkene treffer dem i nakken og de vet det.

– Alle hvite boss ladies som kommer hit sier det samme: de vil ha mer og mer og mer.

Tiger puster tungt, ser opp. Han snakker med bred vest-afrikanskaksent.

– Og vi vil gi dem mer.

Tiger og Soul ble ferdige på skolen da de var ni år gamle og tilhørernå den laverestående sosiale gruppen bumstere – strandgutter, dagdrivere,prostituerte. På jakt etter lettjente penger, bemidlede kvinner med mindreerotisk kapital enn dem selv. Eller bare enfetisj. De flørter, ler, gir komplimenter. Tilbyr seg å være guide.Etablerer seg som to romanseryttere, med hjertet utenpå brystet og sultefôredepå kjærlighet. Du er kvinnen i deresliv, og de klarer ikke leve uten deg.Devil ha en ny og bedre tilværelse.

– De hvite damene går aldri tilbake til en hvit mann etter at de harvært hos oss, sier Tiger.

– Når de drar hjem, er hjertet og underlivet deres fortsatt igjen iGambia. De hvite damene blir sterke av å spise ungt, svart kjøtt. De ankommerkrumrygget og reiser hjem rakrygget.

Han traver rundt i sirkel som en krok, før han bråstopper og skyterbrystkassa ut.

– Hvis de er syke, blir de friske etter å ha vært med oss. De fårpulsen tilbake når vi sexer med dem.

Velkommen til Smilets Kyst, Gambia.

GRISEKVINNER.Fortellingen om norske grisemenn som er horekunder i Thailand og hvite damersom svindles etter en ferieflørt i Afrika, lever i beste velgående. Denpost-kolonialistiske fråtsingen i tilgjengelige u-landskropper er ikke mindre.Den nye imperialismen seiler under flagge «kjærlighet» og vestlige mødre ogbestemødre sitter på makten. Men tradisjonelle forestillinger om kjønn ogseksualitet hindrer damene i å se på seg selv som seksuelt utnyttende. Samtidigliker de vestlige damene å hevde at det de driver med er likestilling, ettersomde bare «gjør det menn har gjort i århundrer». Damenes økonomiske og politiskeovertak tilsløres blant annet ved at de gambiske guttene får en sum når dameneankommer, slik at han kan være den som «betaler» når de senere lever the highlifepå restauranter, utesteder oghoteller. Ofte er summen så stor at guttene kan ta med penger hjem tilfamilien. Soul forteller at det dreier seg om omtrent 5000 dalasi, somtilsvarer rundt ti ganger en gjennomsnittlig gambisk husleie.

Den gambiske penis er ikke som andre peniser

Jeg har ingen moralske problemermed å reise til Gambia for å leve livet og nyte stor, svart pikk.– «Agnes», 28

Bumsterne bruker gjerne det plutselige statushoppet tilå bosse rundt med servitører og taxisjåfører. Normalt kaller gambiere hverandrefor brødre og søstre. Men uten sin hvite kunde, er bumsteren redusert tilingenting. Utenfor turistområdenes friområde blir de sett på som nedrig pakk. I2004 gjennomførte politiet en aksjon mot strandguttene, de ble skamklipt ogjaget vekk fra strendene. I motsetning til hovedbefolkningen som i hovedsak ermuslimer, er bumsterne ofte rastafarier. Fra tid til annen blir de kastet etdøgn i arresten.

Det eneste degambiske guttene gjør er å le, danse, ha sex og nyte livet.– «Agnes», 28

BOSS LADIES. Kvinneligsexturisme er på ingen måte nytt. Allerede på 1840-tallet reiste velståendeengelske fruer til Roma og betalte for italienske elskere. På omtrent samme tidbesøkte amerikanske kvinner nord-amerikanske indianere, og fra sekstitalletbegynte enkelte engelske, franske og tsjekkiske damer å reise til India,Thailand og Nepal etter sex. I dag besøker tusenvis av skandinaviske kvinnerafrikanske land – i all hovedsak Kenya, Tanzania, Malawi, Ghana og Gambia.Ifølge Reiseklinikken er det flere kvinner enn menn som pådrar seg HIV når deferierer på det afrikanske kontinentet.

Once you go black, you’ll nevergo back.

MITT AFRIKA. Det var deneksentriske, skandaleomsuste dansken Simon Spies som introdusertecharterturisme til Gambia på sekstitallet. Spies var ikke negativ tilsexturisme, og skal ha likt å omgi seg med et entourage av lokale damer til enhver tid. Dansken hadde en ny bil hver dag,og spradet rundt i det subtropiske klimaet ikledd solbriller, pels ogleopard-tøfler. I dag er sexturismen og turistindustrien i Gambia dyptsammenfiltret. De fleste unge gambiere er oppvokst med en vestlig sponsor og forde som skal vokse opp til å bli bumstere, byttes ofte PLAN-fadderen ut med enSEX-fadder når de kommer i kjønnsmoden alder. Livet utspiller seg deretter i deavgrensede turistområdene i en konstant jakt på hvitt gull, der de hvite damenemed pengepungen får kjælenavnet bossladies.

I Gambia får du en elsker uten fri vilje. En varm innfriende fantasi uten rom for skuffelse eller svik.

Den kvinnelige sexturismen kjennetegnes ellers av en mer subtiloppgjørsmetode. Kanskje som følge av et slags forvrengt morsinstinkt, blir sexog selskap handlet mer indirekte via gaver, middager og økonomiske bidrag. Dethele blir deretter pakket inn i en diskurs om «kjærlighet». Illusjonenfordufter som dugg i Sahara om man snakker eksplisitt ompenger-kjærlighet-transaksjonen, eller de politiske og økonomiske forholdenesom muliggjør det.
Ingen på de langstrakte strendene på Smilets Kyst er tjentmed det.

50 SHADES OF GREY. Væpnede vakterholder strandbumsterne adskilt fra de utstrakte cottage cheese-kroppene påhotellets solsenger. Hotellmedarbeiderne, hvorav nitti prosent er menn, erimidlertid ikke mindre tilgjengelige og uniformen anses snarere som enlegitimering for at de skal finne «kjærligheten» på et jobbskift. Vedbassengkanten bak de høye gjerdene ligger kvinner i ulike aldre, og fem avdem leser 50 Shades of Grey. Restensover i solsteken. Noen barn plasker i bassenget. Britiske Ann får fotmassasjeav feriekjæresten – en lokal mann av ubestemmelig alder, men minst et par tiåryngre enn henne. Han har lange dreadlocks hengende over atletiske skuldre.Hendene hans jobber intensivt og knar føttene hennes mens hun vifter med denylakkerte lilla tåneglene til beaten i Enrique Iglesias-låta Tonight I’mfucking you, som spilles på repeat ut av basseng-anlegget. Det blonde hårethennes er flettet i cornrows stramt langs en solbrent hodebunn. Den storebritiske kvinnen synger med på refrenget, og dreadlock-mannen gjør det samme.Etter å ha bestilt to Slow Orgasms, en drink, kliner de. På tallerkenen vedsiden av henne står et berg av bacon hun småspiser av. På skulderen, Cougar i løkkeskrift.

De lokale guttene lukterannerledes. Søtt. Naturlig. Eksotisk. Som kokos.
– «
Ann», 56

MOTSETNINGER TILTREKKER HVERANDRE, særlig når detkommer til sexturisme. Kjennetegnet for den økende sexturismen verden over, erat man søker en hore som er så ulik en selv som mulig. Gambia er intet unntak.Gammel, hvit, blek, fet, keitete, rik. Ung, svart, atletisk, naturlig, smidig,stor, lutfattig. Den stereotype forestillingen om den eksotiske, konstantkåteafrikanske elskeren med det magiske lemmet, som tar det han får, ukritisk,fordi det er «naturlig» for ham å knulle,er en trygg og forekommende figur å forholde seg til. Slik reduseres den svartemannen til en myte. For damene er det praktisk. Det både legitimerer ogtilslører den egentlige årsaken til den plutselige tilgangen på unge, vakresexmaskiner som deres egen alder og fysikk ellers ikke ville gitt dem anledningtil å få smake på. Den erfarne selgeren vet å tilby det kunden vil ha. Slikkvinnelige prostituerte spiller på nettingstrømper og promiskuitet, spiller degambiske guttene på myten om dem selv.

Gambierne elsker sex!– «Agnes», 28

KJÆRLIGHETSSYKE. Tiger og Soul leggerfrem hver sin slitte linjerte kladdebok. Den første halvdelen er dekket medtett blyantskrift og tyske, nederlandske og svenske gloser.

– Jag hetter Tiger och jag elskar dej, proklamerer han tilSouls fornøyelse.

De ler rått, og sier “ik hou van je” i kor. De elsker alleutlendinger, unntatt tyskere, som angivelig er rasister.

Tonight I’m fucking you spilles på repeat ut av basseng-anlegget

Tiger ler lavt og blar opp i del to, til selvekjærlighetsbrevene. Han forklarer at han mottar mailer fra kvinner han har møttpå stranda# kvinner som kommer tilbake år etter år og bruker ham som fastferiekjæreste. De holder kontakten via epost, men siden internett er dyrt,kopierer han hver mail ned i kladdeboka og bruker dager på å formulere brevtilbake.

– Smil, sier Soul.

– Smil, smil, smil. Det er viktig å smile. I Gambia blir vi aldrideppa. Hvis man er trist og lei seg, er det bare å være sammen med andre, såblir man glad.

SEXTURISMENS PARADOKS. Er sexturismeen følge av det ensomme, forvirrede vestlige menneskets tilstand? Godt mulig. Gittat damene rømmer fra en virkelighet som oppleves som kald, individualistisk oguoversiktlig, karakteriseres fantasien deres av det stikk motsatte: Varm. Innfriende.Uten rom for skuffelse eller svik. En elsker uten fri vilje. Damene søker noesom kan objektiveres. På samme tid vil de at den gambiske mannen skal være merhengiven, mer romantisk, gi flere komplimenter og knulle mer lidenskapelig ennmennene hjemme.

Det handler ikke om maktforhold.Hvis du finner en afrikansk mann som du vil være kjæreste med, kan han ikke gåved siden av meg på gata med slitne klær. Jeg må oppgradere ham. Han gir tilmeg ved å lage mat når jeg har besøk, ja, da kan vel jeg kjøpe en nydongeribukse til ham neste gang vi er i butikken sammen. Du kan ikke sitte dermed lommeboka full og si at du ikke vil dele. Det er det samme som om du haddeet par her hjemme i Norge, der én er direktør og den andre er elektriker, ogdirektøren sitter med alle pengene. Sånn funker ikke kjærligheten. Du må tro påkjærligheten.
 «Marit», 48

På strendene har damene full kontroll over seg selv og den som tilenhver tid utgjør hovedrollen i sexferien deres. De kan finjustere fantasienesine som de ønsker: fra ren sex til romanse. Skuffelse og agg preger dameneserfaringer med sex og kjærlighet «hjemme». Det er som om de ønsker å hevne segmot den avstanden de føler til hvite menn gjennom å inngå forhold til dereskonkurrent, den svarte mannen.

Afrikanske menn er mer erotiske.Det er mer lidenskap i Afrika. Lidenskap er fraværende hos norske menn. Jeg harbare vært sammen med én norsk mann som turte å være lidenskapelig, og han varnordlending. Norske menn er flatræver, som jeg pleier å kalle dem. De er flatræversom ikke gir meg noen seksuell nytelse.- ‹‹Marit››, 48

DET EKTE GAMBIA. Innenforturistområdet er det nest mest brukte ordet etter «love», «real». Overaltforespeiles et innblikk i det påstått ekteGambia. «Det Gambia du ikke har sett, det ekte Gambia» er imidlertid nøyaktigdet motsatte av det de i neste setning har intensjon om å selge deg en tur til.Men gambierne har som andre turistnasjoner bare lært seg å gi tilbud der det eretterspørsel. Det romantiske blikket de hvite damene har med seg hjemmefra, erikke bare rettet mot den gambiske mannen, med også landet som helhet. De viloppleve den typiske autentisiteten som turistindustrien lever av å selge: engradert og ikke-traumatiserende forståelse av omverdenen og det som erannerledes. Damene fletter håret, presser de hvite, overdimensjonertkroppsdelene sine inn i lokale fargerike drakter og drikker tyske curacao-drinker mens de ser tradisjonell afrikansk folkedans i hotellbaren.

LUNEFULLE SØSTRE. Rosenrødeforestillinger strekker seg imidlertid ikke til damenes syn på gambiskeforhold. Boss ladies-ene er ofte overbevist om at de blir bedre behandlet av degambiske mennene enn det de lokale kvinnene blir. En forestilling bumsteren vetå underbygge ved å fortelle lange historier om hvordan han har fått hjertetsitt knust av opportunistiske, utro og lunefulle «søstre». Ofte har hanimidlertid både én og to koner ventende hjemme.

De gambiske mennene liker å hasex med hvite damer fordi vi ikke er omskåret. Nesten alle jentene der eromskåret. Sexen med hvite damer blir derfor mer naturlig for mennene.– «Ann», 48

DE HELDIGE JENTENE.Utestedet Wow! har begynt å fylles opp med enslige hvitekvinner. Under det dempede grønne discolyset er kjente fjes fra hotellet,uniformene er byttet ut med boxfreshe sneakers og flatterende kritthvitet-skjorter. De lener seg inntil veggene og deler joints. Kokken fra poolbarennikker og sier «LUCKIEST GIRLS» med et lurt smil om munnen når de vestligekvinnene strener over dansegulvet, arm i arm med hver sin gambiske mann. «Derefikk med dere de beste fyrene i Gambia!». Tiger og Soul danser tett med hversine damer. De er skandinaviske, i trettiårene og har drukket. De stavrer iutakt og gjør fåfengte forsøk på å kopiere den sensuelle whiningen til de gambiske jentene i lokalet. Kjoleneglir oppover lårene. Tiger trekker ned kjolen på sin boss lady, og henter littvann til den mest drita av dem. De ler og danser mens jentene bøtter nedpå. Trehvite menn sitter på en benkerad som tre bleke kyllinger og kikker stjålent på en gambisk Adonis i singlet som duverlaidback til reggea-musikken. Soul kysser jenta han danser med. Senerekommenterer Tiger at Soul ikke er så vant med turister som det han selv er. Hanminner om regel nummer én: Aldri gå rett på sak.

Jeg føler meg ikkesexy med en nordmann. De afrikanske mennene er mer tilstede i forholdet. INorge skal mennene spille fotball med gutta og så stikke på bar, mens damenegjør noe annet. Vi ser hverandre ikke i Norge.– «Ann», 48

SOMMERFUGL-KVINNENE.Guttene tar enpause fra dansingen mens jentene er på toalettet. «Is she a butterfly?» hviskerTiger til Soul. «Butterfly-kvinner» er visstnok damer som harsett seg lei på at de afrikanske mennene er ute etter pengene deres, og dermedflyr vekk, som en sommerfugl, før han rekker å få noe tilbake for sexen. Etstort problem for mange vi kjenner, sier Soul og husker en nederlandsk dame somhoppet mellom fem menn på en måned. Soul blir alvorlig.

– De hustler oss, sier han.

En annen utfordring ifølge Soul og Tiger er at mangeeuropeiske par vil ha med bumsterne på trekanter.

– Fordi mennene ikke klarer å ha sex med konene sinelenger, forklarer Tiger.

– De er blitt så tjukke og fått så store mager atpenisen ikke er lang nok.

Han flirer.

– Hvis mannen gjør noe med deg, blir du en battiman (homofil, red. anm.), sier Soul.

– Da kan du risikere ett års fengsel.

DEN SURE SVIE. Mange agendaer,mange ønsker om å gjøre livet bedre. Det går nødvendigvis ikke opp.Virkeligheten og forholdet mellom hva man ønsker og hva man får, slår på ettidspunkt inn over deltakerne i den tilsynelatende velfungerende, men skjøreseksuelle utopien i Paradise Hotel, Senegambia. Den gambiske elskeren kansjelden eksporteres problemfritt til Europa. Mange ekteskap ender med at dengambiske mannen reiser hjem, uten penger og med få arbeidsmuligheter utover ågå tilbake til stranda. Name and Shame-trådene i de mange Gambia-nettforaenehar opptil flere tusen innlegg. Mange av kvinnene som skriver inn er på sin andreeller tredje afrikanske mann. De gambiske mennene blir plutselig beskrevet somet vrangbilde av den versjonen man får presentert på stranda: hensynsløs,kvinnefiendtlig, kald.

Jeg snakket med hans gambiskekone en gang på telefonen, og hun lot som om hun var hans søster. Jeg er gladfor at jeg ikke møtte henne da vi var gift fordi de kvinnene har noeselvtilfreds over seg når vet at de er med på å narre deg. De er underholdt avat mannen deres lurer og svindler denne stakkars kjærlighetsrammete idioten medfalske kjærlighetserklæringer. Men jeg er ikke en kvinne som lar meg pelle pånesa – hennes store drømmer har nå blitt knust. Hvis du ønsker å bedra meg mådu være forberedt på å tape. Denne stakkars intetanende idioten hadde ikkeforutsett at jeg alltid har hatt ESSET I ERMET.– «Lucy»

EN NY BEGYNNELSE. Det har blittkveld ogTigerventerutenfor porten til hotellområdet. Han har kledd seg i hvitt og dufter svakt avsåpe, i ørene har han ny bling. Han skal ut med en dame han har møtt tidligeresamme dag. Tiger sier han endelig har lært seg å like hvitvin. Hanhåper hans nye nederlender er glad i å danse og at Soul dukker opp hvis hun haren venninne. Den gamle Nokiaen hans blinker plutselig. Han holder den opp ogden utkårede viser seg allerede å pryde telefonen som bakgrunnsbilde. «Hey, BigBoss Lady!», hilser han, og snur seg rundt, speidende. En middelaldrende kvinnemed kortklipt hår og lett sommerkjole med telefonen opptil øret vinker diskretfra en hotellinngang noen hundre meter oppi veien. Tigernikkerog legger på. «It’s nice to be nice», konstaterer han, før han rusler opp motkvinnen på toppen av bakken.

De to går hånd i hånd inn mot sentrumfor å oppleve det ekte Gambia.

.

Denne saken ble først publisert i NATT&DAG februar 2013.

Merknad: Personene avbildet har ingen direkte kobling til personer beskrevet i teksten. Fakta og navn i artikkelen er blitt endret ettersom kildene ønsket å være anonyme.

KILDER:
FANTASY ISLAND – EXPLORING THE DEMAND FOR SEX TOURISM AV JULIA O´CONNELL DAVIDSON AND JACQUELINE SANCHEZ TAYLOR. -SUGAR MAMAS OCH SNUSKIGA GUBBAR – EN GENUSKRITISK DISKURSANALYS OM DEN OFFENTLIGA FRAMSTÄLLNINGEN AV DEN KVINNLIGA SEXTURISMEN AV LOVISA GUSTAFSSON THORILD -KÄRLEKSJAKT I GAMBIA – EUROPEISKA KVINNORS SEMESTERROMANSER MED AFRIKANSKA MÄN I PARADISETAV SOFIA GLASE – PLATFORM AV MICHEL HOUELLEBECQ – ULRICH SEIDL PARADISE: LOVE. INTERVJU VED AUSTRIAN FILM COMMISION – LENE WIKANDER, TARAPI.NO -REISEKLINIKKEN