Verdens mest likte Instagram-bilde krevde fire dagers arbeid

Kanye snakker ut om design, Internett og seg selv i Cannes.

b
a

Bildet av Kim Kardashian og Kanye West som kysser i bryllupet sitt ble på kort tid det mest likte bildet på Instragram noensinne, med over 1.95 millioner likes og 35 000 kommentarer. Under et foredrag i Cannes denne uken forklarte Kanye at Insta-suksessen ikke kom av seg selv: Etterarbeidet tok fire dager, og sørget for at Kim var utslitt på bryllupsreisen.

Årsaken er visstnok at fotograf Annie Leibovitz trakk seg i siste liten. Ifølge Kanye fordi hun var «like, scared of the idea of celebrity»  (en overraskende redsel for en av verdens mest suksessfulle kjendisfotografer). Bildet ble isteden tatt av en 22 år gammel ukjent britisk fotograf, som ikke klarte å tilfredsstillende matche fargen på blomstene med kjolen. Dermed tok det fire dager å få lagt ut et godt nok Instagram-bilde til at brudeparet kunne ta ferie.

Her er Kanyes egen forklaring i sin helhet:

– Let me tell you something about that kiss photo that my girl put up … this was pissing my girl off during the honeymoon, she was exhausted because we worked on the photo so much because Annie Leibovitz pulled out right before the wedding. I think that she was, like, scared of the idea of celebrity.

– Because Annie pulled out, I was like, «Okay, I still want my wedding photos to look like Annie Leibovitz», and we sat there and worked on that photo for, like, four days because the flowers were off-color. 

– Can you imagine telling someone who wants to just Instagram a photo, who’s the No. 1 person on Instagram, «We need to work on the color of the flower wall», or the idea that it’s a Givenchy dress, and it’s not about the name Givenchy, it’s about the talent that is Riccardo Tisci — and how important Kim is to the Internet.

– And the fact the No. 1 most-liked photo on Instagram has a kind of aesthetic was a win for what the mission is, which is raising the palette. It was a long time.

Om enden er god og så videre.

Kanye brukte også anledningen til å annonsere ambisjoner om å redesigne Instagram, og dele sin filosofi om at godt design kan redde verden.

«I believe that bad taste is vulgar. It’s like cursing. I think the world can be saved through design,» West said. «Because what is the most distasteful thing someone can do? Kill someone. So, good taste is the opposite of that.»