Fem tips for å dra seg ut av sengen på mørke høstdager

Høstens stå opp-råd.

b
a

Som kom august til slutt, og sommeren er over. Etter  lange og late soluker der mange har kunnet ligge i sengen og purke til langt ute på formiddagen, for så å spise brunsj og med god samvittighet ta seg en liten lur med begrunnelse i at «man blir jo så sliten av dette varme været», starter nå den bitre hverdagen med vekkerklokke og trøtte morgener. Tanken på å måtte dra seg opp av sengen tidlig på mørke høstdager kan føles like kjip som om man ble tvunget til å ta trafikalt grunnkurs på nytt, og derfor kommer det her noen tips til hvordan man skal finne det nødvendige motet til å ta fatt på disse dystre dagene som faktisk er en del av det vi kaller et liv.

1. Tenk positive tanker. Med dette menes ikke tanker som de Eirik Bertrand Larsen foreslår i sin grensesprengende bok «Bli best». Å prøve å frigjøre det norske folk fra likegyldighetens tvangstrøye med tips som «smil og gled deg til favorittjuicen din!», er like imponerende som noens profilbilde på face med George Clooney. Fra Madame Tussauds. Nei, positive tanker er: «Shit! Tenk deg den dagen jeg faktisk avslutter denne jævla bacheloren i utviklingsstudier! Da kan jeg tjene meg søkkrik, og så kan jeg faen meg sove så lenge jeg vil!»

2. Ring en venn. Finn deg en kompis med lignende stå-opp-kvaler, og inngå en deal. Den som ikke sender en snap av seg selv som sitter og spiser frokost innen for eksempel kl. 8, blir straffet. Straffen kan være i form av å spandere pils på byen, eller tvungen og uironisk insta-upload av et måltid med hashtaggene #this #is #my #dinner #instafood #foodporn.

3. Bygg en maskin. Er du handy kan du vurdere å bygge en maskin som tvinger deg opp av sengen à la den Mr. Bean har i den legendariske episoden der han skal til tannlegen. En litt enklere konstruksjon kan være å koble telefonen din til et stereoanlegg utenfor sengens rekkevidde, slik at når alarmen ringer så RINGER DEN. Tilleggstips her kan være å velge Gaute Grøtta Grav sin nyslupne singel «Ekte mann» som alarmtone. Tro meg, da er du raskt oppe av sengen.

4. Vann på kvelden, kaffe på morran. Hver natt før du går og legger deg, chugger du 2 liter vann. Det er sunt, og det vil hjelpe deg å stå opp. «Men kan jeg ikke gå å legge meg igjen etter jeg har pissa?» spør du. Nei, for hvis du i tillegg setter kaffetraktern på dass, så vil du i all din tissetrengte prakt forhåpentligvis være smart nok til å brygge deg litt kaffe – og med tom blære og kaffe innabords er du et svakt menneske om du ikke innser at dagen er i gang.

5. Stå opp. Siste tips er bare å ta seg selv i nakken, stå opp og være glad for at du ikke bor på Gaza eller skal ut å fly med Malaysian Airlines.