UP-visning, vår 2015: Arrangørene ville vært tjent med å ivareta plaggenes funksjon

Forrige tirsdag ble høstens «UP [Øpp]»-visning presentert i White Lights nyinnvidde kjellerlokale.

b
a

UP er et initiativ fra Andrea Johannesen og Julie L. Parisi, med formål å løfte frem unge og ferske klesdesignere. Hveten skilles fra klinten av en motekynding jury – i år bestående av Personane-medredaktør Charlotte Bik Bandlien, skribent og moteviter Ida Eritsland, stylist/klesdesigner Christina Ledang og FWSS-designer Nina Granerød.

up10 up9

Karoline Bakken Lund har allerede rukket å bli en halvkjent designer i «mote-Oslo» og åpnet årets arrangement. I kjent stil viste den KhiO-skolerte designeren renkuttende silhuetter av kjønnsløse plagg med elementer av maksimalistiske prints, sport og grafikk. Grafisk design er en gjennomgående referanse i Karolines arbeider og i vår 2015-kolleksjonen har  japanske Ikko Tanaka vært en sterk inspirasjon.

up6 up5

Set-designet av Gartnerfuglen Arkitekter var gjort i japansk zen-stil og fungerte fint med Elisabeth Stray Pedersens lag-på-lag og ruteprints. Materialbruken og fargepaletten i okergult, hvitt og grått balanserte mellom konsept og brukervennlighet. Elisabeths mastergrad fra KhiO har vært en god investering i både snitt og konstruksjon – under tirsdagens visning var Elisabeth en av de sterkeste.

up11 up12

Til tross for at Peter Schaumaun beskriver seg som «langt fra tanke- og utviklingsmessig ferdig utformet» kan herredesigneren skilte med visninger under den parisiske moteuken og plagg avbildet i flere kredible publikasjoner, deriblant POP. Med militære undertoner og fargerike detaljer var Schaumaun et friskt pust i en visning ellers preget av minimalisme og dekonstruksjon.

up7 up8

London-baserte Anne Karine Thorbjørnsen ble uteksaminert fra Central Saint Martins i 2012 og viser under selvtitulert merke i både Oslo og London. Thorbjørnsen viste også under UP sensommeren 2013, og lik fjorårets kolleksjon viser Thorbjørnsen seg tydelig inspirert av dekonstruksjon og Antwerpen 6. Årets visning var sentrert rundt idéen om variable plagg, hvor bruksområdet varieres ved å fjerne/legge til elementer.

up3 up4

Designerduoen Raske Rêvêr, som består av Solveig Aksnes og Lisa Kristindatter Mortensen, lanserte sin første kolleksjon, «Le Promo//14», sammen under UP-paraplyen. De atletiske klærne ga assosiasjoner til både americana, tennisuniformer og 70-tallet.

up2 up1

Jone Nielsen avsluttet kvelden med «Oompa Loompa Life», klær basert på Roald Dahls «Oompa Loompas» liv utenfor sjokoladefabrikken. Visningen startet med drapert ull, nøytrale fargepaletter og kroppsnære snitt, men endte med sjokkrosa dresser og overdimensjonerte sølvdrakter.

UP er inne i sitt tredje år og har bevist at de er et verdifullt tilskudd i Oslos motescene. Arrangørene ønsker å «fokusere på det kunstneriske og nyskapende ved klesdesign… og utfordre tradisjonelle ideer om hvordan en motevisning skal være». UP-visningen kan tidvis minne mer om en eksperimentell vernissage enn en visning. Kanskje ville arrangørene vært tjent med også ivareta plaggenes funksjon, og ikke kun det kunstneriske.

Både som privatperson, innkjøper og skribent oppfattes UP tidvis irrelevant, jeg vet ikke helt hvordan eller hvorfor jeg skal bedømme det.