– VG med lite heldig rolleblanding

Skrev gla’sak om Finn.no uten å opplyse om felles eier.

b
a

– DET BLIR EN rolleblanding som jeg synes er veldig lite heldig for pressens og VGs troverdighet.

Det sier Gunnar Bodahl-Johansen, ekspert på offentlighetsloven og presseetikk, og tidligere leder av Norsk Presseforbunds offentlighetsutvalg.

I saken «Slik innreder du gratis» viser VG hvordan man kan innrede en leilighet med gratis møbler fra Finn.no. Dette på bakgrunn av at det fra 2011 til 2013 var en tredobling i antall gratisannonser på Finn.no. En trendekspert gir Finn.no-innredningen «en svak femmer» (mens IKEA-katalogen får terningkast tre). Det blir imidlertid ikke opplyst om at Finn.no har samme eiere som VG, nemlig Schibsted.

– Det problematiske her er at Finn.no eies av samme selskap som VG. Finn.no er det gamle rubrikkannonsemarkedet til Schibsted, som Schibsted tar gevinsten av gjennom Finn.no, sier Bodahl-Johansen.

– Det å lage en nyhetssak om hvordan man kan innrede et hus ved hjelp av å gå på bruktmarkedet er i utgangspunktet helt uproblematisk. Det er ikke tekstreklame. Men effekten av den redaksjonelle omtalen er at den som omtales får gratis reklame. Det kan være en sak som er viktig og har god nyhetsverdi, men den har også reklameverdi for Finn.no.

– Hva er egentlig forskjellen på at Vanessa Rudjord (tidligere sjefredaktør i Costume, red.anm.) blander sin rolle som redaktør med sin rolle som venninne, og det at VG blander sin rolle som journalistisk produkt med sin søster i Schibsted-familien som driver ren kommersiell virksomhet? spør Bodahl-Johansen.

– Helt søkt

– Eierforholdet hadde vært en god leseropplysning, som vi ofte har i andre saker, men jeg  synes likevel parallellen til Bodahl-Johansen er helt søkt, sier Jane Throndsen, redaktør i VG Helg.

– Finn.no og VG er to helt ulike selskaper. Vi har ikke noe til felles bortsett fra vår felles eier, Schibsted, men det er ingenting i vår journalistiske vurdering som påvirkes av det.

– Denne saken er basert på en god idé, og er god forbrukerjournalistikk. Saken skisserer flere hovedsteder der man kan finne ting til gjenbruk, og vi ser på det som aktverdig å bygge opp en gjenbrukskultur i det norske folk, sier Throndsen.

– Bør opplyse leseren

Ifølge Bodahl-Johansen kan man diskutere i hvilken grad det bør være et formelt krav å opplyse om eierforhold.

– Jeg synes det bør fremgå tydelig, så leserne er oppmerksom på det og kan vurdere saken ut fra den opplysningen.

– Hvis man konkluderer med at man bør opplyse leserne om eierforholdet, kan man stille spørsmål om hvorvidt VG ville gjort nettopp dette, eller om de da i det hele tatt hadde skrevet denne saken. Men det blir et hypotetisk spørsmål, understreker Bodahl-Johansen.