Ukas High Five: Jorun Aartun kler av norsk moteindustri

Torsdag kom boken «Avkledd – på innsiden av norsk motebransje» ut, hvor Jorun Aartun kritisk analyserer de ulike aspektene av den norske moten.

b
a

Hvorfor skrev du Avkledd?

– Mye av det som skrives om mote her til lands er fortsatt relativt ukritisk og lite analytisk. Stoffet er fortsatt underholdningsrettet, og jeg mener det er på tide å diskutere hva som må til for å bli en nasjon hvor motedesignere blir oppmuntret og respektert. Kort oppsummert så trenger vi mer substans og mindre brunkrem, fjas, slitte paljetter og terningkast.

Hvem har ansvaret for at det går så dårlig?

– Problemet er sammensatt: For at den norske motescenen skal bli konkurransedyktig, må det bygges bro mellom designere, politikere og næringsliv. Et av mine største ønsker er at pengemiljøet skal begynne å se vekstpotensialet i motenæringen, slik det er tradisjon for hos våre naboland.

Designere må også ta sin del av skylden for manglende profesjonalitet. Tradisjonelt sett har mange vært mer opptatt av å følge sin egen kunstneriske visjon enn å selge klær. De trenger en bedre balanse mellom det kommersielle og det kunstneriske hvis de skal klare seg økonomisk.

Det har vært mye snakk, men lite action, rundt Norges mote-problemer de siste 5-7 årene. Per Spook trekkes stadig frem som designhelt (senest i VG denne uken), til tross for at hans linje ble lagt ned i 1995. Lever moteindustrien i fortiden?

– Tja, det er flere lyspunkter. I kjølvannet av de store kleskjempene har det vokst frem en underskog av norske designere som vil utfordre det svenske og danske motehegemoniet. De vil fylle motescenen med et nytt innhold og avliver myten om at det er umulig å lykkes som norsk designer på markedet. Når det er sagt er det fortsatt et fåtall som kan konkurrere med nabolandenes kontemporære merker – verken på innovasjon eller merkevarebygging. Norge er fortsatt en ung motenasjon, men det skjer mye bra nå.

I boken din nevnes flere problemer – useriøsiteten rundt Nåløyet-prisen, Innovasjon Norges mangelfulle satsning, nærlingslivets skepsis og Esmod-skolen, som på verdensbasis er den eneste Esmod-avdelingen i verden hvor praksisplasser ikke er en del av skoleløpet. Men kan det ikke tenkes at nordmenn bare suger på design?

– Det finnes mange dyktige kreatører der ute, men jeg tror de hadde fått en enklere hverdag hvis de hadde alliert seg med folk som er sterke på økonomi, salg, distribusjon og markedsføring, så merkevaren tilføyes tverrfaglig kompetanse. Gjennom kreative kollektiver skapes mer spennende konsepter!

Ok. Topp tre norske designere?

1. Epilogue by Eva Emanuelsen har fine snitt og gode kvaliteter.

2. FWSS, for evnen til å lage anvendelige og salgbare plagg med en liten vri.

3. Admir Batlak, som er Norges beste formgiver.

Følger ellers med på mange moteskapere i startgropa, som Black Rat, Raske Rever, Elisabeth Stray Pedersen og Karoline Bakken Lund.

Og tre norske moteøyeblikk på bunn?

1. Pia Haraldsens moteshow for bryllupsmerket Agape under Oslo Fashion Week 2010.

2. Russedress sin visning samme år på samme arrangement.

3. Kjell Nordström alias Baron von Bulldogs åpningsshow under Oslo Trend, februar 2014.