Gledespiker i bakgata

Morten Andersen har fotografert Norges mest hardtarbeidende band i tretti år.

b
a

Det er allerede et år siden sist vi intervjuet fotograf Morten Andersen i NATT&DAG. Et år er kanskje ikke så lenge, tenker du. Men siden Andersen ga ut Untitled.Cities for ganske nøyaktig 12 måneder siden, har han utgitt to bøker til i 2014. Først kom STOCK som ble produsert over en to måneders periode i den svenske hovedstaden. Etter oppholdet kom han så ut med (Never Mind the Bollocks, Here’s) Foto Nice, en slags komedie som ifølge Morten selv var en nødvendig bok for å gi litt motstand til alt det mørke, triste som for tiden blir gitt ut, både av han selv og andre. Nå er han altså klar med sin fjerde utgivelse på tolv måneder, hans 18. i rekken.

Les også: Morten Andersens dystopiske fremtidsvisjon om Europa

Det var altså på tide å prate med Morten igjen. Med sin nye bok Girls Just Wanna Have Fun! går han tilbake til røttene sine i sitt kunstnerskap, både i innhold og tid. Boken følger bandet Backstreet Girls fra 1984 frem til idag, og er en knallsterk samling rockefoto, på gamlemåten. Men Morten ser seg egentlig ikke tilbake.

Hei Morten, fortell litt om boka.
– Jeg har fotografert Backstreet Girls fra den tredje konserten de hadde i 1984, så jeg har bilder fra hele veien, helt frem til jubileumskonserten på Rockefeller i høst. Størsteparten av bildene er fra 80-tallet. Roskilde i 1988 var stort for bandet og er mye med i boka. Det er en blanding av bilder jeg har tatt for meg selv, for bandet, for Beat og andre magasiner. Jeg har prøvd å bygge opp boken som en sang, eller som en konsert. Derfor er bildene om hverandre kronologisk.

bg019web

Kalbakken Rockeklubb, 10.4.1988

 Jeg får en følelse av du er en forlengelse av bandet i bildene, en kamerat med kamera.
– Jeg jobbet nok tettere med Turboneger (utgitt i boken Ass Time Goes By, 2008). Men Backstreet Girls, iallefall Petter, gitaristen (Hans Petter Baarli, red.anm.), har jeg kjent siden jeg var 15 år gammel. Det er jo det jeg hele tiden har forsøkt å gjøre med fotografiet, å være på innsiden.

bg043web

Renegat, Oslo, 28.11.1984

Du har fått et «rockefotograf»-stempel. Men det er kanskje ikke så betegnende for deg som kunstner.
– De siste 15 årene har jeg jo jobbet ganske lite med den typen fotografi, det er noe folk har hengt seg opp i. Men det er jo greit nok, jeg er stolt av det.

Det er mye bra tidskoloritt fra 80-tallet her. Det virker for meg som vi er veldig opptatte av nostalgi nå. Motefotografiet har hatt et veldig nostalgisk preg det siste året, og det gis også ut en rekke foto- og musikkbøker som skuer tilbake. Har du tenkt noe på det?
– Ja, det har jo kommet mye mer av det de siste årene. Det er alltid et nostalgisk element i det, men jeg er egentlig ikke ute etter det. For mange er det kanskje det, men for meg handler det mer om å vise bandet enn tiden. De har hatt mange oppturer og nedturer, og dette er et dokument av det.

Enig, det føyer seg inn i forfatterskapet ditt, og tiden er egentlig uinteressant.
– Ja, ikke sant. Selv om dette var begynnelsen. Jeg startet å ta bilder i 1980, og det første jeg tok bilder av var bandet Slips, hvor Petter var gitarist. Så fortsatte jeg med det da han var med å starte BSG i 1984. Og så slik utartet det seg.

Girls Just Wanna Have Fun!

Utstilling og boklansering på Galleri MAP 27. november kl.18

Utstillingen står frem til 21. desember.

bg014web

Roskildefestivalen, 2.7.1988

bg050web

Roskildefestivalen, 2.7.1988

bg188web

Grønland, Oslo, 26.2.1995