Hurra for handelsstanden: Black Friday på norsk jord

Den norske handelsstanden arrangerer kjøpefest, og alle er invitert!

b
a

Fredag 28. november 2014 burde i utgangspunktet være en helt vanlig fredag. En lun, om enn noe kjølig, dag som tar oss rolig inn i årets siste alminnelige helg, før desember treffer oss mitt i fleisen med alt sitt julehysteri. Men slik er det altså ikke i år. Den norske handelsstanden har nemlig besluttet å innføre en irreversibel tradisjon, og som den manipulerbare saueflokken vi er – dilter vi etter med all vår forbrukerlyst.

Fenomenet Black Friday stammer selvsagt fra USA. Dagen etter Thanksgiving, som alltid feires på en torsdag, sparker alskens amerikanske butikker og kjøpesentere juleshoppingen i gang med unike tilbud og rabatter. Her i landet har blant annet nyåpnede YME Universe og kjeder som Elkjøp, Bik Bok, Skeidar og Bohus kastet seg på trenden.

Ymeblackfriday

Illustrasjon: YME Universe

Den norske adopsjonen av Black Friday ser ut til forholde seg noe mer løssluppent til de stolte Høsttakkefest-tradisjonene. Norwegian Outlet i Vestby, Norges pionér innen fenomenet, kjørte for eksempel Black Friday på en lørdag for noen år siden. For øvrig også med en betimelig bruk av brutal markedsføring:

Norwegian Outlet Vestby

«Fun» fact: i løpet av Norwegian Outlets første Black «Friday» ble det registrert én brukket nese og én skulder ut av ledd. I tillegg besvimte en gammel dame i trengselen som oppstod inne på kjøpesenteret.

En annen herlig adopsjon som kommer i kjølevannet av Black Friday, er den norske omfavnelsen av Cyber Monday. I USA referer dette til mandagen etter Black Friday, hvor det er nettbutikkene som får muligheten til å gyve løs på de trengende massene. Den norske tvisten er her at landets nettbaserte butikker tjuvstarter kjøpefesten, og lanserer sine eeeelleville tilbud allerede uken i forveien.

Nettstedet blackfridaydeathcount.com teller per dags dato syv dødsfall og 90 skader i forbindelse med Black Friday i USA siden 2006, men om det norske forbrukersamfunnet besitter det samme destruktive potensialet gjenstår å se. Kanskje kan vi finne trygghet i det faktum at politiets fire uker lange bevepningstillatelse sammenfaller med årets kjøpefest? Kanskje ikke?

Det som i alle fall er sikkert er at konsumerismens merkedag har nådd oss her på bjerget i nisseluelandet, og at den har satt i gang en snøball som bare vil rulle seg større og større for hvert år. God Svartefredag a, folkens!