Ellef Prestsæter: – Alle kunstverkene har blitt kvernet til støv

Kunstnerkollektivet Institutt for degenerert kunst tar vare på gjenstander ved å knuse dem.

b
a

«Archive has left the building» er den tredje og siste delen i det to år lange kunstprosjektet «Gutenberg-Galaksen ligger på Blaker». Åpningen på lørdag ble holdt i regi av Institutt for degenerert kunst (IDK) på Blaker Aldershjem, som er arkivets nærmeste nabo. IDK består av kunstnerne Anders Nordby, Eirik Sæther og Arild Tveito, som har vært sentrale aktører i kunstverden de siste åtte årene. Vi har snakket med kurator Ellef Prestsæter om kunstnerkollektivet Institutt for degenerert kunst og deres siste verk noensinne.

– Da jeg inviterte IDK hit for å jobbe med Guttormsgaards arkiv, bestemte de seg for å legge ned hele sin virksomhet og forsøke å arkivere seg selv. Da de begynte med prosjektet oppdaget de at aldershjemmet var nærmeste nabo til Guttormsgaards arkiv, og siden IDK først skulle trekke seg tilbake, tenkte de at aldershjemmet kunne være et fint sted å tilbringe tiden.

Da jeg inviterte IDK hit, bestemte de seg for å legge ned hele sin virksomhet og forsøke å arkivere seg selv.

IDK stiller ut sine siste verk i det som tidligere var butikken til meieriet. I midten av rommet står tre par gebiss som er nøyaktige replika av kunstnernes egne tenner. På et stativ ligger kompendiet Everythig som inneholder dokumentasjon over hele kollektivets repertoar. Verket Everythig is dust er et fint lag med hvitt støv som dekker rommet, restene av åtte års kunstnerskap. På vernissagen ble videoverket Give it all up again av IDK vist i TV-stua på aldershjemmet, samtidig som filmen Everythig has been done ble vist på veggen i meieriutsalget.

idk3

 

Everythig has been done er en film med tre av kvinnene som bor på aldershjemmet, forteller Prestsæter.  – De spiller tre kunstnere, implisitt Anders, Eirik og Arild. De sitter på aldershjemmet og snakker om en invitasjon de har fått til å gjøre en kunstutstilling, men de vet ikke hva de skal gjøre. De føler at de må komme opp med noe nytt, men at alt er blitt gjort.

Everythig is dust dekker gulv, planter og vegger i meieriutsalget, og er restene av all kunst IDK har laget de siste åtte årene. Målet er at støvet til slutt skal arkiveres i Guttormsgaards arkiv.– Dette har IDK valgt å løse på en ganske radikal måte, nemlig ved å destruere alt de har laget i enorme makuleringsmaskiner, slike du finner på industrielle avfallsplasser. Maskinene knuser hva som helst i et kjempesvært gap av metalltenner. Alle kunstverkene har gått igjennom en slik maskin, for så å bli kvernet til støv, forklarer Prestsæter. – Dette støvet dekker nå utstillingslokalet på Blaker, hvor det er blitt sprutet ut av en støvsuger i revers. Støvet inneholder marmor, lerret, gips, maling, skitt, hår, hud-celler, alt dette er spor av deres virke gjennom åtte år. Planen er å støvsuge det opp igjen etter utstillingen, slik at støvsugerposen blir selve arkivmappen. Hele kunstnerskapet blir redusert, eller forvandlet, til støv.

Alle kunstverkene har gått igjennom en slik maskin, for så å bli kvernet til støv

Tanken bak de tre gebissene som er plassert i lokalet var først å finne tre beboere på aldershjemmet som manglet tenner, og som kunne bruke dem, men alle de eldre hadde full tanngard. Med utviklingen som har skjedd innenfor tannhelse er det nesten ingen som bruker gebiss lenger. Så nå er gebissene utstilt i artikulatorer, blå stativer som etterligner menneskets kjevefunksjon.

idk2

– Tannteknikere fra HiOA har laget gebissene som er replikaer av IDKs tannstillinger. Idéen er at etter at de nå har lagt ned virksomheten, kan andre gjenopprette instituttet ved å ta i bruk deres tenner, sier kuratoren. – Slike makuleringsmaskiner som de har brukt ser jo ut som tenner. Tenner i metall som tygger alt, kanskje er det en bra figur på hvordan IDK tar inn kulturhistorien. Istedet for å se på den og studere den akademisk spiser de den, fortærer den.

Støvet som snart skal bli støvsugd og lagt i arkivet, er så finkornet at gjestene på utstillingen puster det inn, og tar med seg en liten del videre. IDKs verk blir arkivert i de besøkendes lunger.

– Det er en veldig annerledes tilnærming til arkivering, vanligvis handler arkivering om å finne de viktigste aspektene ved gjenstanden, for å kunne ta vare på den best mulig. IDKs definisjon av hva det vil si å ta vare på gjenstander er altså, ganske enkelt, å destruere dem.

Utstillingen «Archive has left the building» er åpen kommende helg 25.-26. april, kl. 12-16. Blaker gamle meieri (Guttormsgaards arkiv) er nærmeste nabo til Blaker stasjon, som ligger en halvtime fra Oslo med Kongsvingerbanen. Avganger fra Oslo S kl. 12:04, 13:04 og 14:04.