Smil & Gift møter Ulrik Imtiaz Rolfsen

Litt Eivind Trædal og litt Charlie, men sykt lite gangster. Møt Ulrik Imtiaz Rolfsen.

b
a

GIFT Franke, du skylder meg penger.

– De kommer.

GIFT Du har kødda med feil person.

– Vi får se hvem som har flest tilhengere. Vi får ta en ordentlig fight.

GIFT Om de 2500 kronene for jobben som statist i Haram?

– Det er bare fordi du ikke har gitt oss ordentlig informasjon. Det mangler et siffer i personnummeret ditt. Du skal få penga. Du kan få dem nå.

GIFT Vi kommer ikke til å troppe opp på døra di, sånn som PST gjorde.

SMIL Hvor langt hadde filmen om Profetens Ummah kommet hvis ikke materialet ditt hadde blitt konfiskert?

– Vi hadde i hvert fall kommet lenger enn vi har nå. Nå går det ganske dårlig med filmen.

GIFT Litt sånn som med alle filmer du lager.

– Ja, dette er bare enda en unnskyldning for ikke å bli ferdig.

SMIL Hva er det de finner på datamaskinen din, egentlig?

GIFT Kjedelige snaps fra «Tabu med»-Abu? Kriminelt kjedelige Insta Direct-bilder fra Chirag?

– Jeg må si som jeg sier til alle: Ingen kommentar.

SMIL Vi hører ikke så mye om at det rases i filmmiljøet? Støtten snevrer seg inn til Kjersti Løken Stavrum, som raser omtrent uansett hva som skjer?

– Jeg fikk støtte av Redaktørforeningen også. De leverte et skriv til anken i lagmannsretten, og har meldt seg som part i Høyesterett, som vil si at de formelt er med på laget mitt.

GIFT De kaster seg jo over hva som helst, så lenge det ligner på ytringsfrihet og Charlie-greier. Det er jo ingen av kollegene dine i filmbransjen som bryr seg noe som helst?

– Filmkollegene har ytret lite grann støtte, men ja, det er ikke mye. De er vel opptatt av andre ting, da. Jeg har vel aldri fått noe særlig støtte fra filmmiljøet for noe av det jeg har gjort, punktum.

SMIL Hva er egentlig grunnen til det? Er det rasisme fra et helhvitt norsk regissørlag?

– Jeg har alltid hatt mange fiender nede på Filmens hus. Det handler om at jeg er en fyr som sier det jeg mener i stedet for å holde kjeft.

SMIL Hva da for eksempel?

– Jeg syntes tidlig at det var teit at jeg ikke fikk støtte for filmene mine fordi de tingene jeg skrev, som var gangster-relatert, ble beskrevet som urealistiske og rasistiske. Det var mye politisk korrekthet som jeg ble oppgitt over.

SMIL Coppola ville jo ikke lage Gudfaren fordi han ikke ville stille italiensk-amerikanere i et dårlig lys.

– Men han endte jo opp med å gjøre det likevel. Så påstanden om at han ikke ville det, er jo nettopp det, mens filmen er et bevis på at han ville.

SMIL Han tok en Rolfsen til slutt, heldigvis.

GIFT Når det kommer til kildevern er det vel ditt ansvar å verne kildene. Har du gjort en god nok jobb?

– Når det gjelder kryptering og å gjemme ting hadde jeg fått opptakene ti minutter før politiet kom. Men hadde jeg kryptert informasjonen ville politiet ha kunnet kreve den utlevert likevel. Det blir et Ole, Dole, Doffen-opplegg hvis man skal kryptere og gjemme ting. Det handler om å overbevise samfunnet om at pressen har rett til å drive oppsøkende virksomhet uten at polititet skal kunne hente inn råmateriale. Jeg leste i Morgenbladet at en fyr mente jeg burde tatt materialet opp i «skyen».

SMIL Var det Joacim Lund?

– Nei, det var ikke Joacim.

GIFT Er du på fornavn med Joacim Lund? Dette må vi komme tilbake til.

– Uansett, jeg fikk en kjennelse på å levere ut materialet mitt. Da kan jeg ikke gjøre så mye annet enn å levere det fra meg, samme hvor jeg har gjemt det.

SMIL Noen ganger hopper du litt inn og ut av roller, kan det virke som. Av og til er du streetsmart B-gjengfasilitator, andre ganger er du journalist? Det var det Leon Bashir kritiserte deg for da dere var på Trygdekontoret. Gjengretorikk og Aftenposten-språk om hverandre, når det passer seg.

– Det å kunne bevege seg mellom mange ulike miljøer er en fordel uansett hva man driver med. Jeg skal få kilder til å uttale seg, og da er det veldig viktig, også i fiksjonsfilm, å ha kontakter i det ekte miljøet. Jeg har aldri gjort en eneste gangster-ting, men har fått det fra andre.

GIFT Men Bashir mener jo at du tok det han hadde skrevet da du lagde Izzat?

– Manuset var opsjonert av noe som het Dinamo Story. De spurte om jeg ville komme og snakke med dem. Jeg leste manuset, syntes det var bra, og de sa at de ventet på nytt utkast fra Leon, som hadde skrevet det. Det gikk tre måneder, og de fikk ikke tak i ham. Det gikk så langt at de ringte alle sykehus og alle fengsler for å få tak i Leon. De spurte meg om å skrive en ny versjon basert på det jeg hadde. Da jeg var ferdig hadde Leon dukket opp og levert fra seg en ny versjon, men da likte de mitt forslag bedre enn hans.

GIFT Noen hvite folk likte din versjon bedre?

– Noen hvite folk, ja. Så jeg fikk kontrakt på å skrive manus ferdig. Jeg skrev syv versjoner til i løpet av to år. Jeg hadde møte med Leon, som hadde solgt ut prosjektet. Det han egentlig var sur for var at han ikke fikk spille hovedrollen.

GIFT I stedet fant du en engelsk middelklassefyr som endte opp med å bli dubbet av Zahid Ali.

– Ja, en indisk skuespiller fra England med norsk mor som hadde spilt i en rekke større filmer.

GIFT … som endte opp med å bli dubbet av Zahid Ali.

– Ja.

GIFT Det der er noe av det rareste som noen gang har skjedd. Ikke bare i norsk film, men i alle bransjer i hele verden, noen sinne. Du lager en norsk film om et pakistansk gjengmiljø, men ender opp med å bruke en engelsk skuespiller som må dubbes av Zahid Ali til norsk.

– Han snakket engelsk aksent, og jeg trodde vi skulle få til en bra pakkis-aksent, med logoped og greier, men det funka ikke.

SMIL Men uansett. Hva var de viktigste endringene du gjorde i manuset til Bashir?

– Absolutt alt i Izzat, bortsett fra én ting, har jeg skrevet. Det eneste som er igjen er at de voldtar søsteren.

GIFT Det måtte med?

SMIL Hva var det egentlig Dinamo Story opsjonerte i utgangspunktet?

– Manuset het vel «Den utvalgte». Det handlet ikke om ungdom eller noe. Det handlet om en fyr som drev et utested. Det var blant annet noen herlige scener hvor det nye utestedet skulle males. Han hadde en deilig dame, og scenen endte med at de tok av hverandre klærne og begynte å male hverandre med pensel.

SMIL En pakistansk Vibeke Løkkeberg-film?

– Det var det.

GIFT Fortell litt om den Haram-bussen som står utenfor huset ditt på Ullevål?

– Det var russebussen til datteren min. Vi har brukt den til å markedsføre Haram.

GIFT Du lager litt sånn herlig unorske filmer. Hvor får du inspirasjonen fra? Ikke fra ditt eget liv, i hvert fall.

SMIL En tur med barnevogn fra Laundromat til Kaffebrenneriet?

– Som jeg sa i stad. Jeg er i mange forskjellige miljøer hele tiden.

GIFT Akkurat hvordan er du i mange forskjellige miljøer hele tiden?

– Jeg har hengt mye med pakistanere.

GIFT Kjenner du Tippo? Kjenner du Aias? Imran?

– Imran kjenner jeg litt. Eller, jeg kjenner mora hans, hun spiller i alle filmene mine.

SMIL Apropos pakistansk film. Du kjenner jo til de store pakistanske filmskuespillerne, som alle heter Khan til etternavn. Men hvilken Khan liker du best? Salman, Shah Rukh, Amir eller Dominique Strauss?

– Salman Khan er den eneste jeg har møtt. Det var på Bollywood-festivalen på Lørenskog. På et nachspiel. Jeg var der faktisk med Adil Khan.

GIFT Som er den eneste pakistaneren du faktisk kjenner.

SMIL Du omgås jo noen helt utrolige typer, og nå kommer det også fram at du er venn med Joacim Lund.

GIFT På en snap fra Hege Grostad dukket du også opp, på en middag med Ingeborg Senneset og Dagfinn Nordbø. Det er ganske mørkt.

SMIL Fortell litt om det miljøet.

GIFT Tok dere MDMA?

– Ingen kommentar.

GIFT Hvorfor kan du ikke være åpen om det? Du trenger street cred.

– Ingen kommentar.

GIFT Alle anmeldelsene dine får samme kritikk: gode poenger, men dårlig manus, dårlig regi. whatever. Det er gjennomgangstema.

– Sant nok. Alle hater meg. Bortsett fra at NATT&DAGs anmeldelse (av Haram, red. anm.) var jo superbra. Du må lese din egen blekke.

GIFT Det koker vel ned til at du ikke er så fryktelig flink filmskaper, men i stedet en jævlig flink kronikkforfatter?

– Jo, det er en måte å si det på.

SMIL Er det ikke litt dyrt å lage kronikker annethvert år, til 30 millioner kroner?

GIFT Er du ikke egentlig bare en solbrent Eivind Trædal som vil sette fingeren på at samfunnet er et jævlig sted? Kan du ikke bare ringe Stanghelle og få det på trykk?

SMIL Nei, nå er vi kjipe mot deg. Nå skal vi heller snakke dritt om andre. Hvem vil ta deg her på Nissebjerget? Hvem holder deg nede?

– Da vi fikk penger til å lage Izzat var det to manuskonsulenter fra filmfondet. Den ene var Erlend Loe, og den andre var Harry Guttormsen. Harry Guttormsen var jævlig sur på meg fordi jeg hadde tyna ham på nachspiel. Veldig internt, men Erlend Loe skrev i hvert fall «dette er noe av det beste jeg har lest, dette vil jeg gjerne se på film».

GIFT Erlend Loe sa at dette var noe av det beste han hadde lest? Izzat?

– I Norge, i hans arbeidstid, whatever.

GIFT Mellom 9 og 16, da eller? Det beste han har lest som du har sendt ham?

– Guttormsen skrev uansett, i det offisielle svaret fra Norsk filmfond, at manuset var et oppgulp av amerikanske mafia-filmer, og at her handlet det bare om hvem som hadde størst pikk. Selv om vi fikk penger av Erlend Loe tenkte jeg for det første, «hvem er det som prøver å ha størst pikk», og for det andre, at gangstermiljøet jo ofte handler om nettopp dét.

SMIL Ja, ikke sant. Det handler om å kjøpe seg en svær russebuss, male «HARAM» på den og sette den i garasjen.

– Det er ikke det gangstere gjør, vettu. Jeg kjører Saab, jeg. Alle gutta ler av meg.

GIFT Alle gutta? Joacim Lund ler av deg?

– Særlig han. Og gangstergutta ler av meg.

SMIL Nå skal vi bli litt seriøse her. Du er kanskje ikke neste Scorsese, men du er en viktig stemme. Du tør å bli upopulær hos Fadlabi og resten av Angst bar-mafiaen.

– Fadlabi? Vi er jo gode kompiser.

GIFT Nei, han sa at du spredde mer frykt enn du trengte.

– Two faced motherfucker. Han var veldig hyggelig mot meg sist jeg traff ham.

GIFT Ja, men du kan aldri stole på negere. Du kan stole på vietnamesere, men ikke negere. Det hadde du visst hvis du hadde hengt litt mer med Tippo og Imran.

SMIL Er du redd for å møte stengte dører når du skal lage filmer som ikke smaker av curry?

– Egentlig er det motsatt. Etter at jeg laget Izzat laget jeg Den siste revejakta og Varg Veum. Jeg føler at jeg har mer jeg vil si. En mulighet til å snakke om de etniske miljøene på film. Men hva mitt neste prosjekt blir vet jeg ikke. Jeg har seriøst tre tv-serier i England som jeg jobber med, og to andre filmer som er i pågående samtaler. Jeg vet ikke hva som skjer videre. Den første filmen jeg skulle lage i Hollywood ble kansellert.

SMIL Hvordan er det når du skal mingle i Hollywood? Er det sånn at du og Aksel Hennie går rundt og river folk i skjorta og sier «have you heard about the norwegian criminal gang called B-gjengen? They’re named after a gang in Duck Town»

– Det kan være vanskelig å vite hvor seriøse de man snakker med er. Jeg har manager og advokat i LA.

GIFT Du har en manager i statene som synes det du gjør er jævlig kult?

– Får håpe det.