Et blendahvitt samfunn på Universitetet i Oslo?

UIOs nye reklamefilmer oppfordrer til å tenke samfunnsbevisst og studere samfunnsfag, men fremstår dypt paradoksale ved bruken av utelukkende hvite skuespillere, skriver Vilde Imeland.

b
a

Vilde Sagstad Imeland
Debattredaktør i NATT&DAG

Foto: Skjermdump, YouTube

To glossy reklamer med et etter alt å dømme romslig budsjett har blitt lagt ut på Facebook-sidene til Universitetet i Oslo de siste dagene, og skal tilsynelatende få kidsa til å velge enten sosiologiutdanning og samfunnsgeorgrafiutdanning.

For det første er det gledelig å at det har dryppet litt promoteringsmidler på den traurige og ellers uglesette samfunnsvitenskapen i disse realfagstider.

For det andre er det flott at de som står bak filmen har evnet å gi en ikke alt for klein og glorifisert versjon av hva det vil si å studere samfunnsfag. Filmen består av en rekke Joachim Trier-hermende scener med «unge voksne» som beveger seg rundt i et urbant landskap (heisen på Oslo Plaza, Torggata, Blindern). De sitter på forelesning og tenker på pensum og ser ut til å være «i dialog» med arbeidslivet. Foruten siste scene i filmen om sosiologi, der det som ser ut til å være en ung og lovende samfunnsforsker blir fra seg av begeistring når han klarer å lage et kakediagram på datamaskinen sin, og scenen der den unge samfunnsgeografistudenten har bygget et åpenbart vaklevorent  og korthus-aktig tårn av bøker på biblioteket, men likevel blir overrasket når det ramler sammen i det hun tar ut en av de nederste bøkene, er de fleste scenene nokså dekkende for hvordan det er å studere ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet.

Velg_sosiologi_ved_UiO

Men apropos dekkende: Å bli oppfordret til å ta en utdanning som får deg til å tenke samfunnsbevisst fremstår som dypt paradoksalt når det skjer ved bruk av UTELUKKENDE HVITE SKUESPILLERE. Et blendahvitt knippe skuespillere er pinlig nok i 2015, om ikke det forekommer i en ramme der man blir oppfordrer til å studere tema som integrering, diskriminering, marginalisering og inkludering.

Først og fremst handler det om å gi et realistisk bilde, ikke bare av hvem som eventuelt går på disse utdanningen men også av hvem burde gå på disse utdanningene. Universitetet i Oslo ser ut til å tenke at det ikke er så viktig.

Universitetet i Oslo burde skamme seg over dette produktet. Det er rett og slett ikke samtiden verdig.

I juni holdt Stella Casting audition for skuespillere med flerkulturell bakgrunn på Nordic Black Theatre i Oslo. Det norske teatret har i en rekke år drevet en svært vellykket satsing på skuespillere med minoritesbakgrunn. Å si at det er vanskelig å å finne skuespillere med flerkulturell bakgrunn holder ikke lenger som argument.

Alt tyder dermed på at Universitetet i Oslo ikke engang har tenkt tanken på at det kanskje kan være greit å la en reklamefilm representere noe annet enn hvite semi-hipstere som leker seg i glossy omgivelser: Det motsatte av hva dagens norske samfunn burde være.