Smil & Gift møter Thomas Seltzer

Thomas Seltzer, kalifen av kuuul og knirkete TV-underholdning, har blitt omreisende sosialpornograf. Men kan han noen gode rasistvitser?

b
a

SMIL Halla, Seltzer! Du er tilbake med nytt program.

GIFT  Hva er Natta, Norge?
– Det er et reportasjeprogram fra hele landet, folkeopplysning med glimt i øyet: En fyr som driver med utstopping, et lokalsamfunn som nesten ikke fungerer lenger på grunn av alternativmedisin og en ung cellist uten armer som kun lever for MDMA.

GIFT Sosialpornografi, altså.

SMIL Så du skal bli journalist?
– Det er mer feelgood-reportasje, egentlig, eller feelmid, midt mellom feelgood og feelbad.

SMIL Hva skal vi synes om det a?

 GIFT Skal du bare surfe på en sosialhumoristisk bølge av LOLs over vårt langstrakte land, uten å ta på deg svømmecrocksa og dukke ned i den mørke materien? Som på Trygdekontoret, hvor litt av greia var at dere ikke skulle komme frem til noe substansielt?
– Nei, altså, Natta, Norge høres jo kanskje ut som et veldig kulturpessimistisk program, men det er ikke noe sånn mikkel ollebekk, det er heller det at vi ville erte TV 2 litt, fordi de har jo God morgen, Norge og God kveld, Norge.

SMIL Får vi noen gjensyn med noen vi har sett på Trygdekontoret?

GIFT Han uten armer og bein som triller rundt på Grünerløkka med damer på fanget?
– Nei, det veit vi ikke ennå, ettersom han cellisten skulle være med så …

GIFT Da blir det kanskje litt lite lemmer?
– Ja, også har vi en dverg som heter Vidar Letho som er jævla flink til å tolke Tom Waits, og det føler vi er en sak i seg selv. Det oppsummerer veldig godt 40–50-åringer i kultursektoren i dag, det å være dverg og være glad i Tom Waits, på nachspiel. Vidar Letho bærer på en måte kulturfolkets nachspiel ut i dagslys.

GIFT Sitatmaskinen Seltzner!

SMIL Du er en av få nordmenn med egen Wikiquote-side, visste du det?
– Nei!

GIFT Der har du tre sitater: Et om «kokainmisbruk», et om «markedet og kultur» og et om «kunstnerisk vitalitet». Er det virkelig han fyren du vil være?
– Ja, vet du hva, jeg har aldri følt meg så presist beskrevet før, det er liksom de tre tinga jeg er glad i da, eller som jeg kan. Jeg er jo glad i markedet, jeg har sagt før at kulturpolitisk er jeg FrP-er. Og da ble det jævlig mye styr, blant annet ble en jeg spilte i band med veldig sur, fordi han mente at det hadde kostet oss penger i form av spillejobber. Og det tror jeg faktisk han hadde rett i. Kultur-Norge ble veldig gretne.

«Livsglede og destruksjon – i en alder av 46.

SMIL Hva stemte du egentlig i år? 

GIFT Det ble vel ikke Miljøpartiet denne gangen?
– Nei, jeg stemte på dem forrige gang, men nå vil jeg ha full opprustning av E18!

SMIL Det er en hjertesak?
– Ja, sånn bilfri by, det er så mye dustete symbolpolitikk i det der, fordi det det egentlig handler om er at de ikke liker Amerika, kapitalisme, markedet og bilisme. De vil gjerne at byen skal være litt som Kreuzberg en søndag i 1984. Eller i 1973. Eller egentlig er det vel Kreuzberg i 1943 de vil ha. Norsk venstreside er jævlig opptatt av estetikk, i stedet for etikk.

Intervjuet fortsetter under bildet.

Thomas Seltzer

TREFOLDIG: NATT&DAGs novemberutgave prydes av Seltzer x 3. Foto: Christian Tunge

SMIL Hva slags politiker ville du vært da?
– Jeg ville vært en pragmatisk populist. Venstresiden har gjort populisme til et skjellsord.

SMIL Hva ville vært skandalen som sendte deg ut av politikken?

GIFT Din «ta taxi hjem fra NRK-debatt»?
– Det er vel liksom ikke noen skjeletter igjen i skapet, føler jeg, så jeg kunne faktisk gått inn i politikken, jeg nå. Alt er allerede ute. Bortsett fra at jeg fikk penger av Miljøverndepartementet for å legge ut ting på facebooksida mi. Nei, hva var det NATT&DAG fikk penger fra?

GIFT Høhø … Helsedirektoratet.
– Ja, jeg har fått penger fra Helsedirektoratet for å legge ut ting på Facebook og Twitter, så det kan jeg ikke snakke om.

SMIL Bare du merker det tydelig …
– Ja, jeg gir festivaltips, blant annet.

GIFT Apropos humor, lo du av negervitsen til Sanna Sarromaa?
– Jeg synes mye rasistisk humor er morsom, men jeg synes ikke akkurat den var så bra.

GIFT Har du en bedre selv?
– Ja, man kan jo bruke humor til å påpeke strukturelle skjevheter i samfunnet, og jeg har en vits som tilsynelatende er rasistisk: «Hva sier man til en svart mann i dress? Vil den tiltalte reise seg.» Den setter et kritisk søkelys på rettssystemet. Det blir et slags skråblikk, og det er jo det jeg først og fremst er, ikke komiker, men skråblikkenslager. Jeg har en annen vits også: «Vet dere hvorfor muslimske menn har behandlet kvinner og homofile så dårlig de siste 1500 årene? På grunn av amerikansk utenrikspolitikk siden 1947.»

SMIL Ja, morsomme begge to!

GIFT Apropos vitser: Du har jo selv blitt tatt for å stjele vitser på Twitter. Er du vitsenes Daniel Butenschøn?
– Ja, jeg har fått noen rasende henvendelser fra folk som mener at jeg har tatt vitser fra dem, men hvis du ser på de vitsene, så var det jo ganske basic greier. Som da han fotballspilleren beit en fyr, så skrev jeg «the dust bites another one». Hvor mange var det ikke som tenkte på det da?

GIFT Det er et bedre eksempel, en fyr som skrev «Herrehåndball, hva er det, ikke er det damer og ikke er det fotball», og så tvitret du samme vitsen syv minutter senere. Det er jo plagiat?
– …

SMIL Det var nå du skulle sagt at gode kunstnere låner og store kunstnere stjeler.

GIFT Du er vel ikke så stor kunstner da!
– Nei, men det er morsomt å se hvor såre folk på Twitter blir. Er det fordi så mange unge folk i dag knytter så mye identitet opp til Twitter-kontoen sin? Det er i så fall litt trist.

SMIL Apropos internett: Du bruker mye tid på å krangle på Facebook?

GIFT Har du ikke noe bedre å gjøre?
– Nei, jeg har ikke noe sosialt liv.

GIFT Hvem er favorittofrene dine?
– Jeg må si jeg har særdeles lite respekt for folk som tvitrer anonymt, spesielt de som har litt attitude og er tøffe og aggressive – men anonyme. Det er utrolig vittig. Altså det gjør ikke meg noe at du tvitrer anonymt, men når du gjør det og er jævlig hard, og så blir du spurt hvorfor du er anonym, og svarer: fordi jeg vil slippe forfølgelse i det tyranniet vi lever i? Det blir for dumt! Så er det en lov og orden-fyr som viser seg å være tidligere straffedømt. Lov og orden skal tydeligvis først og fremst gjelde pakistanere.

GIFT Hvem er din hovedfiende i norsk offentlighet? Håvard Rem? Bendik Wold?

SMIL Eller er du alene på toppen?
– Noen sendte meg nettopp en YouTube-musikkvideo med Håvard Rem, og der kjører han en utrolig inderlig siggrøyking. Akkurat som det er noe levd liv bak det å røyke sigg. Men egentlig så tar jo siggen ditt liv! Men det er noe freudiansk i at han er villig til å ofre livet sitt for poesien via nikotin og tjære. Så jeg vet ikke om man kan utnevne et sånt menneske til hovedfiende, nå har han tilsynelatende gått fra å posere som alkispoet til å prøve å se ut som en heroinist. For han har jo så stor sjel! Så jeg har kanskje ingen reelle fiender.

SMIL Er du blitt din generasjons Per Fugelli?
– Han har jo en formidabel evne til å formidle selvfølgeligheter med en enorm feelgood-aura, da!

SMIL I 1999 skrev du i NATT&DAG: «Jeg er en sinnsykt tøff fyr, og jeg er derfor tøff nok til å innrømme at det finnes noen få ting som virkelig skremmer meg, nemlig: a) hai, b) Lars Sponheim og c) mørket». Hva skremmer deg i 2015?
– Sa jeg det? Ja, jeg synes Lars Sponheim er så creepy fordi han bytta dialekt i voksen alder. Men hva som skremmer meg nå? Aldring, sånne jævlig smarte tjueåringer på MDMA, og … ikke de milliardærene som eier Westerdals, de er jeg ikke så redd for.

SMIL Hva tenker du om avsløringen av Westerdals-eierne som har tatt ut stort utbytte da?
– Jeg tenker at sjelden har så få mennesker tjent så mye penger på Final Cut, trolldeig og hønsenetting. Jeg hørte forresten at noen russiske oligarker skal starte eurytmi-akademi i Oslo.

GIFT Du har jo skrevet for NATT&DAG under pseudonym. Hva var det igjen?
– Anita Håland. Jeg skrev under eget navn først, men så kasta hele mongo-Norge seg ut i en dustete debatt om at det var for få kvinnelige musikkskribenter, noe som jo stemte. Så kom Arild Rønsen og mente at kvinnelig skribenter blir kåte av å intervjue mannlige artister. Det var koko-Norge på sitt beste. Da tenkte jeg: Vil de ha en kvinnelig musikkanmelder, så får jeg bare bli det, da. Og folk digga hu Anita Håland, gitt! Det var ikke måte på! Norges beste musikkanmelder. Jeg fikk blant annet et tilbud fra Siste skrik, et reklamebyrå hvor det bare jobba kvinner, de sa: Anita, du har baller av stål, vil du tjene masse penger? Jeg tenkte: Du skulle visst hvor rett du hadde, du, lille privat sektor-bitch.

SMIL Men hva skjer med Turboneger a? Finnes det egentlig fortsatt?
– Ja, det er bra! Ny singel 20. november! «Hot for Nietzsche», heter den.

GIFT Det er det samme gamle altså?
– Jada, livsglede og destruksjon – i en alder av 46.

GIFT Det begynner ikke å bli på tide å gi seg?
– Nei, men skulle kanskje gitt seg på topp, men vi peaker jo liksom aldri.

GIFT Aldri? Det er en rar måte å si 1998 på.
– Nei, men før var det sånn: når man er 30 kan man ikke spille i rockeband lenger. Rock var knyttet til ungdom, men sånn er det jo ikke lenger. Mange unge hører bare på dataspilldubstep, men jeg var på ACDC-konsert, og der var det 20 000 16-åringer. Så jeg vil si de unge er eldst. De unge er konservative.

SMIL Generasjon lydig?
– Ja, det er fags, ass. Jeg leser Si ;D i Aftenposten og tenker jo mitt.

GIFT Det er vel dessuten glidende overganger mellom de vanlige debattsidene og Si ;D?
– Ja, folk er veldig opptatt av den glidende overgangen mellom journalistikk og reklame, men man bør være enda mer redd for skillet mellom voksenjournalistikk og Si ;D-journalistikk.

GIFT Hvis du skulle laget en pornosketsj med Smil & Gift, hvordan ville den sett ut?
– Dere sitter i et kontorlandskap med macer, MDMA-pulver på bordene og hører på shoegaze-musikk og leser situasjonistisk filosofi. Plutselig er det et jordskjelv, så sier han ene: Å faen, merka du det? Ja, jeg også, jeg fikk orgasme i buksa, svarer han andre, ja få se da, også tar han av buksa og så ser man at han har ejakulert, og så begynner de og slikke ejakulasjonssaftene. Og så plutselig er Per Edgar Kokkvold og Frank Rossavik der, og de begynner også å suge og slikke, så er det en salig smørje, og til slutt kommer Marie Simonsen inn og sier: Nå må det bli min tur, for dere må ikke glemme at dere er feminister og så setter de i gang og så kommer Martine Aurdal og Erling Fossen i centurion-uniformer inn på en svær Segway stylet som en romersk vogn også begynner de og så etterpå ligger alle i en mølje med fårete glis og røyker rullings, cue musikken fra Gladiator og rulletekst eventuelt Vær Varsom-plakaten.

LES OGSÅ: Tatoverte Selzter på leggen