Yayoi Kusama til Henie Onstad: – Hun er en ener. Virkelig!

Med polkadotter og speilrom er den nå 86 år gamle kunstnerinnen Yayoi Kusama på en aldri så liten hallusinatorisk turné i Norden. Utstillingen hos Henie Onstad Kunstsenter blir den største av sitt slag noensinne.

b
a

Den verdenskjente japanerens signaturmerke er såkalte opplevelsesverk hvor betrakteren kan oppleve sterke sensoriske strømninger. I hennes verker trer man bokstavelig talt inn i et intenst, altoppslukende og oppkonstruert univers av form, farge, lys og repetisjon. Utstillingen på kunstsenteret vil også omfatte en rekke andre medier, blant annet maleri, tegning, skulptur, film, performance of installasjoner. Den er en del av en større mønstring av Kusama i de nordiske landene, som bare etter første utstillingsmåned på Louisiana i København var sett av over 100 000 besøkende! Det er med andre ord litt av en blockbuster vi har med å gjøre. For å få vite litt mer om utstillingen og Kusama huket vi tak i sjefskurator hos Henie Onstad Kunstsenter, Milena Høgsberg.

Hva gjør Kusama unik i deres øyne? Hvorfor burde våre lesere se denne utstillingen?

– Kusama er en ener. Virkelig! Opplevelsene verkene hennes skaper synes å bevege folk – især unge. Gjennom sine polkadotter og speilrom har hun klart å skrive seg inn i kunsthistorien, så vel som populærkulturen. Denne utstillingen favner hele kunstnerskapet, så det er rom både for å gå amok med selfies og fordype seg i maskene i Infinity Paintings. I tillegg vil man finne skulpturer som i mange tilfeller aldri er blitt vist utenfor Japan tidligere.

Mitt liv som dott // Mirror room (pumpkin), 1991. Kusama

A photo posted by @puse_mjau on

Kan dere si litt om hvordan de store romlige installasjonene faktisk blir til hos dere? Er hun fysisk til stede og holder dere i tøylene, eller hvordan foregår det hele?

– De romlige installasjoner bygges etter detaljerte anvisninger fra Kusama Studio i Tokyo. Tre av hennes mest betrodde assistenter kommer personlig i 10 dager og lager tusenvis av prikker! Selv om Kusama selv ikke klarer reisen til Norge, hun er jo anstendige 86 år, opplever vi at hun følger nøye med på hva vi gjør her på kunstsenteret.

Etter hva jeg skjønner er dette et samarbeid mellom dere, Louisiana i København og Moderna i Stockholm. Hvordan ble denne avtalen til, og vil utstillingen være forskjellig fra sted til sted?

– En utstilling av dette formatet – med mange sjeldne lån og store romlige produksjoner – kan ikke gjennomføres uten fire samarbeidspartnere. Dialogen om samarbeidet startet for flere år siden. Louisiana har ledet arbeidet, og også vært den kuratoriske motor i prosjektet, men alle alle kuratorer har godkjent verkene som er med. Hvert utstillingssted har heldigvis frihet til å sette sitt eget preg på hvordan utstillingen utfolder seg romlig og hvordan den formidles. Så selv om man har vært på Louisiana i romjulen vil det være en ny opplevelse å se den om igjen på HOK.

It seems like Kusama has read Pippi Longstocking. From Kusama’s Horse Play, 1967. #astridlindgren #kusama #brundtlandkrosby

A photo posted by Cecilie Malm Brundtland (@brundtlandkrosby) on

Er dette faktisk verdens mest omfattende presentasjon av Kusama noensinne, slik dere hevder?

– JA! Helt ufattelig, men den beskjeden kommer direkte fra the mothership – Kusamas studio. Bigger than Tate. Vi er utrolig stolte!

Hvordan er Kusamas mentale tilstand egentlig? Leser at hun har vært frivillig innlagt ved et psykiatrisk sykehus i Tokyo siden 1977. Alt greit med henne, eller?

– Jeg opplevde henne som svært tilstedeværende da jeg besøkte Kusama i hennes studio i Tokyo i november. Hjemmet hennes er vel egentlig bare et fast holdepunkt i hverdagen. Tanker og ideer strømmer fremdeles uavbrutt ut av henne. En strategisk coping mechanism så angsten ikke overtar, men heller omskapes til kreativitet. Hun er fortsatt ekstremt dedikert og svært interessert i at kunsten hennes skal ha et etterliv.

Yayoi Kusama – i uendeligheten åpner 19. februar på Henie Onstad Kunstsenter.

 

HOK-jentene er klare! #kusamahok

A photo posted by Caroline Lytskjold 😏 (@carrofer) on