En bergensk tacosjappes cannabis-ordspill vekker narkotikaforakt

Hurtigmatkjeden Los Tacos i Bergen har satt opp et utendørs skilt som kan tolkes som en referanse til cannabiskulturen. Er det så farlig?

 

b
a

Jon Olsen er NATT&DAGs rus– (og for anledningen taco-)kommentator.

SKILTET, SOM LYDER «usually when you roll something this good it’s illegal», fikk lite oppmerksomhet før det ifølge NRK Hordaland gikk viralt, men takket være eksponering på Reddit har også menigmann oppdaget hva skiltet (trolig) betyr. NRK Hordalands «Er dette reklame for taco – eller narko?»-vinkling på den påfølgende nyhetssaken gir innblikk i en norsk offentlighet som lar seg stresse av alle narkotikareferanser, uansett hvor uskyldige de måtte være.

Daglig tacoleder Brian Kavery svarer avisende på NRKs spørsmål om budskapet er «narkotikaforherligende», et begrep som neppe finnes utenfor skandinavia. NHH-professor Helge Thorbjørnsen mener på sin side at kjedens markedsavdeling (som i en mindre tacobedrift sjeldent er spesielt stor) har vært «litt for kreative». Men vi er nok ikke like enige om at kreativitet bør ha fastsatte rammer. Thorbjørnsen påpeker at budskapet fremstår som at maten er «like god som marihuana». Men hvis marihuana er så fryktelig, bør vel ikke dette være et stort problem.

«I en samtid der ungdom ruser seg mindre og stresser seg mer syke, er det smale ytringsrommet et langt større problem enn steine tacospisere.

NOEN RASKE INTERNETTSØK avslører også at plakaten ser ut til å være samme formulering som den amerikanske kjeden Chipotle brukte i en reklamekampanje for noen år siden, og at ordspillet også brukes av andre amerikanske taco- og burritorelaterte kjeder. At snart halvparten av USAs stater har endret lovene så cannabis i noen form er lovlig, gjør at kampanjen fremstår utdatert, men i Norge, der enhver bruk av cannabis fremdeles er straffbar, er vitsen stadig aktuell.

At cannabis eventuelt er upopulært blant nordmenn er greit nok, men saken blir absurd når Forbrukerombudet kommer på banen og hevder at skiltene trolig er ulovlige. Ifølge Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet strider skiltene mot allmenne etikk- og moraloppfatninger.  «Det er jo en allmenn oppfatning at narkotika ikke er akseptert», mener Skjelbostad. Men hva med toleransen? At markedsføringslovens § 2 om god markedsføringsskikk her tolkes som et mulig sensurmiddel mot et fleipete ordspill om cannabis er pinlig. At vi samtidig har en globale cannabisbevegelse på fremmarsj, gjør en slik praksis politisk betent.

Siste kilde i NRKs dekning er NNPF, en politiforening som forakter alt som har med narkotika å gjøre. Vet ikke NRK at det finnes mange stemmer som kan mye om cannabis her i landet? Ring dem neste gang.

«Forbrukerombudet bør skamme seg.

HVIS MATEN HOS Los Tacos er «like god som marihuana», og alle nordmenn misliker marihuana, vil heller ikke reklamen ha positiv effekt. Men kundene lar seg tilsynelatende ikke skremme vekk, noe som bekrefter en helt annen situasjon: Cannabis er ikke hatet av folket, og de fleste er klar over at cannabisbruk kan være like behagelig som tacobruk. Men, de samme menneskene ville trolig benektet det om de måtte uttale seg i offentligheten, særlig i posisjon. I en samtid der ungdom ruser seg mindre og stresser seg mer syke, er det smale ytringsrommet et langt større problem enn steine tacospisere.

Igjen fremstår signaleffekten som motivasjon for alle uttalelser i saken: Vi må skjule alt som har med narkotiske stoffer å gjøre, så færrest mulig vil bruke dem. Denne strategien hadde enklere kår før globaliseringen, og fremstår som uhyre gammeldags. Fremfor å benekte norsk cannabiskultur, finnes det også politiske muligheter for å regulere hvilke elementer denne skal inneholde. Om man da tåler noen teite weed-vitser, og ikke truer med å forby dem på moralsk grunnlag. Forbrukerombudet bør skamme seg.