Meta.Morf: Fremtiden er afrofuturistisk

Afrofuturisme bunter sammen vitenskap, teknologi, historiefortolkning, science fiction og nyreligiøsitet i en løs sammenslutning der målsetningen er å utvikle og sprenge grensene for den tradisjonelle svarte virkelighetsforståelsen.

SPONSET INNHOLD
b
a

« THE MUSIC IS DIFFERENT here. The vibrations are different. Not like planet earth», tenker Sun Ra høyt, iført et glitrende faraokostyme, i introen til filmen Space is the Place fra 1974.

Planet earth sound of guns, anger, frustration. There was no one to talk to on planet earth who’d understand. We set up a colony of black people here. See what they could do on a planet all of their own, without any white people there. They could drink in the beauty of this planet. Would affect their vibrations … for the better of course. ‘Nother place in the universe up on the different stars.

Selv om uttrykket ikke ble innført før 1994, la jazzkomponisten Sun Ra grunnlaget for det musikalske aspektet av afrofuturismen på midten av 50-tallet i Chicago. Han hevdet å være en alien fra planeten Saturn, og blånektet for tilknytning til sin tidligere identitet helt til sin død i 1993. Gjennom alt fra ragtime til swing til bebop, og med afrikansk urkultur mikset med romalder-tematikk, rørte Sun Ra ved politiske temaer som affekterer svarte med afrikansk opphav verden over.

Afrofuturismen innebærer et ideal om at også mennesker med afrikansk opphav skal kunne se, lese og høre om seg selv i filmer, musikk og bøker, og at det skal finnes et afrokulturelt rom også i den fjerne fremtiden.

Også det legendariske funkkollektivet Parliament-Funkadelic med George Clinton i spissen spilte en markant rolle i den musikalske tilnærmingen til afrofuturismen, med blant annet Mothership Connection og The Clones of Dr. Funkenstein. Senere har hip hop tatt stafettpinnen, og bidratt til stor spredning og utvikling av den afrofuturistiske estetikken. Tenk bare på presentasjonen til artister som Outkast, Missy Elliot og Janelle Monáe, for ikke å snakke om enda mer outrerte eksempler som Deltron 3030 og RZA som Bobby Digital. Men afrofuturismen omfatter mye mer enn musikk.

Kjernen i konseptet bunter sammen vitenskap, teknologi, historiefortolkning, science fiction og nyreligiøsitet i en løs sammenslutning der målsetningen er å utvikle og sprenge grensene for den tradisjonelle svarte virkelighetsforståelsen – en motreaksjon til rasistisk behandling av afrikansk kultur og vestlig forståelse av afrikansk (og vestlig) historie.

Afrofuturismen innebærer et ideal om at også mennesker med afrikansk opphav skal kunne se, lese og høre om seg selv i filmer, musikk og bøker, og at det skal finnes et afrokulturelt rom også i den fjerne fremtiden.

Alle store biennaler med respekt for seg selv har et såkalt satellittprogram, som med litt løsere snipp foregår i og rundt selve hovedprogrammet. Og hva er vel da bedre enn å inkludere byens stolte kunstakademi og en skokk studentspirer? Med et så spennende utgangspunkt som afrofuturismen er dette garantert å bli verdt noen besøk. Akademiet flesker også til med en serie foredrag, filmvisninger, DJ-sets og mye annet snadder!​

Få det med deg:

We Hold This Myth To Be Potential
Investigations into Afrofuturism
Trondheim Kunstakademi 11. – 19. Mars