Regissør Kristoffer Borgli har skapt et fake energidrikk-merke for å lage spillefilm om reklamebransjen

Nå er DRIB ute med sin første reklamefilm.

b
a

Med mottoet «Stay Awake» har energidrikken DRIB det siste halvåret drevet intensiv geriljamarkedsføring i sosiale medier. Den grønne drikken konsumeres helst av ekstremt sterke menn, langhalsede jenter, og stjerner som Justin Bieber og Selena Gomez.

12940740_1694952697419465_1092205331_n

Bak den noe mystiske merkevaren står den norske regissør-reven Kristoffer Borgli, mest kjent for å forvirre publikum med filmer som Whateverest, mockumentar-musikkvideoen til Todd Terjes «Inspector Norse», og den viralvennlige Word Star Hip Hop-snutten Internet Famous med Amir Amadeus.

Nå har Borgli laget spillefilm i USA, en film vi regner med har noe med DRIB – som slapp sin første reklamefilm fredag kveld – å gjøre.

Hva er DRIB egentlig?

– Ren energi. En ny sensasjon! Eller; en slags placeholder/sensur som ble en mye større del av filmprosjektet enn først planlagt.

Hva er filmprosjektet?

– På grunn av at prosjektet ikke engang er ferdig klippet, kan jeg ikke si mer enn det som stod i NFI (Norsk filminstitutt, journ. anm.) sin pressemelding: «Filmen tar deg med på en slags rekonstruksjon av hendelser i nær fortid, som omhandler en kansellert reklamekampanje for en energidrikk, og er omskrevet akkurat nok til å kunne vise de reelle ubehagelige detaljene, men samtidig unngå juridiske komplikasjoner. Forhåpentligvis.»

Hvilken reklamekampanje er det snakk om?

– Det kan jeg ikke drøfte.

En du var involvert i?

– En sak jeg har innsikt i.

Kryptiske Kristoffer! Hvordan gikk innspillingen da, der borte i LA?

– Veldig bra! Ingen horror-historier fra filmsettet.

LES OGSÅ: Intervju med Kristoffer Borgli

Fortell LITT mer da! Hvordan var det å jobbe med Brett Gelman, og ikke minst Adam Pearson fra Under the Skin?

– Føler det er sånne ting som er gøy å snakke om når man har litt mer forståelse av selve filmen, som jeg har fått streng beskjed om å ikke snakke om enda.

Jeez. I en nylig publisert sak i Dazed & Confused står det at filmen er «stuck in legal hell» – at energidrikk-merket som DRIB er basert på ikke tillater at filmen ser dagens lys. Er det bare et markedsføringstriks?

– Nei, det er ikke et triks, men vi har vært forberedt på det en stund, og derfor hatt god tid til å jobbe med en estetisk og kunstnerisk måte å jobbe oss rundt de juridiske problemene. Jeg har jobbet en del med reklame, og hatt spesielt interesse av det større analytiske bildet, og filmen både forsker- og beveger seg i dette universet.

Men i saken gis det jo inntrykk av at prosjektet nærmest er lagt på is?

– De refererer til disse juridiske komplikasjonene som kunne stoppet prosjektet, men som vi har løst på måter som har gjort prosjektet både mulig og kanskje enda mer spennende. Fra prosjektets start har vi visst at vi må være på den sikre siden, men vi møter stadig utfordringer i klipperommet. Blant annet sitter vi nå og prøver å finne måter å komme oss rundt en greie om drug dealeren til en kjent person som har spilt i Drive.

Haha. Utdyp?

– Det er noen som må oppsøke en dealer som også er dealeren til en kjent person som har spilt i Drive, og det nevnes ni ganger med navn, som under en såkalt defamation law mest sannsynlig må sensureres. Kan ikke klippe rundt, så vi jobber med å hele tiden prøve å gjøre estetiske sensureringer, på samme måte som DRIB (brandet) er en estetisk og kunstnerisk løsning på et juridisk problem.

Når kommer filmen?

– Tidlig 2017 forhåpentligvis! Avhengig av hele festival og distribusjonsprosessen. Det kommer mer reklamer og brandet skal forhåpentligvis bli reelt innen den tid. Fashion! Energy!

Det er ekte energidrikk inni boksene?

– Klart! Clean Energy.

LES OGSÅ: – Jeg skjønte jeg var normcore da Kristoffer Borgli fortalte meg det på Hells Kitchen