47 artister, fire kvinner – Her er 8 kvinnelige DJs Musikkfest Oslo KUNNE ha booket

– Mest av alt er den forutsigbare testosterondominerte bookingen til Musikkfest Oslo gjespefremkallende, skriver musikkredaktør Karima Furuseth i NATT&DAG.

b
a

Karima Furuseth, musikkredaktør i NATT&DAG

 

 

Av totalt 47 artister som har fått lov til å spille på de to viktigste scenene for elektronisk musikk på Musikkfest Oslo 2016, henholdsvis Jaeger Oslo (full disclosure: undertegnede er tilknyttet Jaeger som resident DJ, men skal ikke spille på Musikkfest) og Dattera til Hagen, er det bare fire kvinner som får spille. På Jaeger er det ikke en eneste kvinne på programmet av totalt 24 artister. Pinlig? Trist?

Tja, mest av alt er den forutsigbare testosterondominerte line-upen gjespefremkallende.

Vet bookere og promotører hvor tidkrevende og kjedelig det er å formelig måtte kaste seg over et tastatur hver eneste gang man er nødt til å påpeke skjevhet i kjønssfordelingen?

Kan de begripe trettheten som avstedkommes av det å forklare at kvinnelige bakgrunnsdansere eller kvinnelige teknikere ikke er med på å justere prosentandelen av kvinnelige artister opp?

Forstår de at den forslitte hvileputeretorikken «jo, men, skjev fordeling er jo modus operandi på scenen» bare er en avart av «men MAMMAAAAA! Alle de andre barna får lov!?»? Har kjønnsmonomane promotører ditto slitesterk panne som kvinner til å bli utsatt for slaget fra sin egen håndflate gjentatte ganger hver uke?

Les også: – Det er én ting å bli bedt om å suge pikk i et kommentarfelt, noe helt annet å høre det fra en feminist

Å ende opp med et program totalt blottet for damer avslører at en dødssynd er begått. Går man inn for å finne én kvinne, lykkes man som regel med det, med mindre man er veldig lat.

Nei, man behøver ikke kvotere inn kvinner. Hør: Ingen vil bli utdelt privilegier som følge av hvilket kjønn man er, men evnene man er i besittelse av. Heldigvis er det mange kvinner i Norge som er dyktige – kanskje like dyktige som menn(!) – at man slipper å kvotere. Å simpelthen utgå fra talent bør være grei skuring, eller?

Ekstra bensin for de harmdirrende fingerne som raser over tastaturet i kronikkfart, er at for eksempel Dattera til Hagen betaler for en ekstern booker. Det forekommer meg da som rimelig å forvente at en instans kvalitetssikrer at bookingprofilen er langt mer vansmektende enn den er nå.

Les også: Et blendahvitt samfunn på Universitetet i Oslo? 

Her er noen innspill til neste års Musikkfest, helt vederlagsfritt (OBS! Med forbehold om at noen av dem faktisk har blitt spurt og takket nei):

Hva med å booke for eksempel Charlotte Bendiks, som er tilknyttet det hippe labelet Cómeme? Ikke minst bør hun være aktuell for Musikkfest med en kommende 12” på toneangivende Studio Barnhus.

Eller Charlotte Thorstvedt, som både booker for The Villa, slipper musikk og som regelmessig spiller «på kontinentet» – i sterk kontrast til mange av mennene på programmet.

Og apropos det store utland: DJ Purple (Anette Kvithyll), som blir booket til Sónar Stockholm, CTM og som får spilletid på Berlin Community Radio, tre plattformer det ligger mye heder og ære i å få sette sine føtter på, bør i alle fall være et selvskrevet navn.

Det skader heller ikke å kikke innom SoundCloud-profilene til Pieces of Juno, Svani, Ida Dillan, Marie Steffensen eller DJ-kollektivet Hoes of Techno (til tross for det katastrofalt umusikalske navnet).

Dersom man synes det er kjedelig å holde seg oppdatert burde man kanskje legge bookingbeskjeftigelsen på hyllen.

Misforstå meg rett: Samtlige av mennene (og de fire kvinnene!) som er booket til Musikkfest på Dattera til Hagen og Jaeger er talentfulle. Men samtlige burde sette spørsmålstegn ved den tendensiøse miksen de befinner seg i. Holdningsendringer både i og utenfor DJ-båsen er det som gir kvinnelige DJer raison d’être.

Promotører og bookere: Den kvinnelige DJ-verdenen is your oyster. Det er kanskje vrien kost for det trange svelget til tradisjonalistene, men jeg mener å ha hørt at det er en delikatesse.

Musikkfest Oslo arrangeres hvert år. Lokale arrangører for hver scene booker i utgangspunktet det de vil, men Musikkfest har en egen base med artister som har meldt sin interesse. Musikkfest finansierer noen av scenene (kun de som ikke har servering eller mulighet til å finansiere på egenhånd) med penger fra Oslo Kommune. Spillestedene honorerer altså fritt, men oppfordres ikke til å gjøre det, hverken til booker eller artister. 

Les også: Guide: Hvordan ikke sextrakassere kvinner

Kvinneligedj