HYMEN slipper SUCCESS-magasin og åpner utstilling på Munchmuseet

– Vi skal bli verdens største kunstmagasin, sier redaksjonen bak HYMEN, Ingeborg Tysse, Sandra Stokka og Kaya Sandegren.

b
a

Det Oslo-baserte magasinet HYMEN er egentlig ikke er et rendyrket magasin, men også et slags printet galleri. Til hver utgave jobber de med en gjeng nyetablerte kunstnere, som alle tolker det samme temaet, og i den kommende utgaven er det temaet «SUCCESS» som skal under lupen.

Magasinet jobber i prosess med alle kunstnere. Sammen utforsker de hvordan tredimensjonale kunstverk kan utvikles med den hensikt å bli vist i et galleri i 2D-format, eller papir, om du vil. Utstillingen hos Munchmuseet står åpen fra 23. juni – 28. juni, og i anledning lanseringsfesten torsdagslo N&D an en prat med den hardtarbeidende og sympatiske redaksjonen bak HYMEN, Ingeborg Tysse, Sandra Stokka og Kaya Sandegren.

Hvordan startet Hymen? Jeg har hørt rykter om mengder av vin i Paris?

– Du kødder ikke med Paris, så ja, det stemmer. Det var der ideen oppsto, også utførte vi den med mindre vin i Oslo. Vinen er jo altfor dyr her.

– Vi skal bli verdens største kunstmagasin

Det kan ikke være lett å lage et forholdsvis smalt magasin som eksisterer i twilight-zonen mellom utstilling og publikasjon. Hva har de største utfordringene vært til nå?

– Twilight-zonen er det beste stedet å være. Det er kanskje ikke lettest, men det er det mest spennende. Vi har muligheten til å ha 1500 utstillinger over hele verden på en gang. Store deler av kunsten vi opplever i dag er en representasjon, enten på skjerm eller på papir. Det er dette vi tar utgangspunkt i. Vi oppfordrer kunstnerne til å presentere kunst med formål om å vise det i et todimensjonalt papirformat. Vår utfordring er å finne ut av hvordan man gjør det. Med HYMEN and MUNCH = SUCCESS snur vi om på det og lager for første gang en utstilling i fysisk rom. Vi tar kunsten ut av papiret og tilbake i fysisk rom.

Hvordan finner dere frem til kunstnere dere liker og hvordan foregår samarbeidet og prosessen mellom kunstner og magasin?

– Vi henger mye rundt på utstillinger, byen, hjørnet, Khio, Huk om sommeren og litt på Munchmuseet, da. Om vinteren er vi inne, da får vi mail. Også er det mye bra på Instagram.

  1. Vi finner kunstneren/kunstneren finner oss. Flørte litt.
  2. Legger hverandre til på Facebook. Snakker kunst på chat.
  3. Møtes, drikker kaffe på steder med gratis påfyll.
  4. Kunstner sender inn forslag, vi jobber i prosess. Kunstner på atelier og vi er alltid tilgjengelig.
  5. (En ny) HYMEN fødes.

Har dere et par favorittbidrag som på en måte oppsummerer Hymens unike plattform? Noe som BARE kunne vært publisert hos dere?

Det er ingen favoritter, vi flørter med alle og liker alle like godt. Vi er tre i redaksjonen og har forskjellig smak, derfor blir HYMEN så mangfoldig. Kjøp magasinet og velg din favoritt.

Saken fortsetter under bildene.

Oswald Amoa - foto

Oswaldo Amoa, foto

Nikolai Torgersen (NO) - oljemaling

Nikolai Torgersen, oljemaling

Hvilke tanker gjør HYMEN seg om å være ung kunstner i Norge i dag? Hva har dere lært av og om kunstnerne dere har møtt til nå?

– Vi vet at det er tøft, og vet at det er vanskelig å få en plass og få vist seg. Vi startet HYMEN med den tanken om at det skal være et møtested og en inngang til kunstscenen. Utstillingen i Festsalen på Munchmuseet er et eksempel på at det funker. Kunstnerne vi møter er noen av de råeste i Norge. De jobber hardt og har unike måter å tenke på. Det er disse menneskene som inspirerer oss til å føde HYMEN.

Hva tenker dere kunstfeltet og kunstnere selv kan bli bedre på?

– Utfordre, åpne opp og ikke alltid følge trendene. Det gjelder begge.

Hvilke visjoner og drømmer har dere for HYMEN i fremtiden? Frister det for eksempel med hyppigere utstilling og kuratorvirksomhet?

– Vi skal bli verdens største kunstmagasin. HYMEN har hatt en ekstrem vekstkurve. HYMEN har utviklet seg fra å være et prosjekt uten en skriftlig prosjektbeskrivelse og en lansering hvor vi egentlig ikke lanserte noen ting, til å samarbeide med spennende og store aktører på verdensbasis på bare 1 og 1⁄2 år. Kveldens HYMEN + MUNCH = SUCCESS har gitt blod på tann og det blir flere utstillinger fremover.

Hva kan dere si om det nye nummeret, nummer tre i rekka? Hvilke kunstnere møter vi og hva slags arbeider lager de?

– Temaet er SUCCESS, og vi tar det opp et hakk. Det nye nummeret er en utstilling som presenterer kunstnere med høye ambisjoner, og som ikke legger skjul på det. Vi fokuserer på aktuelle samtidskunstnere. Forvent deg power. Vil ikke si mer, du får komme og se en smakebit på MUNCH på torsdag.

Blir det bra en bra fest? Eventuelt en etterfest vi burde få med oss?

– Det blir dritbra fest og enda bedre utstilling. Kunstnerne Erla Audunsdottir, Ingeborg Tysse og Melanie Kitti stiller ut i selskap med Munch sine største malerier. Sa vi at Simen Korsmo Robertsen skal spille flygel i Festsalen? Hallo. Masse overraskelser. Etterfesten blir der det er gratis påfyll på vin.

Utstillingen står åpen fra 23. juni – 28. juni, hver dag fra kl 10.00-17.00.

PS. For de av dere som lurer på hva ordet HYMEN egentlig betyr, kan vi avsløre at det er det engelske ordet for jomfruhinne.

Cover_1111

 

Ida-Marie Fiskaa (NO) - foto

Ida Marie Fiskaa, foto.

Redaksjon_03