Mange mener Alex Israel er Warhol 2.0 – nå skal han til Oslo

En av kunstens posterboys inntar Astrup Fearnley Museet i Oslo.

b
a

Med seg i bagasjen har han sitt eget talk show, brillekolleksjon og malerier laget i samarbeid med kultforfatter Bret Easton Ellis.

Det er vanskelig å oppsummere den amerikanske kunstneren Alex Israel, men la oss likevel prøve: Han ble født i Los Angeles på begynnelsen av 80-tallet, og begynte som salgsagent for de store auksjonshusene og galleriene. Så fikk han nok, og startet som kunstner. Etter endt utdannelse gikk det slag i slag med utstillinger, talks shows, spillefilmer og atelier hos Warner Bros.

Kunsten hans kretser rundt filmbransjen, kjendiskultur og den amerikanske drømmen.

I anledning den nye Alex Israel-utstillingen på Astrup Fearnley Museet, slo vi an en prat med direktør Gunnar Kvaran.

Hvorfor lage en Alex Israel-utstilling?

— Det var den visjonære galleristen Javier Perés som introduserte meg for Alex sitt kunstnerskap. #AlexIsrael inngår i en trilogi av utstillinger med kunstnere basert i Los Angeles. Først ut er Alex, som er den yngste og mest «synlige» i den internasjonale samtidskunsten. I september åpner en gruppeutstilling med tittelen «Los Angeles – a fiction». Her presenteres 35 kunstnere fra de siste 50 årene i dialog med det litterære miljøet i L.A. Neste år kommer Ryan Trecartin og Lizzie Fitch Frizz. De sistnevnte har i senere år revolusjonert videokunsten, blant annet ved å inkorporere film i store installasjoner.

LES OGSÅ: – Kunstutviklingen i Oslo er alvorlig

Hvordan vil du forklare ambivalensen i kunstnerskapet hans? Mange vil kanskje ha problemer med å se skillelinjene mellom kritikk og omfavnelse ?

Alex Israel

#ALEXISRAEL: Self Portrait, 2013. Foto: Alex Israel

— Jeg er ikke så sikker på om det ligger en ambivalens der, eller om Alex Israel har noen «moralske» innvendinger. Israels arbeider er et portrett av dagens Los Angeles. Et portrett som konfronterer representasjoner og klisjeer av byens historie. Det mikser hyllest og parodi. I tillegg ser de på Hollywoods produksjon av drømmer og myter, hvis innvirkning strekker seg langt utover L.A. , både nasjonalt og internasjonalt.

Vi hører rykter om en maleriserie lagd i samarbeid med forfatteren Bret Easton Ellis. Hva kan du fortelle om det?

— Ja, det stemmer. Han har samarbeidet med Bret Easton Ellis i sine siste store tekstmalerier. Disse går inn i en lang tradisjon av tekstmalerier på vestkysten. Forskjellen er at Alex velger motiv og får med seg en forfatter til å skape teksten. Et form som ligger ganske tett på den omfattende billboard-kulturen i en by som L.A.

Mange snakker om Israel som en slags Warhol 2.0. Er det en fair eller tabloid sammenligning? 

LES OGSÅ: Mårten Spångberg: Kunst bør etterstrebe en form for verdiløshet

— Felles er at Alex Israel, i likhet med Warhol og Koons, er til stede i medieverden. Hans kunst har en klar fornemmelse av distansering og fremmedgjøring, som vi finner i popkunsten. Men som ung kunstner er han bevisst kunstens utvikling de siste tiårene. Han har assimilert slike referanser, samtidig som han er svært bevisst på medias og kunstmarkedets rolle. Sammenlignet med den eldre generasjonen kunstnere er Israel en konseptuell kunstner i sin egen samtid. Han skaper sitt eget kunstneriske landskap som inkluderer bruk av video, skulptur og malerier. Dette laget av høyt kvalifiserte håndverkere fra Warner Bros.-studioet eller i spesialiserte firmaer i ulike deler av verden.

Intervjuet fortsetter under videoen.

Hva slags arbeider har dere valgt å trekke frem i deres utstilling? Kan du si noe om hva som venter publikum?

— I utstillingen forteller kunstneren enda en historie om Los Angeles. Strandbyen er symbolisert vedhimmelmalerier i storskala på veggen, og en monumental brygge som strekker seg ut i hovedsalen. Det igjen setter scenen for andre fortellinger: Serien av verk basert på våtdrakter og våtdrakttilbehør, malte palmer, selvportretter, forstørrede objektiver fra hans berømte solbriller, reklametekstmalerier laget sammen med Easton Ellis. Samt tidlige filmer som Rough Winds (2010), videoer fra As It Lays, og en trailer fra filmen hans SPF-18 om strandlivet. Den samlede effekten er som et gigantisk 3D-postkort fra Los Angeles.

LES OGSÅ: Kunstnerduoen Aurora Sander driver med underholdning satt på spissen

Alex Israel