Malin Levanon vil ikke være en fuckings runkefantasi

Den svenske skuespilleren Malin Levanon utfordrer forestillinger om hvordan en kvinne skal være på film.

b
a

I Malin Levanons forrige film, Flocken, som i fjor vant Crystal Bear under Berlinalen, ville hun at publikum skulle konfronteres med egne fordommer om hvordan man skal se ut og oppføre seg for å få respekt i et forhold. Hun viste seg splitter naken, like etter at hun hadde født barn.

– Du skal helst være «snygg och smal», selv når du føder barn og dør på film. Det blir helt skeivt. Jeg mener at man som menneske må drite i sin egne private forfengelighet. Du kan godt spille en karakter som bryr seg veldig mye om utseendet, men da er det karakteren som gjør det. Det er ikke den private Malin som går rundt og sier «jammen jag vill vara snygg». Man må tilfredstille de kravene som en rolle krever, og da hender det man må ofre noe av seg selv.

Levanon vet godt hva hun snakker om. Hun måtte kvitte seg med 26 kilo på fire måneder etter Flocken, for å spille doplangeren Minna i Tjuvheder. Hun boret også ut ei tann for å se mer autentisk ut. Det funket på Gullbagge-juryen, som belønnet henne med prisen for beste kvinnelige skuespiller – men også på publikum.

– Jeg har fått så mange tilbakemeldinger på hvor befriende både menn og kvinner syntes Minna er. Jeg liker at folk i 50-års alderen har tatt med seg barna sine i 20-års alderen på filmen, eller motsatt, og at begge aldersgruppene har blitt rørt.

SELV OM KVINNEN fra Dalarna går etter magefølelsen når hun velger roller og hvordan de skal portretteres, har hun tatt roller hun ikke har følt helt hundre prosent for. Etter en liten periode hvor hun ble typecastet som «snygg flickvän» ble hun mer selektiv.

– Det er bedre å bli castet enn å ikke bli castet. Men man vil ikke bare gjøre gjentakelser av noe du har spilt før. Man vil jo bidra med noe nytt. Jeg har portrettert mange belastede karakterer som har fått oppmerksomhet, i tillegg til «pene» roller. Det er nok de førstnevnte rollene folk har lagt mest merke til.

Selv om Levanon mener det fremdeles er en «utrolig aldersdiskriminering mot kvinner i film», ser hun forbedringer.

– Det er veldig kult at det begynner å finansieres flere manus med eldre kvinner i rollene. Her er Tjuvheder veldig interessant. Minna tar aldri av seg klærne. Hun er ikke sexy, hun er et menneske, hun er totalt kompromissløs. Det funker på publikum.ewgkafg3

Levanon og regissør Peter Grönlund snakket om rollefiguren Minna allerede på manusstadiet.

– Mange i den verdenen Minna er i, prostituerer seg. Men dersom Minna også gjorde det, ville det blitt en annen film og hun ville blitt en helt annen person. Hun langer. Punktum. Vi ville ikke at hun skulle bli en føkkings runkefantasi, skapt av en mann med ideen «åh, hun er en sånn dealer, men hun er enda djäklig sexig».

– Man trenger ikke gjøre billige triks for å tilfredsstille publikum, fordi man tror det er det som publikum vil se, og fordi man har sett det før. Minna er ikke purung.

Les også: Endelig gjennombrudd for Whit Stillman: – Fordi det ikke er mitt, liker folk omsider det jeg lager 

Å IKKE VÆRE purung, gir reaksjoner. En amerikansk filmkritiker ble provosert over at karakteren Minna er over tretti, og under en premiere i Spania spurte en journalist om hvorfor Tjuvheder ikke handlet om ungdommer.

– Det var en gubbe da, så klart, som vil se den her runkefantasien. På det svarte Peter (regissøren, journ.anm.) «Nei, for det er ikke sånn i virkeligheten». Da ble han stille.

Til tross for gubbete spørsmål fra både menn og kvinner rundt hennes alder, merker Levanon at hun får flere rolletilbud nå, enn da hun var yngre.

– Jeg tror at det kommer en bølge av nye filmskapere, mange kjempeinteressante debutanter, og jeg tror folk har blitt mer bevisste på strukturer i samfunnet i dag, som nettopp dette med alder og kjønnsstereotyper. Man har valgt å rette fokuset mot disse problemene.

dyrgjaj4– Hva tenker du om den kommersielle bransjen og om unge, nye jenter som kanskje tenker at de må kle av seg for å spille en rolle i en film?

– Man må gjør det på sin måte. Man behøver jo ikke gjøre ting om man ikke vil. Jeg har vært naken på film, men ikke på den måten at jeg skal være sexy. Om man føler seg bekvem med det så kan man gjøre det. Men er man ikke bekvem med det, så finnes det andre jobber. Man trenger ikke ta alt. Men man kan jo spørre om det virkelig er nødvendig? «Hvorfor vil du at jeg skal kle av meg?»

LEVANON HAR VÆRT der selv. I serien Anno 1790 så hun ikke helt poenget med å blotte kjøttet i en nakenscene.

– Da sa jeg at «jeg sier nei til denne rollen om jeg må vise meg helt naken. Jeg kan si ja om det ikke blir noen brystvorter eller kjønnshår». Da sa de «Hva om vi filmer bakfra, hvor du setter deg ned på Thorsten Flincks hode?» Man ser bare litt av rumpa mi. Og det ble jo en mye bedre sex-scene. Den husker folk meg mye bedre for – «hun som satt på Thorsten Flincks hode» – i stedet for «hun som tok av seg klærne», for det siste er ikke like interessant, mener Levanon.

– Man kan være med å påvirke også. Man må ikke gjøre alt bare fordi det står i manus.


Flukten har premiere 8. juli.