– Gud vil at du skal gi 5000, 10.000, 100.000!

Norge skal kristnes igjen – med enorme reklamekampanjer, helikopter og vekkelsesmøter i stadionformat.

b
a

Telenor Arena, Kristi himmelfartsdag.

På parkeringsplassen utenfor arenaen står det parkert en svart buss. Det ser ut som en nightliner, en buss som artister og band bruker som fremkomstmiddel og soverom på turné, men denne nightlineren huser helt klart ikke et eldgammelt rockeband eller en purung popstjerne.

Utenpå bussen står det skrevet med store, hvite bokstaver: «KOM OG BLI HELBREDET».

Noen dager i forveien stod bussen midt på Jernbanetorget i Oslo. «Det skjer på TELENOR ARENA», kunne den fortelle.

Det som skjer på Telenor Arena, en halvtimes busstur utenfor Oslo sentrum, er arrangementet «Jesus helbreder i dag!». Den kristne TV-kanalen Visjon Norge har leid arenaen i tre dager, og fløyet over superstjernepredikant Guillermo Maldonado fra Florida. Maldonado er kjent over hele verden for å skape euforisk stemning på møtene sine. Visjon Norge lover sterke møter med Gud i løpet av uka, og markedsfører dette med alt de har: I himmelen over Fornebulandet svever et helikopter med «Jesus helbreder i dag!»-banner på slep.

«På storskjermene endres budskapet fra at Jesus helbreder til at Visjon Norge har Vipps

Visjon Norge er ikke de eneste som forkynner offentlig. I halve mai kjørte busser og trikker i Oslo rundt med digre bibelvers klistret utenpå, i forbindelse med Bibelselskapets 200-årsjubileum. Plutselig kunne man i sin daglige tralt oppleve at kollektivsystemet konfronterte deg med eksistensielle spørsmål som «HVOR skal min hjelp komme fra?». «Det skal ikke være mulig å reise til sentrum uten å bli eksponert for en bibeltekst», skrev Vårt Land.

978x (1)

Illustrasjon: Bibelselskapet

Noen uker tidligere hadde Oslo bispedømme reklamert hardt for dåp, også på kollektivtransport. I påsken hadde frikirkene reklamert på skjermer på T-banestasjonene.

– Det handler om offentlig eksponering. Gjennom kollektivtransport når vi 2.8 millioner mennesker på en uke, sier Ingeborg Mongstad-Kvammen, ansvarlig redaktør i Bibelselskapet.

«Det var en direkte sammenheng med reklamen på bussen og hennes møte med Gud

PÅ DEN GIGANTISKE scenen i Telenor Arena står Guillermo Maldonados eget band, som er i gang med noe storslagen lovsang. Over dem henger et enormt, lysende kors. To digre skjermer på hver side av scenen informerer om hvor man kan følge Maldonado i sosiale medier. Det er satt ut stoler på gulvet. Tribunene rundt er ikke i bruk. Likevel er det ganske mye folk, sikkert et par tusen. De fleste er godt voksne, eller gamle, men det blir også observert russ. Barna har et eget arrangement i en annen del av bygningen. Det virker å være en overvekt av kvinner.

Les også: VIDEO: Norsk eventbyrå lager verdens verste reklamefilm – helt uironisk

Sjef for Visjon Norge, den kontroversielle predikanten og mediemisjonæren Jan Hanvold, entrer scenen for å introdusere Maldonado, som nesten umiddelbart setter i gang med tungetale. Crowden er ikke vond å be, mange roper og gestikulerer, noen skriker som besatt allerede. Vi blir bedt om å klemme fem personer i umiddelbar nærhet og si at vi elsker dem.

Maldonados budskap er enkelt: Ta av deg dine naturlige sko, ta på deg dine overnaturlige sko. Det var dette Moses gjorde da han møtte Gud i form av en brennende busk. Etter litt forvirring som følge av oversetterens følgefeil i å oversette «shoes» som «choose», får folk etter hvert av seg skoene. Så sier Maldonado «løp!». Som en hund som hører det magiske ordet som tillater den å løpe mot ballen, pinnen eller godbiten, rykker det til i forsamlingen. Alle begynner å løpe som besatt rundt i den store betongarenaen.

IMG_8906

VEKKELSESMØTER OG misjonering på vei til jobb er ikke noe nordmenn er vant med. Religiøs reklame har kommet krypende de siste årene. I Kristiansand kjørte busser i 2012 rundt med påstander om at frelse hadde kurert hasjavhengighet. I april i år var det reklameplakater for dåp på busser, trikker og tog, med tekster som «En god start på livet» og «Fred være med deg».

I 2014 valgte kirken i Rogaland å sette fokus på dåpsseremonien med en reklamesnutt på lokale kinoer. Videoen av en prompende og rappende baby med voksenstemme ble sterkt kritisert av lokale sogneprester som kalte den pinlig og vulgær.

Kirken forsvarte reklamen med å peke på at de må tenke nytt for å nå ut. «En reklame med humoristisk snert er ett av flere tiltak vi har lansert for å nå bredere ut» sa Andreas E. Eidsaa Jr. til Vårt Land den gang, og forsvarte reklamen med at de hadde testet den på unge i målgruppa, som «liker den og skjønner humoren».

Den norske kirkes YouTube-kanal ligger kampanjevideoer om flyktninger, konfirmasjon og religiøs tvil side om side med hiphop-gudstjenester. Her finner man også Kode B-kampanjen, en kampanje rettet mot barn og ungdom, frontet av en «Glow»-inspirert sang og en dansende Ole Christian Kvarme.

Les også: NATT&DAG tester gudstjenester

Det er lett å forstå hvorfor kristne organisasjoner eksperimenterer med nye metoder for å nå de yngste. Siden midten av 80-tallet er antallet ungdom i alderen 15 til 20 år som kaller seg «personlig kristne», mer enn tredoblet. Fra cirka 10 prosent i 1985 til 33 prosent i 2013, ifølge tall fra rapporten «Slik er ungdommen» som er utarbeidet av Norsk Monitor på vegne av det som da het Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet (før Sylvi Listhaug tok med seg «inkluderings»-delen til Justisdepartementet). Dette betyr ikke at flere i aldersgruppen er religiøse, for gudstroen holder seg rimelig konstant – men det kan se ut som om de unge rømmer fra den organiserte kristendommen.

Å MARKEDSFØRE SITT livssyn er heller ikke bare forbeholdt kristne. En busskampanje fra Ateistisk Selskab i Danmark førte til at tusenvis meldte seg ut av den danske kirken, samt klagestorm fra danske biskoper. Den danske kampanjen var inspirert av lignende opplevelser i Storbritannia, hvor Richard Dawkins-sitater om å se bort fra gud og nyte livet ble klistret på busser. Britiske busser har også kjørt rundt med islamske sitater.

Les også: Smil & Gift møter Jesus fra Nasaret

– Vi ser en endring, religiøse spørsmål er av offentlig interesse og burde diskuteres offentlig. Det er spørsmål folk ikke har vondt av, vi skal ikke være så redde for at folk kan bli krenket, sier Silje Kvamme Bjørndal ved Det teologiske menighetsfakultet.

Hun var redaktør for boken Gud er tilbake (2013). Det samme året leverte Stålsett-utvalget en rapport som blant annet hevdet at «alle bør akseptere å bli eksponert for andres tros- og livssynspraksis i det offentlige rom». At religiøse spørsmål havner i offentligheten via kinoer, busser og trikker er derfor ikke negativt i seg selv ifølge Kvamme Bjørndal, men hun mener det er forskjell på for eksempel frikirkene og Den norske kirke.

– Kirken drives fortsatt av skattepenger. At de reklamerer for sin virksomhet er litt problematisk. På sikt kan det gjøre grunnleggende skade hvis kirken bare skal være det folk vil ha og være enda en markedsaktør. Dette ser vi i utstrakt grad i for eksempel USA, og det er noe av det vi ser med TV-kanalen Visjon Norge. Da tror folk at kristne bare er opptatt av penger.

Les også: Det forferdelige PR-byrået Trigger markedsfører godhet

I 2013 fikk Kirken mye kritikk for kampanjen perfektjul.no, et ironisk nettmagasin med en prislapp på 300.000 kroner. I fjor eksperimenterte de med drop-in dåp hvor de oppfordret foreldre til å døpe barna på impuls. Også det ble møtt med kritikk.

IMG_8928– FOR TI ÅR siden var det ikke politisk korrekt å være kristen, sier Visjon Norge-eier Jan Hanvold på telefonen.

– Nå er det mer og mer åpent for det. NRK har fokusert på Jesus disipler i dokumentarserien Guds lærlinger, som hadde en positiv vinkling. Vi lever i post-kristen tid over hele Europa, men utviklingen er positiv. I Telenor Arena presenterte vi den nye kristendommen i Norge, som består av innvandrere, sier han.

Det er disse Hanvold og Visjon Norge setter sin lit til. Derfor var også innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaug – som selv er kristen – på plass i Telenor Arena, for å bli presentert for «den nye kristendommen» og «våre nye landsmenn», som Hanvold sier.

– Vi kaller de ikke for innvandrere, men ønsker dem velkommen som misjonærer til Norge. Der hvor vi som nordmenn sendte ut misjonærer før, kommer misjonærer nå tilbake til oss. Det er en trend, sier Hanvold, som peker på at flere menigheter har utenlandske pastorer (blant annet er det en venezuelansk tidligere proffspiller for fotballklubben Odd som er pastor i en pinsemenighet i Brevik).

MEN DET KOSTER å forkynne. Etter at folk har løpt rundt i Telenor Arena i sokkelesten, ligget langflate på gulvet og skreket, besvimt, hyperventilert og grått i timesvis, entrer Hanvold igjen scenen. Han minner oss på at Maldonados crew teller over 60 menn og kvinner, også var det den bussen, helikopteret koster 6000 kroner timen…

– Vi trenger et kraftig offer her! roper Hanvold.

– Gud vil at du skal gi 5000, 10.000, 100.000! For at én million mennesker skal bli frelst, trenger vi én milliard kroner! Amen! Frelse er gratis, men det koster å hente den inn.

Hanvold ber oss trekke bakover i lokalet, der det nå har stilt seg opp folk med gule refleksvester, utstyrt med trådløse kortterminaler. På storskjermene endres budskapet fra at Jesus helbreder til at Visjon Norge har Vipps.

Les også: Driver Ylvis snikinnføring av mystisk-religiøst tankegods?

Bibelselskapets kampanje hadde en prislapp på 275.000 kroner, dåpskampanjen til Oslo bispedømme kostet mellom 120.000 og 130.000 kroner, mens Hanvold fikk både turnébussen og helikopteret sponset av «forretningsfolk» (hvor mye det kostet å leie Telenor Arena i tre dager vil han ikke ut med, men arenaen avkrefter at Visjon Norge fikk noen spesiell rabattavtale).

Silje Kvamme Bjørdal fra Teologisk menighetsfakultet er skeptisk til hvor stor effekt slike kampanjer egentlig har.

– Hvis kirken ønsker å vise at de fortsatt driver med dåp lykkes de med det. Men jeg tviler på at reklameplakater på busser får folk til å endre livssyn.

Tonje Kristoffersen fra Oslo bispedømme i Den norske kirke forteller at de hoppet på muligheten for å reklamere på kollektivtransport fordi de kunne gjennomføre kampanjen billig.

– Vi har utarbeidet kampanjen selv. Vi brukte ikke reklamebyrå, men fikk god hjelp av en grafisk designer som har hjulpet oss for en liten sum.

Kristoffersen kan ikke si sikkert hvilken effekt kampanjen har hatt.

– Effekten er vanskelig å måle uten en stor spørreundersøkelse. Vi har hatt en undersøkelse blant menigheter som har babysang, et tiltak med foreldre med barn i barsel. Der har vi fått litt over 100 svar, 70 prosent hadde sett kampanjen. Av over 100 var det kun tre som var negative til kampanjen.

Jan Hanvold sier han ikke har noen tall på om helikopter-stuntet var verdt det, men at turnébussen bar frukter. Etter møtene i Telenor Arena fikk Visjon Norge en mail fra en Wenche, som var alvorlig syk. Hun hadde kjørt på motorveien, sett Maldonado-bussen, tatt turen til Telenor Arena og blitt helbredet.

– Det var sterkt! Det var en direkte sammenheng med reklamen på bussen og hennes møte med Gud.​​

Les også: Er norsk utelivspolitikk rasistisk?