Etter over et år med «Scrubs» og «My Name is Earl» har TV2 Humor endelig laget litt mer ny norsk humor

Jens August er tilbake! Vi har sett tre av TV2 Humors nysatsninger.

b
a

Det var mange humorhjerter som gledet seg da TV2 lanserte den rene humorkanalen TV2 Humor i mars 2015. Kanskje kunne TV2 Humor bli en svært etterlengtet lekegrind for nye talenter og nyskapende norsk humor?

Nei. Kun en eneste egenprodusert norsk humorserie var klar til lanseringen, Suksessskolen fra gjengen bak en av våre favorittserier Kollektivet. Ellers var det lite nyskapende, morsomt eller norskt å spore.

Okei, så kunne TV2 Humor by på litt absurd norsk humor med Lip Sync Battle Norge, men hvor ble det av talentene? Nå, nesten halvannet år etter, kommer de endelig. TV2 Humor lanserer denne høsten hele fire nye norske programmer: Aktiv på dagtid, Krisemøte, Humornieu og Sølvrekka. En god miks av nye talenter og etablerte komikere. Og Jens August.

Vi håper dette er starten på en lengre produksjon av nye norske humorserier fra TV2 Humor. Det trenger vi. Som nasjon.

Her er det vi synes om tre av kanalens nyeste serier, Sølvrekka, Humornieu og Aktiv på dagtid.

Sølvrekka

 I TV2 2Humors nysatsing Sølvrekka oppstår det et morsomt øyeblikk under den fiktive Kransekakekrigen, når det viser seg at en av deltagerne (spilt av Oda Djuplasti) ikke har rukket å skrive ferdig den dårlige vitsen til smellbonbonen.

Innslaget er et spakt høydepunkt i Sølvrekkas første episode, der mesteparten av materialet virker like halvferdig som papirvitsen.

Serien består av et sett parodier på utvalgte fjernsynsprogrammer kjent fra norsk TV, som Kakekrigen, Solgt! og Hvem tror du at du er. Jeg skulle ønske at den første av de ti episodene ikke lovet så dårlig, ettersom det er seks unge humortalenter som har fått prøve seg. De står også foran kamera.

Isolert sett er det ingenting i veien med skuespillerevnene – Emilie Skolmen glir for eksempel fint inn som både eiendomsmegler og Hvem innbiller du deg at du er-historiker. Problemet er først og fremst at ideene ikke er godt nok utarbeidet. Har det blitt for mange kokker rundt skrivebordet? Programmet har kanskje blitt et kompromiss? Sketsjene er i alle tilfeller nokså pregløse og uten brodd, med et lite unntak i reklamen for tjenesten AdoptAway. I innslaget forteller et par hvor fornøyde de er med å ha adoptert bort barna sine – barnematen i kjøleskapet byttes ut med et par Ringnes-bokser.

solvrekka-tv-2-humor

Sølvrekka strekker seg kun over drøye 20 minutter, men flere av sketsjene i jomfruepisoden oppleves likevel som for punchline-baserte. I Solgt!-parodien Visning tipper de to eiendomsmegler-lagene en henholdsvis overdrevet høy og lav sum for leiligheten. Det blir for lite å lene seg på, når Solgt!-karakteristikkene ikke er tilstrekkelig tatt på kornet.

Kanskje Sølvrekka må sees på som et prøveprosjekt – både for de seks talentene, og for TV2 Humor, som nå satser nytt og norsk med tre humorserier og podkasten Krisemøte. I Sølvrekka har de utvalgte komikerne fått stor kreativ frihet med små midler. Visuelt sett ser programmet da også skrekkelig billig ut, men dette hadde vært lett å glemme hvis manuset var skarpere.

Den minst vellykkede ideen – om en voksen mann som tilbringer 52 dager på ridesenter – er den som vies mest tid, og den som runder av episoden. Avslutningen etterlater dermed ikke et brennende ønske om mer, men kanskje humortalentene blir varmere i trøya utover i sesongen.

Anmeldelsen er basert på første episode. Premiere på TV2 Humor tirsdag 23. august.

Sveinung Wålengen

Humornieu

4Det er noe litt kleint og erkenorsk over sketsjer. Hvordan klarte denne ofte idéfattige formen for underholdning å klamre seg fast og gjennomsyre den norske humorsjela? Nådde ikke norske sketsjer et slags høydepunkt da Uti vår hage gjorde sitt beste for å filleriste alle konvensjonene til sjangeren, og utfordre dens mest traurige sider?

Det er derfor vanskelig å ta imot TV-versjonen av internettkollektivet Humornieu med helt åpne armer, rett og slett fordi det føles som vi har sett mye av dette før. Og mange av oss har jo faktisk det. Selv om flesteparten av ansiktene kanskje er nye til den gjenge TV-titter, er dette en gjeng som har holdt på en god stund i nettformat – i samme stil som Funny or Die og Tim & Eric. Heldigvis er Humornieu ganske fornøyelig. Ensemblet er sjarmerende og det blir nok mer spennende å følge komikerene videre enn det blir å følge selve serien. Tross friske fjes er det er ikke til å komme utenom at innholdet helhetlig sett blir litt ufarlig. Kanskje med unntak av Vegar Tryggeseid, som har en friskere og mindre forutsigbar form for humor.


Den uunngåelige svakheten som nærmest alle underholdningsserier med denne strukturen har, er tilstede også her. Man får følelsen av at noen kaster en barm full av baller opp i luften og håper på å ta imot alle sammen. Noen tas imot, men flesteparten flyr av gårde i alle retninger. Noen av sketsjene får derfor en usikker og desperat tone.

Men det er heldigvis bare et fåtall. Stort sett viser ensemblet den nødvendige selvsikkerheten. Det er også fint å se viss selvrefleksivitet. Castet ser ofte ut til å unnskylde formatet de jobber innenfor, men å påpeke et problem løser det jo ikke.

Det er kanskje for mye å be om at Humornieu skal redefinere sketsje-sjangeren. Ambisjonen deres ser mest ut til å være å etablere nye humortalenter og presentere dem for et større publikum. Og her lykkes de jo. Humornieu er en fornøyelig, om forglemmelig, vehicle for nye komikere. Så får vi håpe de nye komikerene tør å løsrive seg fra det trygge rammeverket i fremtiden.

Talentet er her, formen er bare ikke helt på plass ennå.

Anmeldelsen er basert på 4 episoder. Premiere på TV2 Humor 22. august.

Mads Wølner Voss

Aktiv på dagtid

2Premisset blir tidlig klart: Komiker Lars Berrum er keen på se hva folk som ikke jobber på dagtid driver med.

Til hver episode inviterer han ulike grupper av «dagdrivere» hjem til sin egen leilighet for å få svar på akkurat det. Det være seg henholdsvis pensjonister i episode 1 og selverklærte livsnytere i episode 2. Ellers ringer det ustoppelig på døra til Berrum, og det raser inn et vel at kjente og ukjente folk som enten skal blande aproposdrinker til selskapet, fortelle om yrket sitt som ikke krever utdannelse, tolke filmsjangre (sistnevnte er den fast gjesten Kim Kolstad som for øvrig er et høydepunkt i begge programmene) eller være musikalske innslag.

Fortsetter under videoen.

Akkurat det er ett av seriens aller største problemer.  Det skjer alt for mye i løpet av hver episodes noen og tjue minutters tilmålte sendetid.  Det hele føles anmassende, og etter hver post i programmet rases det hastig videre til den neste.

57ae0bd384ae08b974f07cca-1471029244697

Aktiv på dagtid kan til tider minne om en dårligere gjennomført 4-stjerners middag. Berrum i en slags programlederrolle påpeker omtrent annet hvert minutt at stemningen er god. Når ikke stemningen hylles skal det inn med teskje at både han og seerne har lært masse av gjestene. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg lært svært lite nytt av både de to pensjonistene og de selverklærte livsnyterne.

At manuset ser ut til å ha kommet til omtrent på sparket blir også innlysende ved flere anledninger. Her er det masse ideer som i utgangspunktet kan ha vært gode, men som har blitt brukt alt for kort tid til å perfeksjonere. Både når Martin Beyer-Olsen og Sandeep Singh kommer innom for å lage drinker virker de har måttet stille opp i hui og hast.

Og hva er egentlig sammenhengen mellom morsomme drinker og programmets egentlige tema? Forsøket på lavterskel-Wipeout i bakgården til leiligheten faller også fullstendig sammen i gjennomføringen. Det er satt av to minutter i hvert program til innslaget, men deltakeren bruker i begge tilfellene under et halvt minutt på å gjennomføre de særs lite utfordrende hinderløypene.

I klipperommet kunne det dessuten med hell blitt gjort en bedre jobb. Vi trenger IKKE å høre dørklokka ringe, bli med Berrum ut i gangen, og se døra bli åpnet hver eneste gang det kommer en ny gjest til leiligheten.

For det kommer VELDIG mange gjester inn den døra.

Det er bare å håpe på at de resterende programmene ligger flere hakk over de to nevnte, for fortsetter det på samme vis kommer det til å bli skralt med seere.

Anmeldelsen er basert på episode 1 og 3 av serien.

Premiere på TV2 Humor torsdag 25. august

Jon Sæter