(Nesten) alle viser en skjult side i ukas episode av Westworld (S01E06)

Robotbarn, ekle klovner og en prostituert som lurer to slaktere. Nei, vi snakker ikke om presidentvalget 2016, men episode seks av «Westworld»!

b
a

Teddy viser en ganske så morderisk side av seg selv, Ford driver skjult egenterapi i form av en iscenesatt robotversjon av barndomsminner (Noe jeg også har fått veldig mye ut av!), og Theresa driver visst med industrispionasje for sitt eget selskap!

Og ikke nok med det, Maeve har tatt over styringen av sin egen programmerings-iPad og skrudd intelligensnivået sitt opp til 11 (eller, det var vel høyere enn det, siden hun stod på 14 opprinnelig. Men dere tar poenget).

Men først! Ukas konkurranse! I forrige ukes recap spurte jeg om hva det er bilde av på kortet Dolores fikk av spåkonen. Riktig svar var en labyrint. Det visste blant andre Ali A. Rashid, og derfor vinner han to måneders gratis HBO. Gratulerer!

Om du også vil være med i trekningen av to måneder gratis HBO må du svare riktig på følgende spørsmål:

Ukas episode starter med pianoversjonen av en sang fra et kjent britisk band. Hva heter sangen, og hva heter bandet?

Om du vet svaret, skriv det i kommentarfeltet og bli med i trekningen! Nå! Skal vi, du og jeg, finne ut hva i alle dager som skjedde i ukas episode.

Nysgjerrigheten drepte Elsie, eller?

«Alle ser ut til å ha en agenda, utenom meg» klagde Bernards sidekick, Elsie, for et par episoder siden. Aldri før har det utsagnet vært mer sant. Og denne uka så vi appetitten hennes for svar slå hardt tilbake på henne.

Er dette Jonathan Nolan og Lisa Joy som forteller oss at vi må slutte å ha så fryktelig mange teorier? Det hadde isåfall ikke vært første gang Nolan-familien har gitt meg hint gjennom skjermen. «Interstellar» minner for eksempel mistenkelig mye på skilsmissen min. 

Vi møter Bernard og Elsie på samme sted vi slapp dem i forrige episode. Noen driver med industrispionasje i parken. På dette tidspunktet er alle mistenkte. Dette ser Elsie som en gyllen mulighet for en lønnsøkning og kanskje et litt finere soverom enn det hun har nå. Når Bernard undersøker saken fra  kommer han selvfølgelig over noe annet rart, som vi ikke hadde nok mysterier å holde orden på. Det er flere avvik i parken. Minst fem andre verter befinner seg i parken og er ikke registrert noe sted.

Elsie har funnet ut at det satellitt-linken hun fant inne i verten tilhører Delos Company,  selskapet som eier Westworld.

Hvorfor skal de drive industrispionasje på sin egen park? Er ikke det ganske meningsløst?  For å finne ut mer reiser Elsie inn i parken til et ekkelt hus fullt av dukker og klovner. Hadde jeg bare visst at damer synes det er ekkelt å ha huset fullt av klovner før valentinsdagen i fjor…

skjermbilde-2016-11-07-kl-14-21-09

Det eneste bildet jeg ikke måtte slette!

Her finner hun en gammel datamaskin som har info om nøyaktig hvem det er som står bak spionasjen. Det er Theresa!

(Jeg må bare skyte inn at dette er et tilfelle av et «svar» på et mysterie som egentlig bare setter opp flere mysterier enn det som allerede var der før vi fikk svaret. Litt som da jeg fikk resultatet av personlighetstesten hos psykiateren!)

Bernard har en dårlig dag. I tillegg til stadig nye mystiske problemer har han blitt dumpa av Theresa. Det er ikke alt. Han undersøker de uregistrerte vertene, og finner et bortgjemt hus inne i skogen. Dette viser seg å være en rekonstruksjon av Fords eneste lykkelige barndomsminne, fullt utstyrt med verter som spiller moren, faren, broren og hunden hans. Og det er selvfølgelig en som spiller Ford.

Dette må videreformidles til Theresa tross den litt dårlige stemninga dem imellom etter bruddet. Samtidig som han avslører Fords lille dukkehus i skogen, ringer Elsie og forteller at Theresa står bak industrispionasjen. Dårlig timing. I tillegg forteller hun at det er noen andre som jobber med henne. Hvem kan det være?

Min beste gjetning er Stubbs («Hemsworth Lite-Lite»). Han er så kjip. Eventuelt noen vi ikke har møtt ennå. Men nå har vi vel fått nok karakterer introdusert, har vi ikke? Westworld har snart like personer å holde styr på som det var antall terapauter på instituttet jeg bodde på i skogen!

Elsie har ikke rotet seg bort i Westworlds skumleste hus for ingenting.

ww6_5

Det var vel åpenbart fra øyeblikket hun dro ut i parken alene midt på natta at noe kom til å skje med henne. Og det gjør det.

En arm kommer ut av ingenting og drar henne med seg. Er dette slutten på Elsie? Kan vi forvente at noen finner henne død i neste episode? De kan ikke la henne dø off-screen vel?

En falsk «plastikk-Maeve»

Sist uke avsluttet med at Maeve våknet opp og var klar for å finne ut mer om hva som skjer bak kulissene i Westworld. Denne uka åpner vi igjen med Maeve som går igjennom en vanlig dag i parken, men med en vri. Hun er nå mer eller mindre klar over at verden rundt henne er falsk.

For å sendes tilbake til operasjonsbordet og lære mer av teknikeren som vekte henne til live i forrige episode får hun seg selv drept så fort dagen er i gang. Det gjør hun ved å gjøre narr av penisstørrelsen til en av parkens sjarmerende gjester. Det mange ikke vet er at mange roboter faktisk foretrekker små peniser! Det er spesielt en ny sexrobot fra Sør-Korea som er ganske dyr, som man kan spesialtilpasse til å være forståelsesfull.

ww6_1

Slakteren som var ansvarlig for at hun våknet opp i forrige episode blir sakte forført av Maeves nysgjerrighet. Hun overbeviser han om å få en omvisning i lokalene, noe han motvillig gjør. Her får Maeve innsikt i hvordan parken fungerer, mer eller mindre. Takk for at du hjalp oss med litt info, Maeve!

I toppetasjen kommer hun til noe som kan ligne en lobby. På en gigantisk skjerm ser hun en slags trailer for parken. Blant klippene ser hun sine egne minner. Dette blir åpenbart en ganske så kraftig mindfuck. I tillegg kommer parkens tagline opp: «Live Without Limits». Det er nok ingen overdrivelse å tenke hvordan det må føles som et hån for henne.

ww6_3

Maeve bestemmer seg for ta affære og tar full kontroll over sin egen programmering, blant annet ved å skru intelligensbarometeret opp til maks.

Det kan umulig være en god avgjørelse. Jeg har god erfaring med smarte roboter. En gang ble jeg lurt til å bli med i et pyramidespill av det jeg i flere år trodde var en smart robot, men som på julaften 1997 viste seg å være sønnen min!

Teddy – en drapsmaskin

Det er noen få utviklinger i storylinen som følger «Mannen i svart» og Teddy. Som dere husker er de på vei til labyrinten og «Mannen i svart» lokker Teddy med seg ved å late som de egentlig er på jakt etter Wyatt (en gal borgerkrigsoffiser som Teddy må ta et personlig oppgjør med), og Dolores. Vi ser at de står ovenfor byen Dolores og William forlot i forrige uke (i et tog fylt med nitroglyserin). Med andre ord, de er hakk i hælene på William og Dolores.

Med mindre de er 30 år for sent ute, da. 

Utover det har lite framgang på ferden sin. De kommer en hær av soldater de bestemmer seg for å snike forbi ved å kle seg ut som soldater selv. Noen kjenner igjen Teddy etter et halvt minutt, så de blir nødt til å skyte seg ut. Teddy viser her en ny, morderisk side når han meier ned et titalls soldater med maskingevær. «Mannen i svart» er imponert. Jeg og. Selv om vold sjeldent kan forsvares. Bortsett fra den ene gangen jeg var på trikken!

trikken

Det er verdt å påpeke at det er noen klare paralleller mellom Dolores sin utvikling i episoden før, og Teddy i ukas episode.

Begge har hatt gjennomgått en ganske radikal transformasjon fra å være passive ofre til aktive krigere. Hva dette vil si for karakterene på lang sikt vet vi ikke noe særlig om ennå, men det er neppe tilfeldig at serieskaperne trekker en link mellom de to.

A.I., psykoterapi

Ford vært i «DEMOLITION MODE» i en god del episoder nå. Dere husker kanskje den enorme gravemaskinen (eller hva det nå var) vi så for et par episoder siden? Nå er han lei. Han har lagd nok oppstyr. Det er ingen tvil om det, for Theresa har famlet rundt i frustrasjon i flere episoder fordi Ford forstyrrer for mange narrative tråder i parken.

Bernard har funnet ut at Ford har et lite dukkehjem, om du vil, godt bortgjemt i en avsidesliggende del av parken. Dette var i sin tid en gave fra Arnold (grunnleggeren av Westworld ved siden av Ford) til Ford, og en rekonstruksjon av det som Ford husket som sitt eneste lykkelige minne fra barndommen. Dette virker vel mest som en fryktelig dyr måte å hanskes med «daddy issues», men la gå.

Om du ønsker samvær med din døde far på en billigere måte, kan du bare lage en pappa-dukke av purringer fra Volvat, gamle pizzaesker og salve. Salven gjør at du ikke får vondt når du kysser den!

ww6_4

«Kan du ikke bare smile vanlig på ett bilde?»

Det er verdt å merke seg at alle disse androidene er av en eldre utgave. De er mekaniske, ikke organiske slik parkens verter ser ut til å være. Bernard ser veldig fascinert ut når Ford åpner én av dem. Betyr det at denne typen ikke er i bruk lenger i det hele tatt?

Her får vi se at den lille gutten Ford har snakket med opp igjennom serien egentlig er en ung androide-versjon av seg selv. Selvhjelp eller den ultimate formen for narsissisme? 

Det kan være et hint til det vi kan kalle «Fords lekeland»-teori.

La meg presentere dere for én av de mest absurde, og kanskje minst tilfredsstillende fanteoriene om Westworld: Alt og alle er skapt av Ford.

Får vi den plot-tvisten servert på slutten av serien vil det føles omtrent som serieavslutningen til Sunset Beach (SPOILERS for Sunset Beach coming up).

Her får vi vite at alt (og det er snakk om hundrevis av episoder) viste seg å være en drøm. Så la oss håpe det ikke skjer. Men det hadde vært fint om livet mitt viste seg å være en drøm. Men med tanke på det som skjedde da jeg skulle dusje i går er det vel mer riktig å kalle det et mareritt. Jaja, det er ikke noe mer synd på meg enn andre! :)

6247334189_d41e54f6b8_b

Sizemore er tilbake!

Dere husker kanskje Sizemore? Ikke? Sukk.

Sizemore er sjefen for narrativ i Westworld. Han er også en gigantisk drittsekk som virker umulig å kommunisere med, akkurat som den gangen jeg tapte en diskusjon om Brexit med det som viste seg å være speilbildet mitt.

Etter at Ford ydmyket Sizemore foran alle de ansatte har han tatt seg noen sykedager langs bassengkanten. Theresa har hørt rykter om dersom Ford roter for mye til, vil styret begynne å tenke på å finne noen som kan erstatte han. Et naturlig valg er Sizemore. Sannsynligvis fordi hun vet han er lett å kontrollere. Så hun ber han om å ta seg sammen og komme tilbake til kontoret.

ww6_0

Før det rekker han å få inn et desperat forsøk på å sjekke opp det som sannsynligvis vil bli en sentral karakter videre i serien (Seriøst? Enda en? Og i den sjette episoden? Det går bra, dette skal vi klare sammen!). Det er åpenbart at hun kommer til å spille en større rolle. Hun spilles tross alt av en nokså kjent skuespiller (Tessa Thompson fra blant annet Creed, Dear White People og Selma).

Vi får ikke vite navnet hennes ved bassengkanten, men vi får fort vite at dette er personen styret har sendt ut. Ford nevnte at styret hadde sendt noen for et par episoder siden under den ubehagelige middagsdaten med Theresa.

Sizemore gjør et heller dårlig førsteinntrykk på henne. Så det spørs om Theresas plan om å få han til å ta over for Ford vil funke likevel.

Tre tidslinjer, Bernard er Arnold, osv.

Vi tok en liten pause fra spekuleringer rundt hvilken retning serien er på vei i forrige uke. Nå tenkte jeg å presentere en modifisert versjon av «to tidslinjer»-teorien. En ganske så åpenbar tematikk vi har sett gå igjennom serien til nå er at alle karakterene har minst én side de ønsker å skjule. Kanskje med unntak av Elsie, men hun går det nok ikke så bra med nå.

Hva om Bernard egentlig er en androide-versjon av Arnold? Det blir nevnt flere ganger at Bernard har vært i parken «for alltid». Er det et hint om at han bokstavelig talt har vært der helt siden Ford lagde han?

Nå tenker dere kanskje, «men vent, for noen episoder siden så vi jo et fotografi av Arnold, og han så jo ikke ut som Bernard i det hele tatt».

Tenk tilbake til den aller første episoden. Da finner faren til Dolores et bilde av en dame på Times Square. Dolores sier at det ikke ser ut som noe spesielt. Det er fordi hun er programmert til å se noe annet. Hva om Bernard også er programmert til å se noe annet når han ser på bilder av Arnold?

Det betyr også at vi egentlig ser på er (minst) tre tidslinjer? Alle samtalene mellom Dolores og Bernard kan da tenkes å være satt til før den opprinnelige katastrofen som skjedde i Westworld for 30 år siden. Og det vi ser med Dolores og William er utfallet av det (altså denne katastrofen), og at alt som skjer med superintelligente Maeve, rogue Dolores (Dolores, som dere husker fra forrige episode kommuniserer med Arnold) skjer i nåtid, sammen med «Mannen i svart» og Teddy som er på jakt etter pyramiden.

Det gir mening tematisk at Bernard, som til nå er den mest «ærlige» karakteren i serien også har en skjult side.

Kanskje får vi flere svar neste uke. 

[yop_poll id=»10″]

 

ww6_2