«Westworld» skifter tempo og gir oss (endelig) en orgie med gullbelagte mennesker og Badass-Dolores (s01e05)

Ukas episode var hakket mer strømlinjeformet enn tidligere uker. Og det var kanskje greit? Vi fulgte først og fremst én tråd denne uka, men vi så også en del videreutviklinger av det som har skjedd i de fire episodene som kom før. Men før vi begynner å diskutere episoden skal jeg dele ut to måneders gratis HBO!

I forrige ukes recap spurte jeg om hvem som må godkjenne bruken av pyroteknikk i Westworld. Svaret var Stubbs, og det visste Torjus Hembre. Gratulerer, Torjus Hembre!

Nå til neste ukes spørsmål. Er du klar???

Ukas spørsmål: Hvor mange nakne mennesker så dere i ukas episode?

Neida, dere skal slippe å gå tilbake og leter etter nakne kropper,  bilde for bilde. Bare fordi jeg måtte utsettes for sånne ting i barndommen min, betyr ikke det at dere også må!

Ukas egentlige spørsmål: Dolores får et kort av en spåkone. Hva er det bilde av her?

Svar i kommentarfeltet og vær med i trekningen av to måneder gratis HBO!

Okei folkens, det er recap o´clock somewhere, la oss gå gjennom episoden!

Evig «loop»

Dere husker kanskje en scene fra første episode der parkens skaper, Dr. Ford (som altså spilles av Anthony Hopkins), ble introdusert for oss for første gang. Han satt og spiste sammen med den andre androiden han bygde da Westworld bare var i startsfasen.

I ukas første scene ser vi Ford i en lignende setting.

george_stubbs_-_man_-_wga21953
Kulltegningen onkel Rafael tegnet av seg selv rett før han begynte å høre stemmer.

Ford forteller om en hund han hadde da han var barn, en Greyhound. Dette er en type hunder som er avlet for veddeløp. Rundt og rundt springer de, i en evig «loop», etter et lite tøystykke. Akkurat som min onkel Rafael som jobbet i kommunen, rett før han fikk sparken! Det er ganske åpenbart at Ford egentlig snakker om vertene i parken når han snakker om hundene. Alle har hvert sitt mål, men litt av poenget er at de alltid skal fortsette å søke etter målet.

Ford avslutter historien med å fortelle at hunden én dag så en katt, og løp instinktivt etter den. Da den kom fram rev den katten i filler og ble sittende igjen helt uvitende om hva den skulle gjøre videre (Også ganske likt onkel Rafael, egentlig). Det er nok ikke tilfeldig at Ford setter opp denne parallellen i ukas episode.

Dolores starter en mer aktiv jakt på labyrinten. Så om vi skal tro Ford (og for å være ærlig er han vel ikke den mest pålitelige kilden blant de ansatte i Westworld), betyr det at denne søken vil ende opp med å være fullstendig meningsløs? Like meningsløst som å mase på sønnen din om at han skal finne seg en «ekte» jobb når han holder det 110% ekte ved å skrive recaps?

Ultimat virkelighetsflukt

Vi er tilbake hos Dolores som befinner seg på en stor kirkegård. Stemmen i hodet hennes forteller at hun skal finne «han». Det er ikke lett å høre hvem det er som snakker til henne. Stemmen kan minne om Bernard, men er det egentlig Arnold?

ww5_2

Sammen med de to parkgjestene Logan (kjip) og William (snill) ankommer de en ny, større og farligere by. Det er mulig dere husker at jo lenger man kommer vekk fra sentrum av parken, jo vanskeligere og mer intenst blir spillet. Byen de kommer til er omtrent like skitten og lovløs som Deadwood. Så Dolores og William, som er på den mer pripne siden, er ikke fullt begeistret for å være der Logan er.

De støter på en gruppe leiesoldater, og Logan påpeker at disse er en del av den mest storslåtte delen av spillet. Krig. Logan ser dette som en gyllen mulighet til å spille denne storylinen.

William og Dolores får også muligheten til å komme litt nærere hverandre. Hun åpner seg opp og forteller at hun ikke lenger tror det er en fast plan for alle. Dere husker kanskje at hun har gjentatt dette gang på gang fra episode én til fire. Men etter at Bernard «satte henne fri» har hun begynt å revurdere verdenssynet sitt.

Hun tror heller at livet presenterer oss med flere forskjellige mulige veier å ta. Akkurat som mitt liv. Det var for eksempel ikke gitt at jeg skulle bli recapper. Jeg kunne blitt hva som helst! Eller, ikke hva som helst da. Men jeg kunne sikkert blitt noe annet innen oppsummering av tv-serier å gjøre, om jeg hadde fulgt med litt bedre under rehabiliteringen på sykehuset…

Det var ikke noe vondt i de ansatte på sykehuset, de hadde bare ikke mye erfaring med særlig sensitive artister, som meg!

William forsøker å forklare hvorfor mennesker kommer til parken. Han påpeker at parken tillater dem å være noe helt annet enn det de er hjemme.

Kjenner William seg litt igjen i Dolores? Føler han seg fanget ute i den virkelige verden, på samme måten som hun er fastlåst i en rolle i Westworld? Har kan han jo velge hvem han vil være selv. Og han har fått smaken på helterollen. Parken er tross alt den ultimate formen for eskapisme, i motsetning til parken utenfor leiligheten min, hvor det tydeligvis ikke er ytringsfrihet bare fordi man er naken, og at det ikke går et sekund uten at man blir minnet på at alt styres av meningsfascistene i Arbeiderpartiet!

William merker at Dolores ikke overser disse tankene rundt parken og den virkelige verden, slik hun egentlig skal være programmert til å gjøre.

Skurk eller helt?

Etter dette befinner vi oss i en samtale mellom Dolores og Ford.

Dette er nødt til å foregå på et annet tidspunkt.

Det kan umulig være sånn at Ford gikk inn i parken og hentet Dolores rett etter praten hennes med William. Er ikke det fryktelig tungvint? Og vil det ikke ødelegge litt av eventyret til Logan og William om de parkansatte hele tiden tar med seg Dolores? Bryte illusjonen.

En liten digresjon her: jeg må innrømme at jeg ennå ikke helt forstår hvordan parken fungerer sånn i praksis.

Når nullstilles vertene? Når avsluttes én «gjesteopplevelse», og når starter en annen? Er det sånn at Maeve resettes oftere enn andre, for eksempel? Hun ser ut til å være inne for å repareres langt oftere enn det Dolores er. Så om noen av dere lesere kan komme med ideer som kan oppklare dette ville jeg satt stor pris på det. Men vær så snill, ikke send meg flere trusler eller limericks nå!

ww5_3

bunny-46886_960_720
Min «perfekte» pappa.

Ford avhører Dolores. Det kommer fram at han har noen ganske betydelige «daddy issues», men ærlig talt, hvem har vel ikke det? Eller, faren min kanskje, han er jo perfekt, ifølge seg selv…

Ford mistenker også at Arnold kommuniserer med henne, på en eller annen måte. Det er med andre ord ikke bare oss som mistenker at Arnold har trosset døden og fremdeles spiller en betydelig rolle i Westworld. Dolores sier hun ikke har hørt Arnolds stemme på 34 år, altså den dagen Arnold døde. Vi får vite at det siste han sa til henne var at hun skulle hjelpe han med å ødelegge Westworld. Hun forsikrer Ford om at hun ikke har kommunisert med Arnold siden den dagen han døde.

Før Ford forlater Dolores spør han henne om hun vil være helten eller skurken i denne historien. Hun svarer ikke.

Det begynner nå å bli åpenbart at serien begynner å leke med hvilke forventninger vi har til Dolores som karakter. Fra starten av har hun vært fremstilt som helten. Kanskje en form for frelser for androidene på et tidspunkt. Men hva om hun egentlig er det motsatte? At hun er rett og slett er skurken?

Dette blir understreket når Ford forlater rommet, og Dolores sier utspekulert til seg selv «han vet det ikke. Jeg fortalte han ikke noe».

Badass-Dolores

Tilbake i parken er William og Logan i gang med å fortsette det lille eventyret sitt. I prosessen møter de til vår store overraskelse Lawrence (han som har fulgt med «Mannen i svart» frem til denne episoden).

Dette må vel bety William og Logan-storylinen foregår i en annen tidslinje enn «Mannen i svart»-tidslinjen?

Lawrence 2.0 (ja, jeg er fullt klar over at hvis dette foregår for 30 år siden er det mye mer logisk å kalle han Lawrence 1.0… men… han heter nå ikke Lawrence i denne storylinen uansett!) spør om de vil være med i en vogn med soldater. I vogna er det masse nitroglyserin! Lawrence biter seg merke i at Dolores ikke vil inneha autoriteten til en ekte banditt i Alice i Eventyrland-kostymet sitt.

Heldigvis har Lawrence 2.0 en garderobe full av bandittklær til nettopp denne anledningen. Før hun vet ordet av det er hun rustet for kamp. Enter, Dolores 2.0. (greit, greit, jeg skal slutte nå). Eller, banditt-Dolores, badass-Dolores, velg dere! Det er faktisk ikke så lett å finne på navn, bare spør barna mine Recap junior og Recap junior 2.0. Eller, ikke spør dem, og ikke tro på det de sier om meg!

ww5_1

Gjengen raner vogna, men Logan klarer selvfølgelig å rote til ting (dette kan vel bli en drikkelek snart). Dette gjør at William, til sin store irritasjon, blir nødt til å drepe alle soldatene.

Når de kommer tilbake til byen blir de naturlig nok invitert på en orgie full av gullfargede mennesker. Et øyeblikk trodde jeg vi hadde forflyttet oss til Caligula-world, men så kom jeg på at det er en nakenhetskvote som skal fylles i alle HBO-serier. Hvorfor ikke bare ta alt på én gang?

ww5_4
Er det kanskje dette gullmennene i Karl Johan må gjøre for å tjene mer?

Dolores og William har selvfølgelig en ganske intens, om usagt, dragning mot hverandre. Å være fanget i et rom fullt pulende gullmennesker blir rett og slett for mye. Dolores løper av gårde, men finner fort ut at Lawrence 2.0 har lurt dem. Hun må advare William! Noe hun gjør, etter å ha klint litt først. Det gjør de akkurat lenge nok til at det er for sent, og Logan blir tatt til fange og banket opp. Åh, kjærligheten er vakker!

Gjengen hopper på et tog. Her er tilfeldigvis Lawrence 2.0, sammen med masser av kister med lik fylt med nitroglyserin. Her har dere noe å lære, NSB. På en av kistene finner Dolores et bilde av labyrinten. Hun er åpenbart på riktig vei.

Teddy er nøkkelen!

La oss hoppe tilbake til starten av episoden. Parallelt med alt som skjer med Dolores, William og Logan fortsetter «Mannen i svart» jakten sin på labyrinten. Han skjønner fort at det ikke er Lawrence som er nøkkelen til labyrinten, men Teddy (typen til Dolores). Så han tar livet av Lawrence og drar videre.

ww5_5

For å overtale Teddy til å bli med, forklarer han at Dolores har reist vekk med noen. Refererer han til William og Logan?

Gjør han det funker jo ikke «to tidslinjer»-teorien lenger…

Når de ankommer en bar møtes «Mannen i svart» og Ford. De setter seg ned og prater sammen. Det er åpenbart at de kjenner hverandre fra før. «Mannen i svart» forklarer at han alltid har følt at Westworld hadde et behov for en virkelig skurk. Det er den funksjonen han har prøvd å fylle. Ford vet at «Mannen i svart» prøver å finne veien til labyrinten. Likevel vil han ikke stoppe han.

Maeve våkner opp

Stakkars Thandie Newton. Etter så mye screen time episode forrige uke har hun bokstavelig talt ingen ting å gjøre denne uka. Alt Maeve gjør i denne episoden er å sove.

ww5_6

Uansett. Vi møter igjen to av de som tar fikser vertene etter en arbeidsdag. Slaktere, er jobbtittelen deres. Én av de har en kunstig fugl skjult i skapet sitt. Det kommer fort fram at han prøver å programmere den, på én eller annen måte. Dette er åpenbart ikke i jobbeskrivelsen hans, så han får kjeft av en kollega.

På samme tid bestemmer Elsie (sidekicket til Bernard) seg for at hun ikke lenger skal bli passivt herjet med. I forrige episode fikk hun ikke lenger lov til å jobbe videre med androiden som tegnet opp noe som lignet på et stjernetegn. Hun mistenker at noen holder noe skjult for henne. Så hun klarer å komme seg til liket av verten og finner ut at det er en stor satellitt-sender operert inn i armen hans.

Noen bruker vertene til å smugle data ut av parken!

ww5_7

Slakteren som har prøvd å få liv i den kunstige fuglen klarer omsider å vekke den. Men på mystisk vis våkner også Maeve opp!

Hmm…

[yop_poll id=»9″]