Foodora for kunst

Apper og nettsteder som selger kunst skal gjøre det enklere for unge kunstnere å selge mer.

b
a

Kan apper og nettsteder erstatte fysiske gallerier? Kan man få et Foodora for kunst? Vi hørte med to av de nye stedene hvor du kanskje kjøper ditt neste kunstverk.

Alexandra Eldby, Nordic Art Issue

Hvem og hva er dere? ​
– Nordic Art Issue tilbyr original kunst, trykk og fotokunst fra up-and-coming norske kunstnere. Flere av de vi selger for er tidlig i karrieren, derfor finner du original kunst og autentiske limited editions i høy kvalitet til en rimelig penge når du handler hos oss.

Hvordan vil du beskrive rommet mellom high end kunst til uoppnåelige priser og billig plakatkunst?
– Det finnes mye mellom plakatkunst og høyt priset kunst. Utfordringen er at det er vanskelig å orientere seg blant nye og mindre etablerte kunstnere. Så om man ikke er kunstviter kan det være utfordrende å skjønne hvor man skal begynne letingen, hva ting koster og hva som er gode kjøp. Det er dette vi jobber med å løse, slik at vi får frem mellomsjiktet som fortjener mer oppmerksomhet.

Bildeserie: Tjukke katter i kunst

Har du en idé om hvem kjøperne deres er? 

– Det er mange forskjellige mennesker som handler hos oss, men hvis jeg skal generalisere litt så er det nok en liten overvekt av unge mennesker fra hovedstaden som jobber i kreative bransjer, har en grei inntekt og som er komfortable med netthandel.

Hvor godt kommer kunstneren ut i dealen deres?
– Målet er å gjøre det enklere for unge kunstnere å selge mer kunst. Jeg tror vi tilbyr dem en god tjeneste ved at vi tilrettelegger for å nå et bredere publikum. Vi har en no cure no pay-løsning der vi tar en liten provisjon når vi selger et verk for kunstneren, og har ingen faste gebyrer eller kostnader. Siden vi er nettbasert kan vi ta en lavere sats enn tradisjonelle gallerier. Med det gir vi kunstnerne en bedre deal. Nå som vi er relativt nye i gamet er vi fleksible og åpne for tilbakemeldingene fra de vi jobber med. Nordic Art Issue prøver hele tiden å gjøre det vi kan for å tilby et samarbeid som er verdt mer enn det koster.

Hva mister man i møtet med det digitale i kunstsammenheng?
– Jeg synes det er mye greiere å snakke om hva man vinner: Man kan lete og orientere seg på egne premisser, uavhengig av tid og sted. Når det er sagt er det klart at kunst er visuelt. Det å se ting fysisk kan gi en annerledes og i blant bedre opplevelse. Om man ser på kunst i et galleri bruker man jo sansene på en litt annen måte enn gjennom en skjerm. Man forholder seg til arkitektur, rom, inntrykk og opplevelsen. Utfordringen når man jobber med kunst digitalt er å fokusere på det visuelle og å forsøke å overkomme noen av de åpenbare begrensningene.

Mårten Spångberg: – Kunst i dag bør etterstrebe en form for verdiløshet

Jo Morten Weider, Artland

Hvem og hva er dere? ​
– Artland er en app for kunstentusiaster og kunstsamlere på alle nivåer. På appen kan de dele bilder av egne verk, se på andres samlinger og lese saker om samlere, utstillinger og kunstnere. Appen kan minne om Instagram, men består utelukkende av bilder av og saker om kunst. Hos oss får du tilgang til anmeldelser og kunstkritikk, i tillegg til skråblikk på ulike tendenser og kunstfenomener. Du har også muligheten til å selge verk fra samlingen din eller kjøpe kunst fra noen av de beste galleriene i verden. Kanskje viktigst av alt er det interaktive og sosiale aspektet: Du kan komme i kontakt med likesinnede og nybegynnere, så vel som connoisseurer.

Hva gjør dere unike? Hva skiller dere fra andre kolleger i samme marked?
– Artland er så vidt meg bekjent den eneste kunstappen i verden som tilbyr kjøp og salg av kunst, nyheter og en bred plattform for sosial interaksjon på et og samme sted.


Hvilke planer og visjoner har dere for geskjeften?
– Planen er å gjøre Artland til et globalt fellesskap for alle som er glad i kunst enten du samler på kunst eller bare er nysgjerrig på hva som skjer på den internasjonale kunstscenen. I løpet av høsten 2017 lanseres appen over hele verden, med nye ansettelser i blant annet London, Los Angeles, New York, Beijing, Amsterdam, Brussel og Berlin.

Erling Kagges museumstyveri på Tjuvholmen

Har dere en idé om hvem kjøperne deres er?
– Jeg vet at mange av kjøperne er storbybeboere fra den såkalte millenniumsgenerasjonen. Både Bolia-estetikerne som ønsker noe vakkert på veggen og de som går med Stone Island-gensere og digger mer trashy ting. Usikker på hvor stor avstand det egentlig er mellom disse ytterpunktene, men jeg tror på sett og vis denne gruppen utgjør brorparten av dem som kjøper kunst hos oss. Når det er sagt ønsker vi alle mennesker velkomne til å kjøpe og se på kunst i Artland, uavhengig av møbel- og klespreferanser.

Hvordan vil du beskrive rommet mellom high end kunst til uoppnåelige priser og billig plakatkunst?
– Sett fra mitt ståsted, med en viss forståelse for kunst og tilhørende koder, virker det rommet nærmest å ha implodert. I den kulturelle middelklassen som behersker ironien like godt som det alvorstunge, møter jeg ofte folk som liksom er sin egen lille Duchamp. Bestemors veggporselen kan være superhot så lenge det henger på riktig hybelvegg. Det rommet du spør om ser nok litt annerledes ut om du ikke er like bevandret i kunstens verden. Avstandene mellom high end og IKEA kan da synes større. Men jeg opplever samtidig at skillene, både når det gjelder pris og smak, blir mindre rigide. Det gjør noe med tilgjengeligheten til kunst, på godt og vondt. Digitaliseringen av kunstformidlingen, sosiale medier, og stadig flere aktører som selger god kunst til mindre enn en kveld på byen, bidrar til dette.​

LES OGSÅ: Den kanadisk-amerikanske kunstneren Chloe Wises forskjellige typer begjær