Alle HATER det nye Star Wars-spillet

Strukturen på EAs nye Star Wars-spill har resultert i drapstrusler og den mest mislikte Reddit-kommentaren gjennom tidene.

b
a

EAs nye Star Wars Battlefront II har nettopp kommet ut på PC, PS4 og Xbox One, og mottar generelt greie kritikker. Men noe ved spillet gir en bismak: det vil ta 4528 timer, eller koste deg 17.000 kr å låse opp alt innholdet i spillet.

Spillselskapet forklarer saken i en Reddit-kommentar, som nå står som historiens mest mislikte Reddit-post med hele 680.000 downvotes.

En av spillselskapets utviklere har også mottatt flerfoldige drapstrusler de siste dagene.

Battlefront II inneholder nemlig «loot boxes», en form for virtuelle overraskelsespakker, som du låser opp ved å veksle inn en gitt sum in-game valuta.

Valutaen kan du tjene inn ved å spille mye, eller kjøpe for IRL-penger. Dette konseptet er normalt i «free to play»-spill, spesielt til mobil- og tablet, men har de siste årene blitt mer og mer vanlig i spill man i utgangspunktet har betalt gode penger for.

Les: Sonic Mania utgjer ein himmelsk nostalgitripp

Hvis man ser bort fra den etiske gambling-problematikken i mikrotransaksjoner er det fett nok å bli belønnet med et par ekstra kule skins eller våpen hvis man er en dedikert spiller. Men i Battlefront II er det ikke bare kjekke tilleggsfunksjoner bak mikrotransaksjonene – de skjuler også helt sentrale deler av spillet.

Ved siden av essensielle fordeler som høyere stats må man åpne loot boxes for å få tilgang til favorittkarakterer som Darth Vader, Obi-Wan Kenobi og Luke Skywalker.

Man kan få tilgang til disse karakterene ved å spille mye, men, som i et overslag en Reddit-bruker gjorde, viser det seg at man må legge inn en urimelig mengde tid. Brukeren fikk tilgang til spillet før helgen og endte opp med å investere rundt 40 timer i sammenhengende spilletid for å låse opp én av karakterene.

;-)

Les også: De 8 mest sensitive stedene å spille Pokémon Go i Oslo