Alex Israel fortsetter ironiseringen over amerikansk populærkultur i regidebuten «SPF-18»

Multimediakunstner Alex Israel debuterer som regissør med Netflix-filmen «SPF-18», et eksempel på at grensen mellom subversjon og reproduksjon er vanskelig å manøvrere.

b
a

Alex Israels installasjoner har blitt sett på som både en hyllest og en parodi av tradisjonelle framstillinger av LA. Som mange andre kunstnere som er opptatt av overflater, blir det antatt at Israels egentlige intensjon er å blottstille og dekonstruere.

Les også: Den hittil uutgitte «Fredag» fra 1979 er helgens beste låt

Netflixfilmen SPF-18 er et eksempel på at grensen mellom subversjon og reproduksjon er vanskelig å manøvrere.

Også SPF-18 spiller, i likhet med Israels kunst, på klisjeer fra amerikansk populærkultur. Hovedpersonen Penny skal miste jomfrudommen, noe som selvfølgelig er en big deal. Ellers er greia hennes at hun har med seg et kamera og filmer overalt, for er det ikke sånn at livet kan være mer ekte på film enn i virkeligheten? Spørsmålet om autentisitet er et gjennomgangstema i filmen. Selv framstår den underlig livløs på en nesten urovekkende måte.

Kanskje det er poenget.

Kjæresten til Penny har sin egen tragiske forhistorie som ser ut til å være hentet rett ut av en gammel Baywatch-episode, hvor surfing, doping og veltrente livreddere er nøkkelord. Pamela Anderson dukker til og med opp i en liten gjesterolle. Regissøren har iallfall nettverket i orden (tenåringsikonene Molly Ringwald og Keanu Reeves dukker også opp).

Les også: Mange mener Alex Israel er Warhol 2.0 – nå skal han til Oslo

I nettserien As it lays intervjuer Alex Israel kjendiser med tilsynelatende intetsigende spørsmål og et flatt ansiktsuttrykk. Uansett hva kjendisene svarer, gir han ingenting tilbake. SPF-18 fungerer på noenlunde samme måte.

Handlingen er så forutsigbar, rollefigurene så flate og tomme at enhver antydning til spenning fordunster i samme øyeblikk som den truer med å oppstå.

SPF-18 finner slik en slags rytme som minner om bølgene som treffer stranda; et av motivene som SPF-18 stadig vender tilbake til. Du forventer ikke at noe spesielt skal skje, og det gjør det heller ikke.

Les også: Slik ville historien sett ut med Carl I. Hagen i Nobelkomiteen

Alex Israel har visstnok som mål å treffe og inspirere ungdom med SPF-18. Spørsmålet er om de ikke får mer ut av å vende seg direkte til kildene han forsøker å hylle, avsløre eller ironisere over.