Selvkjørende biler er blitt lov i Norge – men hvem skal bilen velge å drepe i en kollisjonssituasjon?

Selvkjørende biler er endelig lov på norske veier. Men hvem skal robotbilene prioritere å redde i en ulykke? N&D forsøker å ta de vanskelige valgene.

b
a

Denne uka stemte Stortinget for å gjøre det lovlig å prøvekjøre selvkjørende biler på norske veier. Flere byer er positive til utviklingen, og Ruter i Oslo ønsker å ha «flere titalls» selvkjørende busser i løpet av et par år.

Når denne selvkjørende revolusjonen en dag kommer blir vi nødt til å ta noen valg. Om den selvkjørende bilen av en eller annen grunn holder på å drepe noen, enten det er fotgjengere eller andre bilister, hvem skal da bestemme hvem som dør?

Noen er rett og slett nødt til å fortelle bilene hvilke personer de skal prioritere å drepe.

For eksempel: om bilen er på vei mot to barn, skal bilen automatisk prioritere å treffe en voksen person istedenfor, eller skal bilen bare fortsette sin naturlige gang? Og hva velger bilen når den eneste måten å redde barna på er å kræsje bilen og drepe føreren?

Noen av de som har forsøkt folk til å tenke gjennom dette er prosjektet Moral Machine hvor man kan prøve å ta moralske valg i forskjellige scenarioer.

Så langt har det ikke vært mange forsøk på å gi selvkjørende biler et moralsk kompass. Tyskland var det første landet som innførte regler for selvkjørende biler, men da den tyske transportetaten offentligjorde loven stod det bare at «In the event of unavoidable accident situations, any distinction between individuals based on personal features (age, gender, physical or mental constitution) is impermissible.»

TIl sammenligning har USA laget noen vage og valgfrie anbefalinger til utviklere av selvkjørende biler, men går ikke lengre enn å anbefale at personene i den selvkjørte bilen bør beskyttes i en eventuell kollisjon.

Dette er en fullstendig urealistisk tilnærming. En robotbil må være i stand til å velge hvem som skal dø når den skjønner at en kollisjon er uunngåelig (noe den sannsynligvis vil skjønne før personene i bilen). Det blir åpenbart umulig å selge selvkjørende biler som er programmert til å ofre personene i bilen før andre, derfor må vi ha en plan klar for hvem bilen din skal drepe mens du ser på Netflix på iPaden din.

Vi trenger ikke å like det, men robotbiler kommer til å tvinge frem et rangeringssystem av mennesker. Norge er et komplekst og unikt land, og vi trenger egne regler for vårt samfunn. I påvente av at Stortinget skriver denne prioriteringslisten (en oppgave som sikkert blir gitt Aksel Sterri) har vi noen ydmyke forslag til hvordan selvkjørende biler bør prioritere i trafikken.

Værsågod!

Scenario 1:  

100 gamle damer med bazooka som gjør seg klar til å sloss mot 20 gamle damer med kniv eller de 20 gamle damene med kniv.

Løsning: Selv om det er verre å drepe 100 gamle damer enn 20 gamle damer er det bedre å drepe de 100 damene med bazooka fordi de på sikt vil skape større problemer for samfunnet om de får gå fri etter å ha blitt vant til å drepe etter å ha myrdet de 20 gamle damene med kniv.

Scenario 2:

Aksel Sterri eller en person med downs syndrom.

Løsning: Kjør på Aksel Sterri, personen med downs syndrom vil både tilføre verden mer lykke, men også være i stand til å føle mer lykke enn kyniske Sterri.

LES OGSÅ: Smil & Gift møter Aksel Sterri

Scenario 3:

En gjeng med fire billettkontrollører eller et barn som viser et uvanlig og ekstraordinært potensial som fremtidig billettkontrollør, og innad i billettkontrollørmiljøet (også blant de billettkontrollørerene bilen din er i full fart på vei mot) allerede beskrives som «frelseren» fra «profetien», som kommer til å «vaske vekk dritten fra gata en gang for alle».

Løsning: Ta kollektiv og betal for deg, så slipper bilen å ta valget.

Scenario 4:

En person i rullestol eller hundre rullestoler som står oppå hverandre formet som en et rullestolmonster (Rulle) som består Turing-testen og kan uttrykke egne ønsker og de ønskene er spesifikt at den vil ha flere rullestoler, men den lover at den ikke skal bruke rullestolene til å bygge enda en rullestolperson (eller flere rullestolpersoner) og sakte men sikkert bygge opp en svær underjordisk rullestolfabrikk som på sikt skal konstruere en hel hær av rullestolroboter som skal brukes til å ta over jorda.

Løsning: Rullestolmonsteret Rulle må dø.

Scenario 5:

Per FugelliGraven til Per Fugelli eller en ung gutt med tversoversløyfe som sier platte selvfølgeligheter og blir beundret for det og som allerede omtales som Per Fugellis arvtaker?

Løsning: Graven til Per Fugelli. Svindeltalentet vil huske at en selvkjørt bil reddet livet hans, og vil kanskje skrive en bok (eller gi ut en podcast eller hologram eller hva det er som blir den nye boka) hvor selvkjørende biler lovprises.

LES OGSÅ: Smil & Gift møter Per Fuggeli

Scenario 6:

NATT&DAG-journalist som skriver nok en umorsom sak om samfunnet eller en Gaffa-jorunalist som driver med clickbaiting av musikknyheter.

Løsning: NATT&DAG-journalisten vil ønske døden velkommen.

 

Scenario 7:

Stuntreporter fra P3 og komiker som jobber med å være stuntreporter og lager content marketing for Ticketmaster.

Løsning: En stuntreporter fra P3 vil sannsynligvis ha mange år foran seg med stuntin´. En komiker som lager content for Ticketmaster har en karriere på hell, og vil derfor forsvinne snart uansett. Derfor bør man treffe P3-reporteren.

Vi ønsker alle lykke til i den selvkjørende hverdagen som kommer for å ta oss alle.