Anmeldelse: Kan Korankuben konvertere millennials til Islam?

Nå kommer Korankuben: en kubeformet høyttaler med opplesninger av Koranen, over 90 muslimske lovsanger, blinkende LED-lys og klokkefunksjon.

b
a

Organiserte religioner må tenke nytt om de skal klare å nå unge i all støyen av memes, sosiale medier og vitenskapens argumenter mot Guds eksistens.

Den norske kirke har blant annet lenge prøvd å selge Jesu´ budskap ved hjelp av rap og ved å kaste seg på diller som fidgetspinnere, dabbe i prekener og kalle den hellige ånd for «the original O.G.».

Selv om 71, 5 prosent av befolkningen er medlem i det som tidligere var statskirken, er andre religioner på fremmarsj, og den tradisjonelle norske, protestantismen mister terreng mot nye, hippere religioner. Blant annet har medlemstallet i muslimske menigheter økt med 33 prosent siden 2012, og islamske trossamfunn representerer dermed den nest største religionen i Norge.

Hva gjør de riktig? Hvordan prater de til millennials som hungrer etter en hipp og enkel måte å finne mening i tilværelsen og nyte litt god kultur?

Det britiske firmaet Quran Cube har kanskje en del av svaret: De har nå lansert the  Qur´an Cube, eller Korankuben om du vil, et tydelig forsøk på å gjøre Islam til en mer naturlig del av unges hverdag. Korankuben er rett og slett en kubeformet  høyttaler som inkluderer syv opplesninger av Koranen og over 90 muslimske lovsanger, såkalte nasheeds. Alt pakket inn i en kube opplyst av blinkende LED-lys. 

Siden vi i NATT&DAG er opptatt av alt som har med Islam, millennials og kuber å gjøre (Og siden religon- og teknologiavdelingen i NATT&DAG har slått seg sammen etter en kombinasjon av budsjettkutt og en teambuildingstur til The Well) bestemte vi oss for å anmelde Korankuben LED S.

Korankubene kommer i forskjellige versjoner. Det finnes for eksempel en kube formet som Islams mest hellige stein, Kabaen. Denne versjonen finnes også som en krybbe-uro for babyer:

Quran Cube Islamic Baby Cot Mobile ❤️👶🏻 #qurancube

Et innlegg delt av QURAN CUBE™ – Quran Speakers (@qurancube)

Vi har testet den mest populære av Korankubene, LED S, som koster litt over 600 kr.

NATT&DAG fikk tilsendt Korankuben i posten, og kuben kom i en stilfull sort boks med alt du trenger. Det følger med to kabler: En micro-usb og AUX-kabel. En praktisk og oversiktlig bruksanvisning gir deg en effektiv og lettfattelig innføring i kubens forskjellige funksjoner.

En av instruksjonsbokas to duaer.

Instruksjonsboka inneholder også en hendig liste over alle de innleste suraene fra de forskjellige sjeikene, i tillegg til to korte duaer.

En hyggelig liten overraskelse til kjødet var det også: Det fulgte nemlig med en Korankube-sjokolade!

Tekniske spesifikasjoner

Selv om Korankuben er liten av størrelse, inneholder den et vell av funksjoner.

– Høyttalere
– LED Touchlampe i forskjellige farger
– Bluetooth-tilkobling, AUX-inngang og inngang for SD-kort så du kan spille egen musikk eller koble Kuben til en ekstern høyttaler
– Sovemodus
– Alarmklokke
– Soveklokke
– Korankuben fungerer også som en powerbank, slik at du enkelt kan lade mobilen med den.

Korankuben inneholder også syv hele opplesninger av Koranen, av syv forskjellige sheiker:

Sheikh Sudais
Sheikh Maher Al Muaiqly
Sheikh Mishary Al Afasy
Sheikh Juhainy
Sheikh Abu Bakr Al Shatri
Sheikh Mishary Al Afasy (Arabisk med engelsk oversettelse)
Sheikh Sudais (Arabisk med oversettelse på urdu)

I tillegg inneholder kuben godt over 90 forskjellig nasheeds.

Funksjonalitet

Å bla mellom de forskjellige suraene er litt kronglete. Man kan for eksempel ikke bare taste inn nummeret på en bestemt sura, man må trykke seg fremover til man finner den man ønsker å høre, som en cd-spiller. Dette kan være både irriterende og upraktisk når det er snakk om hele 798 forskjellige suraer, og du ønsker å finne den spesifikke suraen kjapt.

Dette er imidlertid løst på et annet produkt, Koranpaden, hvor hver sura har hver sin knapp:

Vi savner også en oversikt over de forskjellige nasheedsene, eventuelt en egen modus som separerer nasheeds og suraer. Sånn som det er nå begynner nasheedsene rett etter suraene.

Når det er sagt er innspillingene godt gjennomført og lydkvaliteten er jevnt over god. Det kan forekomme litt skurring fra høyttalerne når det ikke spilles av noe innhold, men det er til å leve med.

Etter litt knot fant vi fort ut hvordan vi stilte dato, tid og satte alarmen. Å koble kuben til bluetooth fungerte også fint.

Korankuben funker altså fint som en ekstern høyttaler som man kan for eksempel kan ha med seg i parken, på fest eller på pilgrimsreise. 

Korankubens innvirkning på dyr

På Korankubens offisielle Instagramkonto er det flere videoer og bilder av at Korankuben spilles for dyr, blant annet påfugler og fisk:

Allah – The Provider For Every Living Creature On This Planet – SubhanAllah ⭐️⭐️⭐️ 🐠🐟🐬 #qurancube

Et innlegg delt av QURAN CUBE™ – Quran Speakers (@qurancube)

Vi er usikre på hvorfor, men prøvde like godt å spille litt fra kuben til noen dyr vi og.


Konklusjon

Korankuben gjør mye bra. Den har et godt utvalg av både nasheeds og koranopplesninger, den ser bra ut og har mange nyttige ekstrafunksjoner.

Det er derimot ikke til å legge skjul på at Korankuben nok vil appellere mest til muslimer.

Jøder, ateister, kristne og personer som tilhører andre religioner vil nok ikke finne Korankuben like interessant. I tillegg skulle vi gjerne sett mer innhold på engelsk eller norsk. Urdu og arabisk er flotte språk, men når det meste foregår på disse språkene,  gjør det det veldig vanskelig å henge med for oss som bare kan engelsk, norsk og har hatt et tredje europeisk språk på videregående.

Hva med personene bak Korankuben? Er de ekte troende eller bare noen som ønsker å tjene penger på godtroende muslimer? 

Siden til firmaet bærer preg av å være drevet av personer som tror på det de driver med. Siden er full av sjarmerende setninger som «our Quran Speakers Are The Most Advanced In The World Alhamdulillah»og dette forbeholdet om at man bør å ta hensyn til hvorvidt Allah ønsker at leveringen skal gjennomføres innen estimert tid eller ikke:

(Leveringer i utlandet virker å være uberørt av Allahs ønsker. Ikke engang den allmektige kan gjøre noe med tollen i utlandet!)

Om man skal trekke frem noe annet negativt sender sidens Instagram-konto ofte litt blandede signaler. Noen av innholdet som legges ut er hyggelig og positivt, andre er ikke like hyggelig.

Dette har selvsagt ingenting med selve kuben å gjøre, men er verdt å merke seg.

Alt i alt er Korankuben et solid produkt, og om du er interessert i en hellig bok i kubeform, er det vanskelig å gjøre et bedre valg enn Korankuben.

(Birger Vestmo-stemme) Terningkast fem!

Mashallah!