«Adjø Montebello»-regissør: – Jeg kan ikke skjønne annet enn at alle vil la seg imponere

I april fylte Karpe Diem Oslo Spektrum tre dager til ende og nådde sitt kanskje største høydepunkt i en relativt fullspekket karriere. Neste steg på veien til verdensherredømme er filmen Adjø Montebello. Vi har snakket med regissør Thea Hvistendahl.

b
a

Chirag Patel og Magdi Abdelmaguid er rapperne som folk som hater hip hop ikke klarer å mislike. De er kule, men folkelige, tøffe i trynet og ubehagelig lette å like. Hvor store de faktisk har blitt i norsk målestokk sies kanskje aller best i den svulstige bio-teksten på duoens hjemmeside:

Karpe Diem har for lengst blitt til noe mer enn et norsk band. Noe mer enn en rapgruppe. Karpe Diem er musikken, tekstene og konsertene som et helt land har vendt seg til gjennom hverdag, nasjonalfest og landesorg. Ingen kulturpersonligheter kan sies å ha gjort et større inntrykk eller vært mer innflytelsesrike i Norge de siste ti årene.

Wow!

Regissør Thea Hvistendahl er foreløpig ikke en person vi har vendt oss til i landesorg, men hun er heller ingen hvem som helst. Hun har tidligere laget musikkvideoer for blant andre Karpe, Eye Emma Jedi og Kaja Gunnufsen. I tillegg har hun jobbet på settet til Anne Sewitskys De nærmeste og TV-seriene Unge lovende og Okkupert, samt laget kortfilmen Deg og meg, mamma. For musikkvideoen til «Den Islamske Elefanten» ble hun nominert til Spellemann.

Filmen Adjø Montebello tar utgangspunkt i den megalomane konsertrekken i Oslo Spektrum Heisann Montebello, og fletter inn et fragmentert narrativ med mange lag, ispedd både underholdning og ny musikk, ifølge regissør Hvistendahl. Ikke akkurat en forklaring til å bli klok av.

Det er heller ikke sikkert du er en av de som kommer til å finne ut hva dette egentlig betyr på kino, da filmen kun vises på det store lerretet i totalt fire dager og billettene raskt ble revet vekk.

Hva er grunnen til filmen vises bare fire dager?
– Fordi vi vil presentere det som ett event. Det er ikke en vanlig kinofilm, så det føles mye riktigere for oss å sette det opp som en konsert. På denne måten får alle oppleve det samtidig, og kanskje kan nettopp dét bidra til flere diskusjoner blant publikum.

Når man spør om hvilke filmer Adjø Montebello kan sammenliknes med blir regissøren svar skyldig:

– Her sliter jeg. Har lett masse, men ikke funnet noen, så jeg ønsker gjerne tips til liknende filmer.

Les også: Hva er GREIA med fransk hiphop?

Inspirasjonskilder er det likevel flust av. Hvistendahl lister fortløpende opp Christopher Nolans Batman-trillogi, Scarface, svette, neon, Mexico, M.I.A, Bad girls, Kendrick Lamar, Fight Club, Romeo + Juliet, samt TV-seriene Vinyl og Leftovers som inspirasjonskilder for Adjø Montebello.

Hvilke regissører lar du deg inspirere av?
– Her kan jeg nevne navn som Pedro Almodovar, Lynne Ramsay, David Lynch, Brien De Palma, Richard Linklater og Quentin Tarantino. Anne Sewitsky, som jeg selv har jobbet med, har også vært en viktig inspirasjonskilde.

 Du har jobbet med Karpe på musikkvideoer tidligere. Hvor annerledes var prosessen denne gangen?
– Prosessen var ganske lik, men nå har vi hatt litt bedre tid fra start til slutt. I tillegg har lengden krevd mye mer forarbeid, leseprøver og en annen måte å tenke historie på (filmen varer i én time og 39 minutter red.anm.). Der man i musikkvideo må fornye bildene hele tiden for å holde på spenningen, kunne vi nå være mye lenger i en scene og på de forskjellig lokasjonene.

– Videre er jo denne filmen en slags uprøvd sjanger, så på mange måter har det føltes enda friere enn musikkvideo, fordi vi aldri har sett noe liknende.

Foto: Drama Einar

Magdi og Chirag har uttalt at de liker å ha styring selv. Hvordan er samarbeidet mellom dere?
– Det er klart de liker å ha kontroll på hva de selv lager, men de er langt i fra overstyrende. De er ekstremt fine å jobbe med, da de stiller store krav til både seg selv og andre. De er veldig bevisste på hva de ønsker å formidle, de er superkreative, engasjerte, uhøytidelige, sporty og morsomme. Og smarte. I idéprosessen utvikler vi alt sammen gjennom lange møter og spinner hverandre på hverandres greier. Det er utrolig gøy, for man vet at ingen av oss kunne funnet på dette alene.

Karpe Diem har de kanskje mest dedikerte fansen i landet. Hvor bevisst har du/dere vært på disse når dere har laget filmen?
Veldig bevisste. Vi vet at de kjenner hele «Heisann»-universet kjempegodt, så det har vært veldig gøy å tenke på dem og gi små, nesten umerkelige godbiter rundt om i filmen. Det blir veldig gøy å se om de plukker opp alt.

Kan man digge Adjø Montebello hvis man ikke liker Karpe?
– Absolutt. Det kreves ingen form for bakgrunnskunnskap for å kunne forstå filmen, og etter å ha sett bildene fra konsertene deres i Oslo Spektrum, kan jeg ikke skjønne annet enn at alle vil la seg imponere. 

Hvem er din favoritt, Magdi eller Chirag?
–Haha, det går ikke an å svare på. De er megaforskjellige, men begge er helt rå. Nå har jeg blitt så glad i dem at jeg ikke har sjans til å velge en favoritt.

Adjø Montebello vises på kinoer over hele Norge fra 7. til 10. desember.

Les også: – Forlaget sa at jeg var fette gæren