Utstillingen ga oss en følelse av hva forråtnelse og døden faktisk er

Mercedes Mühleisen gjør sin egen greie.

b
a

Prisen for årets kunst gis til en utstilling som har utmerket seg spesielt i byens kunstscene i året som har gått. Det gjelder alle årets tre nominerte. De andre nominerte til årets kunst er:

 

Prisutdelingen gjøres på Årets beste-festen på Sentrum Scene 3. februar. Hold av datoen!

Mercedes Mühleisen

Dead Cat

Kunsthall Oslo

Du kan lese mer om de nominerte i alle kategorier i desemberutgaven av NATT&DAG, som kom ut 8. desember.

Mercedes Mühleisen gjør sin egen greie. Det er rart å skulle påpeke det, det burde være åpenlyst når man snakker om noe så idiosynkratisk som kunst. Men la oss være ærlige: Ofte ser man ting og tenker dette har jeg sett før. Ikke med Mühleisen.

På hennes andre separatutstilling møtte man, i et mørklagt gallerirom, tre karakterer, figurer, stemmer, svevende på hver sin skjerm. Mühleisen kalte selv utstillingen for «et skuespill for tre stemmer», fremført av tre scannede og animerte leirskulpturer. En katt er død, men inni den lever nå mikroskopiske organismer videre og tildeles stemmer. I skuespillet som fremføres er det mye slim, bølger, egg og død, og det er som om skillelinjene mellom dyr og menneske, det levende og det døde, det organiske og det kunstige, er visket ut. «A stench salutes our nostrils. Harboring childhood and fermentation».

Forråtnelsesprosessen er på ingen måte uutforsket i kunsten, men måten Mühleisen gir oss den på, og kombinasjonen av leirskulpturer, animasjon, forvrengte stemmer og et uhyggelig manus, ga oss en dypere følelse av hva forråtnelse og død faktisk er – i helt fysisk forstand. Det var det ingen andre kunstverk som gjorde i året som gikk.​

SE ALLE DE NOMINERTE OG STEM STEM STEM STEM!