Cronqvist, Bjørlo og Munch på Munchmuseet er nesten så bra man får det

Selv om det er på Munchmuseet holdes Munch i bakgrunnen, og det fremhever dermed to av vår tids mest interessante norske kunstnere.

b
a

Prisen for årets kunst gis til en utstilling som har utmerket seg spesielt i byens kunstscene i året som har gått. Det gjelder alle årets tre nominerte. De andre nominerte til årets kunst er:

Cronqvist, Bjørlo, Munch

Hode ved hode

Munchmuseet

Du kan lese mer om de nominerte i alle kategorier i desemberutgaven av NATT&DAG, som kom ut 8. desember. Prisutdelingen gjøres på Årets beste-festen på Sentrum Scene 3. februar. Hold av datoen!

Utstillingene der Munchs bilder settes opp mot en annen kunstner kan ofte føles påtvunget. To store navn, satt sammen, uten at man egentlig ser motivasjonen bak sammenstillingen. Men man kan knapt tenke seg en bedre sparringspartner til Munchs kunst enn Per Inge Bjørlo. Få norske samtidskunstnere klarer å kommunisere indre menneskelig drama, angst og ensomhet som Bjørlo. Slektskapet med Munch er åpenbart, men forskjellene mellom dem, både i tid. materialer og teknikker (Munchs malerier mot Bjørlos sveisede og brente konstruksjoner) gjør at man ser begge kunstnerne – som utrolig nok fremstår som likeverdige – i nytt lys, til tross for at de hele tiden kretser om de samme følelsene og temaene. Og da har vi ikke engang nevnt Cronqvist, som åpner en tredje dimensjon i utstillingen, som i foruroligende fremstillinger av forholdet mellom foreldre og barn viser fram smerten som finnes i alle menneskelige relasjoner.

Noe av det beste med utstillingen var hvordan Munch ble holdt i bakgrunnen, og fungerte som et utgangspunkt for å fremheve to av vår tids mest interessante norske kunstnere.

Kanskje det eneste som egentlig manglet var enda mer av Bjørlo og Cronqvist, men til å være en museumsutstilling var dette nesten så bra som man får det.​

SE ALLE DE NOMINERTE OG STEM STEM STEM STEM!