Leverte NMG/G-huset bedre enn det Gucci Mane ville ha gjort?

Da Gucci Mane ikke rakk tilbake til Europa etter en svipptur på nattklubb i Los Angeles, steppet NMG/G-huset inn. Nå er de nominert til Årets Live!

b
a

Prisen for årets live gis til et arrangement som har stått frem i mylderet av arrangementer, og som har bidratt til å gjøre byens kulturliv mer spennende. Det gjelder alle årets tre nominerte, som er valgt ut av NATT&DAGs redaksjon. De er alle vinnere!

Her kan du stemme på den du liker best:

Stem på Årets live her!

Du kan lese mer om de nominerte i alle kategorier i desemberutgaven av NATT&DAG, som er ute nå.

Prisutdelingen gjøres på Årets beste-festen på Sentrum Scene 3. februar. Hold av datoen!

De nominerte til Årets live er:

  1. SITCOM LIVE
  2. NMG/G-HUSET ERSTATTET GUCCI MANE
  3. NILS BECH I OPERAEN

 

NMG/G-HUSET ESTATTET GUCCI MANE
Hovedscenen, Slottsfjell

At Gucci Mane, som hadde lokket både østkantskids, vestkantskids, bergensrappere, voksne og bransjefolk til Tønsberg og samlet dem til vors på den tradisjonsrike takfesten på Quality hotell, og som på tross av den på hotelltaket forfjamset vimsende bookingansvarliges forvirrede vitneforklaringer og bransje-insiderens repeterende og stadig mer skråsikre forsikringer da han med jevne mellomrom dukket opp ved bassengkanten, fortsatt ikke hadde vist seg («han ser ut til å være som sunket i jorden…», trakk den bookingansvarlige på skuldrene med en lei grimase), skyldtes at flyet som skulle fly ham tilbake til Europa etter en svipptur på nattklubb i Los Angeles, i henhold til den også ellers kun tilnærmelsesvise kjøreplanen for hans første europaturné, var blitt kansellert.

Les også: Har Oslo endelig begynt å lage relevant rapmusikk igjen?

Noe måtte improviseres, slik at de vorsende festivalgjengerne, som med en blanding av ikke ubetydelig apati og nølende resignasjon fant seg i Guccis fravær, likevel skulle få strekke hendene i været i rytmisk hyllest av den groveste trap-musikk, som var så populært sommeren 2017.​

En lykke da, at store deler av NMG/G-huset befant seg på det samme taket. Telefoner ble tatt, bonger vekslet inn og så var avtalen gjort. Etter kvelden før å ha dominert den senere nedbrente lagerbygningen som Kastellnatts siste ordentlige høydepunkt, tok norsk hiphops eneste institusjon nå hovedscenen i besittelse.

Kamelen stagedivet, Sushi & Kobe var millimetre unna å skli rett av scenen i overtent presentasjon og da HELE gjengen og vel så det avsluttet sammen på scenen, noen tagget på en LED-skjerm til hundre tusen, festivalledelsen truet med å holde tilbake hele honoraret med mindre noen sladret og dette utviklet seg til fysisk beef backstage som bare to desorienterte politimenn og en cypher med spredning kunne temme, var det som om en essensiell, navnløs mekanisme, som i sin egen udefinerbarhet knirkefritt har, som man sier, fått jorden til å dreie om sin egen akse, men som plutselig hadde stanset uten videre forklaring, igjen falt på plass. NMG/G-huset reddet kvelden, festivalen, norsk hiphop og, kanskje, selve verden. Men det var nære på der en stund.

Les også: Guide: Sånn får du en kul festival uten å ta med øl på festivalcampen