«Thelma» er en elegant og forførende sjangerfilm

Joachim Trier og Eskil Vogt har laget en av fjorårets beste norske filmer.

b
a

Prisen for årets film gis til årets beste, norske film som har utmerket seg spesielt i den frodige skogen som er norsk film anno 2017. De andre nominerte til årets beste film er

Du kan lese mer om de nominerte i alle kategorier i desemberutgaven av NATT&DAG, som kom ut 8. desember.

Thelma

Regi: Joachim Trier

Da det ble kjent at Joachim Trier og Eskil Vogt var i gang med arbeidet på sin fjerde spillefilm, og at det var snakk om en overnaturlig thriller, var forventningene mildt sagt til å føle og ta på. Med sine eksistensialistiske dramaer (RepriseOslo, 31. August og Louder Than Bombs) har Trier demonstrert at han har sjeldent god teft for å kombinere filmspråkets vokabular med engasjerende og gripende karakterdrevne fortellinger.

Trier og Vogt har ved en rekke tilfeller fortalt om sin kjærlighet for sjangerfilm, og i forbindelse med Thelma har blant annet navn som Brian de Palma og Dario Argento blitt løftet frem som inspirasjon. Med Thelma evner Trier å kombinere grøsser- og thrillerfilmens rike verktøykasse som elegante og engasjerende metaforer for løsrivelse og opprør, med et ektefølt og engasjerende karakterdrama.

Les også: TEST: Herregud, hva skal du mene om «Thelma»?

Den intrikate fortellingen om den unge jenta Thelma (Eili Harboe), som forlater sine undertrykkende og kontrollerende foreldre og flytter fra bibelbeltet på Sørlandet til Oslo for å studere biologi, rommer mer enn en enkel fortelling om løsrivelse og opprør. Thelmas møte med storbyens fristelser, og påvirkningen dette har på henne, trigger noe i henne som raskt kommer ut av kontroll.

Det er slående hvor elegant Thelma kombinerer sjanger-
filmens muligheter, både for å underbygge det intrikate dramaet – på et ytre og indre plan, men også krydre fortellingen med visuelle godbiter. I så måte får symbolbruken en dobbel funksjon: Den eksisterer både som et speilbilde på Thelmas opplevelser, men også som et forlokkende visuelt element.



Det er også på sin plass å trekke frem filmmusikken til Ola Fløttum (Torgny og Soft System), klippe-arbeidet til Olivier Bugge Coutté, lyddesignet til Gisle Tveito, fotoarbeidet til Jakob Ihre, samt den svært imponerende rolleprestasjonen til Eili Harboe. Thelma henger solid sammen i alle ender og mye tyder på at det er en film som vil vokse seg større og rikere ved gjensyn. Thelma er både forførende og elegant som sjangerfilm, og på samme tid en utpreget auteur-film.​

Prisutdelingen gjøres på Årets beste-festen på Sentrum Scene 3. februar. Hold av datoen!

SE ALLE DE NOMINERTE OG STEM STEM STEM STEM!