Den Gyldne Sprekk er Oslos beste rockeklubb

Alt som er dritt med Jaeger blir lettere å glemme på tirsdager, og den gamle Garage-kjelleren har igjen blitt en relevant konsertscene i byen.​

b
a

Prisen for årets klubbkonsept går til en klubb som med engasjement og innsats utover det vanlige, gjør byen og utelivet bedre. Den andre nominerte er: KOSO.

Galleri Lyssky har valgt å trekke seg fra sin nominasjon fordi de ble fornærmet av nominasjonsteksten publisert i N&Ds papirutgave.

Prisutdelingen gjøres på Årets beste-festen på Sentrum Scene 3. februar. Hold av datoen!

Den Gyldne Sprekk

Raymond Hauger

Rock på Jaeger?? Lekkert, mann. En sjanger som for få år siden var like utenkelig som grindcore på Stortorvets Gjæstgiveri, har takket være tirsdagsklubben Den Gyldne Sprekk blitt en viktig del av Grensen-klubben. Det som startet som Oslo-utelivets tour de force, Beglomeg-vokalist Raymond T. Haugers rare og uregelmessige kvelder på Kniven, fikk noe overraskende tillit fra Jaeger for et par år siden. Konseptet var ambisiøst: Den Gyldne Sprekk skulle løse det evinnelige «tirsdagsproblemet» ved hjelp av riffete, groovy, perkussiv, atmosfærisk og heavy rock.

Det viste seg raskt at Funktion One-anlegget ikke diskriminerte på sjanger. Det er noe lettere absurd med å observere en bakgård full av klassisk Jaeger-på-hverdager-klientell (tenk: det verste fra vestkanten møter det verste fra østkanten) danse til Aerosmiths «Back in the Saddle» på komisk høyt volum, med ansiktsuttrykk som signaliserer en blanding av skepsis og ren eufori.

Les også: Er det nyeste medlemmet i Broen en baby som spiller althorn?

Det er heller ikke bare rock. I Sprekken kan du få DJ-sett fra Fenris den ene uka og konsert med Kenneth Engebretsen den neste, Dark Times den tredje uka og EBM fra de purunge Benelux-prinsene Even & Ori den fjerde. Og sånn går ukene, året rundt. Raymond booker alt fra pubertale doom-band fra Kolbotn til technokollektivet B4B, og den lave scena med det lysende taket funker dritbra til alle sjangre. Klubbøya-kveldene er allerede legendariske, som da Vilde Tuv og Emile The Duke fylte kjelleren til randen i 2016, eller da støy-artisten Zweizz satt naken på en knust do og spilte vuvuzela (mens et kamera nede i doen filmet opp i rumpa, som igjen ble projisert på storskjerm) i år. Sprekken forener og forundrer. Alt som er dritt med Jaeger blir lettere å glemme på tirsdager, og den gamle Garage-kjelleren har igjen blitt en relevant konsertscene i byen.​

SE ALLE DE NOMINERTE OG STEM STEM STEM STEM!

 

 

raymond smil