Oslo har mange fine utesteder, men Kafé Hærverk er best

Kafé Hærverk har klart kunststykket å forene flere typer klientell som sammen skaper en, unnskyld utrykket, synergieffekt andre utesteder bare kan drømme om.

b
a

Lørdag 3. februar arrangerte NATT&DAG nok en gang Osloprisen, med artister og band som Beglomeg, 612, Sandra Kolstad, WHALESHARKATTACKS, Madi Banja, Rytmeklubben, Great News og Spilt Melk, og ikke minst fornøyde prisvinnere.

En av de prisvinnerne var vinneren av Osloprisen for Årets utested:

Kafé Hærverk!

Fra gateplan er det ingenting som tyder på at Kafé Hærverk eksisterer. Den svarte filten foran vinduene og den digre, kroniske stengte ståldøra skriker ikke akkurat «velkommen». Men har du stå-på-vilje til å åpne ståldører, forsere en ugjestmild, industriell gang og åpne nok en gang en lukket dør, vil altså Oslos egen «Bar de Artistes» (baren fra den legendariske danske romanen Hærverk som Hærverk er oppkalt etter) åpenbare seg.

Hærverk har på rekordtid blitt et av de mest hyperaktive utestedene i byen: Vegard Heskestad åpnet stedet i mai og hadde i løpet av de første fire månedene over 50 arrangementer med artister fra elleve land. Det er ingen begrensinger: En uke på Hærverk kan inneholde alt fra hypereksperimentell  støymusikk fra Sør-Korea, jamming med barn med Downs syndrom og André Bratten. Eller et legendarisk jazzband fra Australia, Hanne Kolstø og psykedelisk rock fra Russland.

I langhelgene fylles stedet og den lille bakgården til randen av en herlig blanding av gamle og nye by-tryner, Hausmania-legender og techno-entusiaster. Hærverk har klart kunststykket å forene flere typer klientell som sammen skaper en, unnskyld utrykket, synergieffekt andre utesteder bare kan drømme om. Vi sier som Ole Jastrau på Bar De Artisties: «Å, så godt det er å slutte å tenke.»