Social Media Days 2018: NATT&DAG gir deg høydepunktene du ikke hadde råd til å få med deg

Vi var ikke på Social Media Days 2018, men sosiale medier gjorde at vi klarte å følge med likevel.

b
a

Social Media Days («for deg som tar sosiale medier på alvor!») ble holdt i år igjen. Vi hadde ikke råd til å bli med (i år heller!), men vi har heldigvis internett-tilgang. Hver dag er en #some-dag hvis du er på internett hele tiden!

Her er derfor det vi fikk med oss av Social Media Days 2018.

Dørene åpnes: Kaffe og mingling. Det er jo helst det du vil gjøre før du har rukket å bli et menneske :-)

Tips: Møt opp en halvtime senere. Dersom en pliktoppfyllende kollega påpeker at du er for sen, vær tidlig ute med å avbryte vedkommende, for så å kommentere stygt om utseende til kollegaen med streng utestemme.

Du har fortsatt tre pauser til disposisjon for å gjøre opp med kollegaen din, og en halvtime ekstra på øyet har vel ikke drept noen? 


UuuuSi det der igjen. Men nå sitter du fastspent i en løgndetektor!

Tips: Ikke bruk utsagnet som åpningsreplikk under minglingen


Det er få ting som er så tilfredsstillende som en ryddig punktliste. Her viser seniorrådgiver Kjell Brataas frem 12 kontrollspørsmål man bør stille seg selv for å avsløre uekte nyheter.

Rimer dette? Husk å sjekke om det rimer. Da er det to eller flere ord i setningen som høres nesten helt like ut. Sjekk publiseringsdato. Da er det spesielt én dato du bør merke deg. 1. april er en internasjonal vitsedag, og da spøker man med alt fra «det er pølsefest på Narvesen» til «alle du kjenner er døde». 

Ta for eksempel da NTB (Norsk Telegrambyrå) forsøkte å lure hele befolkningen om at Kong Harald var død. Meldingen kom 26. september, og er ikke en typisk vitsedag, så vidt jeg vet.

I tillegg rimer ikke «Kong Harald» med «død».  

Neste pause er rett rundt hjørnet, og heldigvis har bymiljøetaten en helt egen powerpoint-slide med noen huskeregler før du skal møte kollegaen din i neste pause. Løfte blikket og flytte fokus.  

Pause: Kaffe og mingling i lobbyen. Dette gidder jeg ikke kommentere. Bruk fantasien.


Noen foredragsholdere setter terskelen litt høyere. Ikke så rart når det er årets største utfordring innen digital markedsføring som står på agendaen: The General Data Protection Regulation, eller personvernforordningen, som vanlige folk ville sagt.

TEST: Kunne du vært kommunikasjonsrådgiver?

Simen er en faglig engasjert fyr med bakgrunn fra systemutvikling og ledelse. Pappa til tre, grunnlegger av LKK, og jobber til daglig som rådgiver og CTO i Bouvet. Det vet jeg fordi Simen oppgir et kort og konsist sammendrag av sitt liv i sin Twitter-bio. Det Simen glemmer å nevne i sin Twitter-bio er at han liker å ha et lerret ved siden av powerpoint-lerretet, som er cirka halvparten så stort som powerpoint-lerret, men som viser han selv i profil under hele foredraget. Simen har ikke fått mulighet til å kommentere saken, så om han er fornøyd med størrelsen på lerret som viser han i profil vet jeg ikke. 


Det blir full forvirring blant publikum. Kommer Stiffi? Hvem er Stiffi, igjen? Har Social Media Days booket Stiffi som pauseunderholdning for å kompensere for den dyre billettprisen? Det kan jeg avkrefte. Stiffi står ikke på programmet til Social Media Days. Billettprisen lå forøvrig på 6990 kroner, og er nok til å kjøpe deg noe annet fint. En scooter for eksempel.

Tips: Bytt ut kaffe med absolutt alt Stiffi synger om i sin Melodi Grand Prix Junior-låt.

Lunsj: Enda en kaffepause med mingling. Man må åpenbart ha med egen matpakke. 

Ja, Torgeir ligner på han til venstre her. Torgeir er også veldig klar over det selv. Derfor utnytter Torgeir anledningen til å vitse litt under sin opptreden. Vitsen går som følger: Torgeir har 99 problemer, men GDPR er ikke en av dem.  

Ingenting er som et tilbakelent publikum som gapskratter i kor:-)


Usikker på om dette er en del av programmet, eller ett av de 99 problemene Torgeir må håndtere når han ikke står på scenen og vitser.  

Pause: Kaffe og mingling. Tips: LØP!! HJEM!! Arbeidsplassen din har allerede notert fraværet som skulk.


*Trommevirvel*


Det var hele norges kjendis-helsesøster Tale Maria Krohn Engevik som stakk av med den gjeveste prisen under Social Media Days 2018: Årets personlighet. Hvorfor hun er utkledd som Stiffi er ukjent, men vi vet jo at kjendistilværelsen kan være beinhard til tider, og at tilværelsen på #some er enda verre.

Les også: Hva jeg lærte av en #SoMe-eksperts #SoMe-foredrag