Maja dro til Sverige for å studere reklame: – Opptatt av å være i verdensklasse

Berghs School of Communications i Stockholm er en av verdens beste reklameskoler.
b
a

*** Denne annonsen er produsert av N&Ds kommersielle avdeling, NATT&DAG PartnerMedia, på vegne av Berghs School of Communications. 

Berghs School of Communications har flere år på rad vunnet prisen «School of the year» i den internasjonale konkurransen Future Lions i Cannes. Reklameskolen i Stockholm har med det danket ut 60 andre skoler fra 40 forskjellige land, og kan dermed trygt kalles «meget bra reklameskole». Nå ligger opptaksprøvene ute, og DU kan søke.

Vi møter tidligere student ved Berghs, Maja Folgerø, på Fuglen i Oslo. Det er fremdeles såpass tidlig at de ikke har begynt å selge aperol spritz, så vi nøyer oss med lysbrent, etiopisk kaffe. Antakelig til det beste, for etterpå skal Maja tilbake til det hun omtaler som en «drømmejobb» – jobben som kreatør og tekstforfatter i reklamebyrået POL.

Her jobber hun blant annet med å utvikle reklameideer for å få folk til å skaffe seg fadderbarn, bil eller middagsmat. Det er i alle fall det som står på tapetet i dag, ved siden av å bli intervjuet.

– Dagene på POL er ekstremt varierte. Jeg og teampartneren min finner på ideer, skriver dem ut og så ender det opp som stunts, filmer eller noe annet gøy på internett, forteller Maja, og legger til at det var hovedårsaken til at hun valgte å studere ved Berghs. Hun ville jobbe med å utvikle og foredle idéer, store idéer.

Og arbeidet hennes hittil har kastet av seg resultater: Priser, et sikkert tegn på approbasjon i reklamebransjen. Noe av æren vil hun tilskrive Berghs School of Communications.

– Berghs er veldig opptatt av at de skal være en skole i verdensklasse, og det var faktisk da jeg gikk der at jeg vant min første pris. Jeg var i New York for å motta prisen, og mens jeg var der dro jeg på et par jobbintervjuer, noe som i sin tur førte til at jeg fikk jobb.

På sine hjemmesider skriver Berghs School of Communications at 97 prosent av de som uteksamineres derfra får relevant jobb innen seks måneder. Dette er en tendens Maja, ut ifra egen empiri, bekrefter.

– De fleste av mine tidligere klassekamerater jobber i bransjen, og mange av dem har flyttet mye rundt i verden. Tyskland, New York og London. Og Sverige da – for det er jo der de fleste blir.

Selv jobbet hun to år i New York, deretter fikk hun jobb i Stockholm og så flyttet hun til Oslo for litt over fire år siden. På spørsmålet om hun ville valgt Berghs igjen, så er hun ikke i tvil.

– Helt klart, svarer hun kontant.

Hva vil du si til de som for øyeblikket sitter i en rotløs forvirring og ikke aner hvilken skole de skal søke på? Bør de vurdere Berghs?

– Ja, fader! Man har absolutt ikke noe å tape på det.

Kan man ikke bare gå på Westerdals og slippe hele turen til Sverige?

– Jeg er jo en av dem som gikk, slutta og startet igjen på Westerdals. Fordi det var veldig variert, men ikke helt det jeg ville fokusere på. På Berghs er det bare reklame det handler om, ikke skjønnlitterært eller redaksjonelt. 30 sider med sammenhengende tekst var aldri noe jeg naila på Westerdals. På Berghs er det veldig on point: Finn den beste idéen og coine denne ene headlinen, slik at folk skjønner og blir begeistret for idéen din.

Hun tilføyer:

– Jeg tror man kommer på enda bedre ideer ved å bli rykket opp av det miljøet som man kjenner så utrolig godt. Jeg tror heller ikke man har vondt av å studere litt andre steder, og få nye perspektiver på ting.

Kan du si litt om studiehverdagen på Berghs?

– Hadde du sett et klassebilde av oss, ja, vi hadde nok ikke møttes hvis det ikke var for at vi havnet i samme klasse. Det var fotballidioter, DJer og bloggere, men felles var at alle hadde sinnsykt lyst til å finne på gode idéer.

– Men igjen, det medførte at vi ble en stor gjeng som jobbet til langt på natt, spiste Max-burger til middag, festet og drakk øl når vi hadde løst det vi mente var geniale idéer. Gratis øl, siden vi bare var DJ-hangarounds.

Dråper fra DJens bord. Har du noen tips når det gjelder opptaksprøve?

– Haha, jeg husker at jeg leverte opptaksprøven klokken seks om morgenen, så jeg vet ikke om det er å anbefale. Men! De som tar deg inn gjenkjenner gode idéer, så tenk litt mindre på om det ser pent ut og om det er helt grammatisk korrekt. Hvis du har en god idé, så har du et godt utgangspunkt.

Og, har du noe du ønsker å tilføye?

– Ja, jeg tror Berghs trenger flere norske. Vi gjør dem bedre!

 

 

 

*** Denne annonsen er produsert av N&Ds kommersielle avdeling, NATT&DAG PartnerMedia, på vegne av Berghs School of Communications. 

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSaveSaveSave

SaveSave

SaveSaveSaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave