Isak von Haartman er ekte greve – og skandinavias beste hiphop-produsent

Skandinavisk rap-adel.

b
a

I visse miljøer hviskes og tiskes det: En av de mest spennende hiphop-produsentene i verden akkurat nå er … svensk? Hviskingen dreier seg om Isak von Haartman alias vonHaartman(f. 1996). Svensken har blant annet laget beats for Drake-favoritten Pressa, hipsteryndlingen Fricky, pop-ikonet Lorentz – og en haug med andre: Newkid, Mwuana, Ozzy, ROS, Vinter, Dida, SNX, Denz, Karim, ALN, Ivory, Illyez. Da Larsiveli og Makko Makeba rappet en av fjorårets beste norske hiphoplåter, «Uber», var det på en vonHaartman-beat. Han er også i slekt med en som kjempet på Francos side i den spanske borgerkrigen.

Så om du har hørt på skandinavisk hiphop de siste årene er det én lyd du nesten garantert har hørt mange ganger. Først et forventningsfullt «aaaaaaaaa», og så en kvinnestemme: «vonHaartman on the track!»

Stemmen tilhører Isak von Haartmans første store kjærlighet. Først turte hun ikke å snakke i mikrofonen. Så drakk hun en halv kartong vin. De fire ordene tok en halvtime å spille inn.

Når von Haartman jobber går det raskere. En gang laget han en beat på åtte minutter. Vanligvis tar det en time. Et visst tempo må man ha om man skal overleve av å lage rapbeats i 2018. Youtube flommer over av type beats-instrumentaler, beats inspirert av stilen til konkrete artister.

Når man leverer beats til mange ulike artister må man stikke seg ut, samtidig som man lager beats som legger seg innenfor den til enhver tid gjeldende musikalske strømningen. Man må være spesiell og typisk samtidig.

– Man kjenner igjen en vonHaartman-beat på melodiene, på trommene. Jeg er veldig god til å programmere trommer. Og så har jeg god sound selection, i tillegg til at jeg har et litt annet melodispråk enn andre, i alle fall i Sverige.

Han forteller at han begynte å lage beats da han var tolv år, programmerte loops på et keyboard sammen med en kompis. I et intervju på en svensk podcast hevder han at han bare var ti. Etterhvert oppdaget han musikkspillet eJay – og senere FruityLoops, hjemmestudioprogrammet som i dag er kjent som FL Studio. Det holder han seg til ennå.

– I FL er det så kort vei fra idé til produkt.

Von Haartman liker å være rask. Det tok fire minutter fra vi kontaktet ham på mail til han svarte. Så tre dager med stillhet og masing. Så plutselig: «ring meg». Han snakker i korte, intense intervaller, gir alle spørsmålene noen sekunders betenkningstid før han skyter ut et svar. Som regel et kort et.

Hvor gammel er du egentlig, er du født i 95? 96?
– Vilken … vad?

Er du født i … ehm … ninety-five?
– Ehm… Mitt musikkjobb?

Hahaha. Nei … Hvilket ÅR er du født?
– Åh! Jeg er født i 96, men jeg gikk i klasse med de som var året eldre.

Hvorfor det?
– Fordi jeg var smart.

Hvordan var det?
– Det var flott.

Les også: Cut Worms er sikker på at staten skjuler bevis for at aliens finnes

Von Haartman vokste opp i Halmstad på Sveriges vestkyst, hjembyen til eurodance-legenden Basshunter. Alle i Halmstad vet hvor Basshunter bor: I et stort hus der det ofte arrangeres fester med mange unge jenter.

– Her om dagen la han ut et bilde på Instagram av en kvittering fra Leffes, et litt småharry utested i Halmstad, på 17.000 kroner med caption «that was a good night», hahaha. Fyren er en legende.

Også black metal-bandet Shining kommer fra Halmstad (må ikke forveksles med norske Shining). Frontfiguren Niklas Kvarforth er kjent for å dele ut barberblader fra scenen og oppfordre fans til selvmord. Da var det like greit å komme seg til helvete bort. På svensk har de et uttrykk for akkurat det: «flytte til Stockholm».

– Og så skjer det mye mer i Stockholm enn i Halmstad.

Hvordan var du som liten?
– Jeg forstår norska så dårlig. Ursäkt.

Hur. Var. Du. Som. Barn?
– Jeg var et sånt barn som er veldig opptatt av én ting om gangen. Litt sånn små-autistisk, egentlig. Jeg kunne sitte med én ting i sånn to år, konstant drive med samme tingen. Først var det Pokémon, så malte jeg en del manga. Etter hvert ble det musikk.

Har du de tidligste beatsa dine ennå?
– Nei, men en kompis av meg i Halmstad har de på en USB. De er faktisk fete. Det er mulig å rappe på dem liksom.

Rapper du selv?
– Da jeg var liten gjorde jeg det. På svengelska. Det hørtes ut omtrent som … «ricky-ricky-ro! yeyeye!».

Alle som liker hiphop har vel drevet med det.
– Haha, ja. Men jeg kan rappe. Jeg skriver tekster for ROS og Ilyez, så jeg kjenner flowen deres, men jeg er nok bedre som songwriter.

ROS og vonHaartman er forresten en arketypisk ikonisk duo. ROS med kvinnelig coolness, vonHaartman som melankolsk tilrettelegger.

– Hun er typ min beste kompis, så vi har skitbra kjemi. Hun passer perfekt på mine beats. Det er bare fettkult å jobbe med henne. Hun vet liksom hva som er nice.

Beatsene er som regel bouncy, men mollstemte. Perfekt for trist dansing. Musikk for deprimerte personer som drikker fem øl og tvinger seg selv ut på dansegulvet – eller kanskje heller, et relatert fenomen, men mindre forknytt: Følelsen av å ha det gøy på dansegulvet, men så, plutselig, innse at kjærlighet er en skjør ting, at døden er én dag nærmere enn i går, at byen stenger snart.

– Vi ble kjent gjennom felles venner. En dag viste hun meg en tekst hun hadde skrevet, og så gikk vi rett i studio og spilte inn. Det ble «20k», hennes første låt.

Hvordan er prosessen når dere jobber?
– Noen ganger sender jeg bare over en beat og så legger hun en tekst oppå, men vanligvis jobber vi sammen hele prosessen. Hun spør meg om innspill på det hun gjør, og sier fra hvordan hun helst vil ha beaten.

Det blir flere og flere kvinnelige rappere, men hvorfor er det så få kvinner som lager beats?
– Menn er kanskje fortsatt litt mer opphengt i data-greier enn kvinner? Men jeg forsøker å lære bort litt. ROS har begynt litt, for eksempel. Det blir fett etterhvert.

Les også: NATT&DAG spør: Burde det bergenske r&b-stjerneskuddet MYRA heller kalt seg MYREN?

Hvordan tror du hiphop-soundet kommer til å utvikle seg fremover?
– Det virker som at pendelen svinger fra sang til rap igjen.

Hvem er den neste vonHaartman?
– Den neste som blower opp er Pregame. Han har en syk arbeidsmoral. Han har flere beats enn meg og er fire år yngre. Og så tror jeg på Young A.K.

Ja, Pregame er jo på Vin&Rap-skiva også.
– Ja, han har et par låter der.

Von Haartman bedyrer forresten at han ikke er deprimert, men vi har også hørt et annet rykte, at han er en weirdo.

– Hvem FAEN sa det?

Det er hemmelig, hehe.
– Haha, det er kul. Jeg bryr meg ikke. Altså, kanskje jeg er det. Jeg er veldig bestemt. Hvis folk ställer sig på tvären så har jeg ikke noe problem med å si eksakt vad faen jag tycker.

– Det tror jeg man må gjøre i denne bransjen for å ikke bli overkjørt selv.

Individualistisk altså, men ikke alene: von Haartman «er på laget til BMG» og har en A&R-deal med Bricks, en Atlanta-basert produsent som har jobbet med blant andre Young Thug og Drake-protege Baka Not Nice. Blir Drake-beats det neste?

– Bricks kjenner jo Drake så … Men Drake har en million beats å velge i, så det handler litt om flaks, være på rett sted til rett tid.

Er du forresten i slekt med den finske nasjonalisten Carl «Goggi» von Haartman?
– Ja, haha. Det er så weird. Han kjempet på Franco sin side i den spanske borgerkrigen. Det er litt rart, men det er langt bak i slekten.

Men, «von» Haartman … Er du adelig? adelig? ;)
– Ja, jeg er greve.

Haha! Seriøst?
– Ja, det er ganske nice. For 150 år siden hadde jeg ikke trengt å betale skatt. Det er jo greit å tenke på. Men det er ikke noe jeg går rundt og sier til folk.​