Her er de nominerte til Årets TV!

b
a

Vi har bestemt at Oslo Zoo, 17 og Hit For Hit er tre av årets beste TV-serier. Men DU kan bestemme hvem som skal stikke av med Osloprisen.

Stem nede i saken!

17.

NRK
Regissør: Bendik Stalheim Møller
Produsent: Nora Ibrahim

Vem kan segla föruten vind? Sannsynligvis de samme som kan snakke om nye ungdomsserier fra NRK uten å nevne SKAM. For SKAM representerte en ny tidsregning, spesielt med hensyn til formspråk, presentasjonsteknikk og den mye omtalte nettsiden. Men på mange måter var den først og fremst en klassisk NRK-serie, som handlet om hverdagen til hovedsakelig hvit, privilegert ungdom fra Oslo vest – den har vi ikke hørt nok om fra før! ;)

Men det var ikke kritikk som dette som gjorde at NRK og produsent Nora Ibrahim lagde 17. Serien har vært jobbet med i mange år. Og det merkes. Da NRK endelig laget en serie om minoritetsungdom (frysninger!) var den ikke preget av så mange lettvinte tablåer en både kunne forvente og frykte. Gutta i gjengen plottet dreier rundt er riktig nok en anelse stiliserte – i alle fall fall frem til slutten av sesongen – og de er også, typisk nok når det handler om Groruddalen, nettopp gutter. Men det driter vi i. For hovedrolleinnehaver Mohammed Aden Ali spiller mesterlig ut Abdi sin tvil, tvisyn og usikkerhet der han dras mellom barndom, ungdom og det nært forestående voksenlivet, og ikke minst norsk og somalisk kultur, hvor den smått fraværende og stadig mobiltelefonerende moren står i kontrast til den stoiske trønderske læreren og den kommune-feite sosialarbeideren som «bare ønsker å snakke litt med deg, Abdi».

Dagbladet skrev i sin anmeldelse at serien fungerer bedre som innlegg i den pågående debatten om ungdomskriminalitet på Oslo Øst enn som lettbeint og tankevekkende underholdning. Om det er det én ting å si: Feil! For 17 er en bevegende, opplysende og spennende (!) serie om hvordan det er å være ung og innse at man står midt i verden, at livet skjer her og nå, og at frihet og ansvar muligens er et tvillingpar fra helvete, men like fullt et tvillingpar. ​

Hit for Hit

NRK
Skapere: Jakob Schøyen Andersen og Fridtjof Stensæth Josefsen
Regissør: Erlend Westnes

Vi var flere som ikke visste å verdsette Kollektivet da det fortsatt gikk på TV. Vi burde skamme oss. For da Jakob Schøyen Andersen og Fridtjof Stensæth Josefsen flyttet ut av kollektivet i TV2 og plutselig dukket opp hos konkurrenten NRK med seks episoder av musikkparodiserien Hit For Hit, var det mange grunner til å juble. Programmet holdt et skyhøyt nivå og var stappfullt av «smale, men relatable»-sketsjer og fengende parodier på diverse musikalske trender.

Hit For Hit er, som Kollektivet, et etterlengtet friskt pust i et humor-Norge. Serien bobler over av kreative idéer som gis akkurat den tumleplassen de fortjener. Fridtjof og Jakob eksperimenterer med formen på en leken måte, og har i løpet av bare seks episoder skapt udødelige karakterer som Lasse Lazer, tvillingene Martin og Morten og method-anmelderen Reidar Reinback.

Hit For Hit viser hva som kan oppstå når to av landets mest talentfulle komikere får fritt spillerom til å lage tøys og tull i nest-beste sendetid. La oss håpe akkurat det snart går opp for flere humorsjefer i Norge.​

Les også: Jakob og Fridtjof fra «Kollektivet» redder NRKs humorvår

Oslo Zoo

Skaper og regissør: Øyvind Holtmon

Mennesker er gale og verden er merkelig. I vanskelige perioder av livet kan vi være såpass opptatte av våre egne problemer at vi ikke klarer å betrakte oss selv som en del av samfunnet. Vi ser fellesskapet utenfra, som noe fremmed. Dette har NRK og serieskaper Øyvind Holtmon klart å sette ord og bilder på, og i samme slengen kvalifisert seg til å kjempe om prisen for årets beste TV-serie.

Den mislykkede akademikeren Amir (Amir Asgharnejad) sliter økonomisk. Han begynner å jobbe som Uber-sjåfør, samtidig som han prøver å holde det skjult for samboeren Charlotte (Eline Grødal). Gjennom de episodiske plotlinjene får man innblikk i livene til Amirs Uber-kunder. Referanser til parallelle sideplott dukker opp hele tiden, noe som gir følelsen av en levende, og meget rar by.

Serien er spekket med absurde ideer og er minst like god til å spille dem ut. Hva skjer hvis en gammel bekjent sier han har vært i begravelsen din? Hva skjer om bruden blir konfrontert med en voldtektsanklage i utdrikningslaget? Hva skjer når du må kreve inn penger av en levende statue? I Oslo Zoo lever alle bikarakterene i sitt eget mikrokosmos det er umulig å relatere til, og vi følger Amirs safari gjennom hovedstaden med større og større vantro. Alltid engasjerende, alltid sykt morsomt.

Les også: «Oslo Zoo»: – Det trenger ikke være så tydelig at det er en humorserie

 

Om du vil stemme enda mer, kan du stemme på samtlige nominerte til Osloprisen her!

For å lese flere nominasjoner og andre gode tekster, sjekk ut desemberutgaven av NATT&DAG!