SPILLELISTE: God, bedre, Best Akkurat NÅ

Ms Nina, Safario, Linni og Charlotte Gainsbourg er å finne i denne ukens liste med den beste, nye musikken.

b
a
Under er litt om noen utvalgte utvalgte – flere i lista! Hør og følg!

 Ms Nina – Los Angeles

Det første man tenker når man hører ordet «Reggaeton» er god stemning, piña colada, varme mennesker, store rumper, korrupsjon i offentlige etater og klissete dansegulv. Men er man woke tenker man også på en mannsdominert sjanger, full av sexisme, homofobi og giftig maskulinitet. Klissete dansegulv og korrupsjon er det vanskelig å få gjort noe med, men Reggaeton uten sexisme og homofobi skal være mulig å få til. Det tenkte i alle fall Ms Nina.

Den argentinsk-spanske 28-åringen har tidligere gjort det stort på tumblr, og har tatt med seg den sex-positive greia si derfra over i musikkens verden. De kvinnefiendtlige tekstene i reggaeton var kanskje ikke noe problem uansett for oss som ikke fulgte så altfor godt med i spansken på ungdomsskolen, men det gir tross alt litt bedre selvfølelse å vite at teksten er inkluderende, sexpositiv og woke af.

Safario, Rejjie Snow – IDK MUCH REMIX

Hvordan skjedde dette??

Charlotte Gainsbourg – Such a Remarkable Day

En av våre franske favorittdamer fortsetter i det gode, cembalo-spillende sporet fra fjorårets Rest. Vi kan herved legge bak oss at hun sang «Lemon Incest» på Øyafestivalen. Kul Kraftwerk-synth på refrenget også.

Linni – Supar G 

«Supar G» er første singel fra albumet Silkesvarten som kommer 28. desember. Og tydeligvis er det bare å stryke «Linni på sitt beste» fra ønskelisten til jul, for det har vi allerede fått. Refrenget er like deler tvangstanke og mantra, en frase gjentas igjen og igjen til den vekselvis mister og får ny mening: supar g, supar g, supaaar g! Hvis refrenget er en psykotisk person som insisterende gjentar det siste han vet er sant, det siste som  være sant – men som for utenforstående bare er vrøvl, meningstomt snakk, selve symptomet på psykosen – er versene klartenkte, analytiske. «Hvis du føler som eg føler, vet du hvorfor tjommi søler». Det er som om den gale personen vi møter i refrenget har blitt rykket ut av tilstanden, balansert ubalansen. Klar til å forklare seg. Klar til å forsvare seg mot verden.